Harde cijfers: zó vervuilend zijn cruiseschepen image

Harde cijfers: zó vervuilend zijn cruiseschepen

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: cruiseschepen zijn heel slecht voor het milieu. De CO2-uitstoot van een cruiseschip staat gelijk aan de uitstoot van 84.000 (!) autos. Dat is voor ons wel even een eye-opener.

Cruises zijn flink in opkomst. In 2018 werd een recordaantal bezoekers verwelkomd op de cruiseschepen: 27,2 miljoen reizigers wereldwijd. Goed nieuws voor die sector, slecht nieuws voor het milieu. Cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van de vervoersmiddelen.

Laten we er een paar onderzoeken bijpakken. Allereerst het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2017, dat de CO2-emissies per dag en per vakantie naar vervoermiddel uitrekende. Eén passagier van een zeecruise stoot gemiddeld 225 kilo CO2 per dag uit. Die cijfers spreken pas echt tot de verbeelding als daar iets tegenoverstaat. Komt 'ie: dat is 10x zo vervuilend als een nachtje kamperen in een tent.

The Guardian (2016) doet er nog een schepje bovenop. Als een cruiseschip begint te varen, starten qua CO2-uitstoot 84.000 auto's de motor. Dan hebben we het nog alleen over CO2, en 'dat valt nog mee'. De stikstofuitstoot staat gelijk aan 400.000 auto's en de fijnstof is te vergelijken met 1 miljoen auto's.


Een cruise is 10x zo vervuilend als kamperen in een tent (Foto: Chris Burkhard)

Hoe komt dat? Cruiseschepen zijn varende megahotels. Voordat zo'n enorm gevaarte in beweging komt, moet er een enorm krachtige motor op volle toeren draaien. Daarnaast zijn cruiseschepen wel duurzaam in de zin dat ze lang meegaan (20-25 jaar), maar verouderde schepen doen het milieu juist meer kwaad. De groene ontwikkelingen van de laatste decennia hebben bij vele schepen de boot gemist.

Ook niet onbelangrijk: de brandstof. Cruiseschepen varen op zware en goedkope stookolie waar nog veel zwavel inzit. De Volkskrant (2018) liet door een milieuorganisatie uitrekenen dat de cruises qua zwaveldioxide net zoveel uitstoten als 376 miljoen auto’s. Dit gas irriteert de longen bij inademing en kan leiden tot zure regen.

Gelukkig is er ook goed nieuws. In 2020 daalt het maximaal toegestane zwavelgehalte van 3,5 naar 0,5 procent en zullen de cruiseschepen een stuk minder vervuilend zijn.

Duurzaam alternatief

Reisreporter Karin Mooren tipte ons over een duurzaam alternatief: de elektische cruise. Door de Nærøyfjord kun je met een volledig elektrische boot van de natuur genieten. Het is een paar duiten duurder, maar de voordelen zijn groot: geen dieseldampen, geen lawaai en vooral minder belasting van het milieu.

Hoofdafbeelding: Norske