Het gevaar van de Doldrums
De Airbus A330-200 van Air France is in de nacht van zondag op maandag neergestort in een gebied ten noordoosten van Brazilië. Dit spookachtige gebied, ook wel Doldrums genoemd, staat bekend om zijn hevige onweersbuien en harde windstoten.
Veelal wordt beweerd dat het toestel is getroffen door een
blikseminslag tijdens een zware onweersbui. Alhoewel veel mensen
bang zijn voor een blikseminslag tijdens hun vlucht, veroorzaakt
dit vrijwel nooit een ongeluk. Eénmaal in 1976 is een vliegtuig van
de Iraanse luchtmacht door blikseminslag neergestort nabij Madrid.
Volgens deskundigen is het onwaarschijnlijk dat dit ook is gebeurd
met de Airbus A330-200. Waarschijnlijk was er meer aan de hand.
Vliegtuigen worden namelijk geregeld geraakt door bliksem en
normaal gesproken voel je niet meer dan een harde klap.
Kooi van Faraday
Een vliegtuig bestaat net als een auto uit een metalen kooi, ook
wel de Kooi van Faraday genoemd. Hierdoor ben je beschermd tegen
bliksem. Omdat veel vliegtuigen tegenwoordig uit
kunststofonderdelen bestaan, hebben ze pennetjes aan de uiteinden
van de vleugels en de staart om de elektrische energie af te
voeren. Dit zorgt voor extra bescherming.
Doldrums
Het gebied van de Doldrums ligt tussen Brazilië en de westkust van Afrika. Schippers noemen dit gebied al eeuwenlang de
Doldrums vanwege de mogelijkheid dat het rustige weer plotseling
kan omslaan in een hevige storm met onweer.
Bij een dergelijke omslag ontstaan cumulonimbuswolken (ook wel
donderwolken genoemd), die zorgen voor sterke luchtstromen naar
boven en beneden. Soms liggen deze vlak naast elkaar waardoor er
enorme turbulentie kan ontstaan en het vliegtuig in gevaar wordt
gebracht. De donderwolken kunnen tot meer dan vijftien kilometer
hoogte in de atmosfeer uitgroeien, een hoogte waarop vliegtuigen in
dit gebied ook vliegen. Vliegtuigen wijken meestal uit of keren
terug zodra ze onweer in dit gebied op de weerradar zien aankomen.
Een piloot moet namelijk altijd kiezen voor de veiligste
vliegroute.
Signalen
Een duidelijke oorzaak van de ramp is nog niet te noemen aangezien
alle elektrische systemen in het toestel defect waren. Er zijn
automatische signalen gedurende drie minuten vanuit het toestel
verstuurd. Hiermee werd aangegeven dat alle systemen het hadden
begeven.
Zoektocht
Momenteel wordt er gezocht naar wrakstukken in het gebied. Twee
Nederlandse vrachtschepen helpen bij de zoektocht. Dinsdagochtend
zijn er 650 kilometer ten noordoosten van Brazilië
al brokstukken van het toestel gevonden. Braziliaanse autoriteiten
kunnen deze vondst nog niet bevestigen, aangezien het niet zeker is
dat de brokstukken aan het verdwenen vliegtuig toebehoren. De
zoektocht wordt bemoeilijkt doordat de radarsystemen van de drie
continenten in dit gebied geen bereik hebben. Hierdoor is er
onduidelijkheid over de precieze coördinaten van rampgebied.
Zwarte doos
Deskundigen betwijfelen of de zwarte doos wordt gevonden; in het
rampgebied is de oceaan namelijk drie tot zes kilometer diep.
Autoriteiten gaan er dan ook vanuit dat alle 228 inzittenden het
niet hebben overleefd. Onder hen zijn een Nederlandse man en een
Braziliaans-Nederlandse vrouw.
Wil je weten hoe het eruit ziet als een vliegtuig door bliksem
wordt getroffen? Bekijk dan dit filmpje...