Het gevaar van de Doldrums image

Het gevaar van de Doldrums

De Airbus A330-200 van Air France is in de nacht van zondag op maandag neergestort in een gebied ten noordoosten van Brazilië. Dit spookachtige gebied, ook wel Doldrums genoemd, staat bekend om zijn hevige onweersbuien en harde windstoten.

Veelal wordt beweerd dat het toestel is getroffen door een blikseminslag tijdens een zware onweersbui. Alhoewel veel mensen bang zijn voor een blikseminslag tijdens hun vlucht, veroorzaakt dit vrijwel nooit een ongeluk. Eénmaal in 1976 is een vliegtuig van de Iraanse luchtmacht door blikseminslag neergestort nabij Madrid. Volgens deskundigen is het onwaarschijnlijk dat dit ook is gebeurd met de Airbus A330-200. Waarschijnlijk was er meer aan de hand. Vliegtuigen worden namelijk geregeld geraakt door bliksem en normaal gesproken voel je niet meer dan een harde klap.

Kooi van Faraday
Een vliegtuig bestaat net als een auto uit een metalen kooi, ook wel de Kooi van Faraday genoemd. Hierdoor ben je beschermd tegen bliksem. Omdat veel vliegtuigen tegenwoordig uit kunststofonderdelen bestaan, hebben ze pennetjes aan de uiteinden van de vleugels en de staart om de elektrische energie af te voeren. Dit zorgt voor extra bescherming.

Doldrums
Het gebied van de Doldrums ligt tussen Brazilië en de westkust van Afrika. Schippers noemen dit gebied al eeuwenlang de Doldrums vanwege de mogelijkheid dat het rustige weer plotseling kan omslaan in een hevige storm met onweer.
Bij een dergelijke omslag ontstaan cumulonimbuswolken (ook wel donderwolken genoemd), die zorgen voor sterke luchtstromen naar boven en beneden. Soms liggen deze vlak naast elkaar waardoor er enorme turbulentie kan ontstaan en het vliegtuig in gevaar wordt gebracht. De donderwolken kunnen tot meer dan vijftien kilometer hoogte in de atmosfeer uitgroeien, een hoogte waarop vliegtuigen in dit gebied ook vliegen. Vliegtuigen wijken meestal uit of keren terug zodra ze onweer in dit gebied op de weerradar zien aankomen. Een piloot moet namelijk altijd kiezen voor de veiligste vliegroute.

Signalen
Een duidelijke oorzaak van de ramp is nog niet te noemen aangezien alle elektrische systemen in het toestel defect waren. Er zijn automatische signalen gedurende drie minuten vanuit het toestel verstuurd. Hiermee werd aangegeven dat alle systemen het hadden begeven.

Zoektocht
Momenteel wordt er gezocht naar wrakstukken in het gebied. Twee Nederlandse vrachtschepen helpen bij de zoektocht. Dinsdagochtend zijn er 650 kilometer ten noordoosten van Brazilië al brokstukken van het toestel gevonden. Braziliaanse autoriteiten kunnen deze vondst nog niet bevestigen, aangezien het niet zeker is dat de brokstukken aan het verdwenen vliegtuig toebehoren. De zoektocht wordt bemoeilijkt doordat de radarsystemen van de drie continenten in dit gebied geen bereik hebben. Hierdoor is er onduidelijkheid over de precieze coördinaten van rampgebied.

Zwarte doos
Deskundigen betwijfelen of de zwarte doos wordt gevonden; in het rampgebied is de oceaan namelijk drie tot zes kilometer diep. Autoriteiten gaan er dan ook vanuit dat alle 228 inzittenden het niet hebben overleefd. Onder hen zijn een Nederlandse man en een Braziliaans-Nederlandse vrouw.

Wil je weten hoe het eruit ziet als een vliegtuig door bliksem wordt getroffen? Bekijk dan dit filmpje...