Ontspoord
Ontspoord
Tsja, wie reist beleeft veel. En dat kan ik alleen maar beamen. Afgelopen vrijdag met de trein naar de ¨neus van de duivel¨. Op het dak van trein begonnen maar toen het begon te regenen heb ik toch maar de beschutting opgezocht. Was daar meteen ook een stuk warmer! Afijn de treinreis zou ongeveer 5 uur duren, maar al bij al hebben we er ongeveer 8 uur overgedaan. Was blij met het ontbijt dat ik meegekregen had en wat extra ingeslagen voorraad. Om onduidelijk redenen stopten we van tijd tot tijd. Soms omdat er schapen of een koe op de rails stonden, soms ook zonder enige reden. Maar de mannen met de petten dachten daar volgens mij anders over. Liepen gewichtig van voor naar achter, controleerden de wielen, schreven wat op in het boekje en dan konden we weer. Maar de uitzichten waren meer de mooi. Soms vlaktes, soms vlak langs de afgrond. Langs kleine stadjes of de akkers van mensen. Een kleine aaneenschakeling van hoe het leven er hier uiziet.De neus van de duivel is bijzonder omdat de trein al zigzaggend het ravijn inrijdt. het ene moment rijd je dus vooruit, het andere moment weer achteruit. Bijzonder om mee te maken. Beneden moest een kleine puzzel opgelost worden door de mannen met de pet. We moesten namelijk indezelfde volgorde naar boven als we vertrokken waren in Rio Bamba. Puzzel was als volgt: er zijn drie treinstellen: de locomotief, goederenwagon en passagierswagon. Dat is ook de volgorde van vertrek. Beneden in de kloof is de volorde echter omgekeerd en staat de passagierswagon vooraan. Hoe krijg je de trein weer in de juiste volgorde als je twee sporen tot je beschikking hebt. Na een tijdje puzzelen waren de mannen eruit en konden weer op weg naar boven. En eenmaal weer lekker op snelheid (nou ja...) opeens een bonk, een hoop lawaai en de mannen met pet in paniek aan de noodrem. STOP. En ja hoor. De achterste wagon is van de rails afgelopen. Geen wonder overigens als je ziet de de linkerrails toch niet helemaal parallel ligt aan de rechter. Afijn. Iedereen de trein uit / af en de mannen druk aan de bak om de wagon weer op de rails te krijgen... En ik geef toe, het zag er serieus uit maar het is ze gelukt. Vraag me niet hoe maar na een klein uurtje konden we weer gewoon verder! Maar na 15 minuten weer een stop... Iedereen moest er hier uit. De kans dat de trein opnieuw zou ontsporen bij de volgende bocht was te groot. En was er bij de vorige ontsporing nog sprake van een recht spoor met links en rechts een genoeg ruimte, bij de volgende bocht was dit blijkbaar anders. Afijn... het ritje dus niet helemaal afgemaakt maar ik was blij dat ik weer vaste grond onder mijn voeten had om maar niet te spreken van een lunch onder handbereik... Want om 5.45 ging de wekker, om 6.30 was ik op het station en om 15.00 dus de lunch... en ja, toen moest ik nog zo´m drie uur naar Cuenca...
Afijn, alles toch nog goedgekomen. Cuenca gisteren van verkend tot ik geen voeten meer overhad. Vandaag nog wat plekjes bezocht waar ik gisteren geen tijd meer voor had.