De meest turbulente luchthavens en vliegroutes ter wereld – durf jij het aan?
Turbulentie is voor veel reizigers een van de minder prettige kanten van vliegen. Sommige luchthavens en vliegroutes zijn berucht om heftige turbulentie, die wordt veroorzaakt door bergketens, slecht weer of andere atmosferische factoren. Het platform Turbli, waarop je de verwachte turbulentie voor je volgende vlucht kunt opzoeken, onderzocht op welke airports en vliegroutes wereldwijd én binnen Europa je de meeste kans hebt op hotsebotsen.
Turbli, een platform dat turbulentie wereldwijd in kaart brengt, onderzocht welke luchthavens en vliegroutes in 2024 het meest turbulent waren. Die turbulentie wordt gemeten aan de hand van de eddy dissipation rate (kortweg edr), een wetenschappelijke maat voor de intensiteit van luchtwervelingen. Hoe hoger de waarde, hoe heftiger de turbulentie die passagiers ervaren.
De 10 meest turbulente luchthavens ter wereld
- Santiago International Airport (SCL), Chili – 23.065 edr
Ingesloten tussen de Stille Oceaan en de Andes ondervindt de Chileense luchthaven in Santiago geregeld sterke windstromen en turbulentie. - Gobernador Francisco Gabrielli International Airport (MDZ), Mendoza, Argentinië – 22.755 edr
Krachtige winden en temperatuurverschillen in het Andesgebergte zorgen voor onrustige luchtstromen rond Mendoza. - Martín Miguel de Güemes International Airport (SLA), Salta, Argentinië – 20.407 edr
De hoge ligging en omringende bergen maken de luchtstromen rond Salta bijzonder onvoorspelbaar. - Tribhuvan International Airport (KTM), Kathmandu, Nepal – 18.691 edr
Turbulentie is in Kathmandu een vast gegeven door de Himalaya, waar sterke valwinden plotselinge luchtstromen veroorzaken. - Lhasa Gonggar Airport (LXA), Lhasa, Tibet – 18.168 edr
De extreme hoogte en ruige terreinen rond Lhasa leiden tot stevige turbulentie bij het landen en opstijgen van vliegtuigen. - Paro International Airport (PBH), Bhutan – 18.128 edr
Landen in Paro is door de smalle valleien en wispelturige wind alleen weggelegd voor de meest ervaren piloten. - Xining Caojiabao International Airport (XNN), China – 17.930 edr
Wisselende temperaturen en de hoge ligging maken de lucht boven Xining vaak onrustig. - Denver International Airport (DEN), Verenigde Staten – 17.290 edr
De nabijheid van de Rocky Mountains brengt in Denver winden met zich mee die geregeld voor turbulentie zorgen. - Hamid Karzai International Airport (KBL), Kabul, Afghanistan – 17.206 edr
De droge, dunne lucht en omliggende bergketens dragen bij aan onstabiele vliegcondities in Kabul. - Bozeman Yellowstone International Airport (BZN), Verenigde Staten – 17.082 edr
Heftige weersveranderingen en de omliggende bergen zorgen voor flinke luchtbewegingen in Yellowstone.
De meest turbulente luchthavens ter wereld bevinden zich voornamelijk in bergachtige gebieden zoals de Andes en de Himalaya. Hier zorgen sterke windstromen en abrupte temperatuurverschillen voor hevige luchtwervelingen. Voor reizigers die Santiago, Mendoza of Kathmandu aandoen, is het goed om voorbereid te zijn op een mogelijk turbulente landing.
De 10 meest turbulente luchthavens in Europa
- Turin Airport (TRN), Italië – 16.238 edr
De luchthaven van Turijn ligt aan de voet van de Alpen, waar sterke windstromen door de valleien razen en voor turbulentie zorgen. - Milan Malpensa Airport (MXP), Italië – 15.485 edr
Windpatronen vanuit de Alpen veroorzaken in Milaan geregeld flinke turbulentie. - Genève Airport (GVA), Zwitserland – 15.154 edr
De nabijheid van de Jura en de Alpen leidt tot plotselinge luchtwervelingen bij de luchthaven van Genève. - Bergamo Orio al Serio Airport (BGY), Italië – 14.937 edr
Temperatuurverschillen tussen de valleien en hoger gelegen gebieden in Bergamo veroorzaken sterke luchtstromingen. - Zurich Airport (ZRH), Zwitserland – 14.750 edr
Alpenluchtstromen zorgen geregeld voor onrustige vluchten en stevige turbulentie bij Zurich Airport. - Lyon-Saint Exupéry Airport (LYS), Frankrijk – 14.741 edr
Windpatronen vanaf de Rhônevallei spelen een grote rol in de turbulentie rondom Lyon-Saint Exupéry Airport. - Nice Côte d’Azur Airport (NCE), Frankrijk – 14.418 edr
De Mistralwind uit de Middellandse Zee veroorzaakt ook in Nice vaak turbulentie. - EuroAirport Basel-Mulhouse-Freiburg (BSL), Zwitserland/Frankrijk – 14.299 edr
Windverschuivingen tussen laag en hoog terrein zorgen voor onrustige aanvliegroutes in Basel-Mulhouse-Freiburg. - Barcelona-El Prat Airport (BCN), Spanje – 14.086 edr
De ligging van Barcelona tussen de Middellandse Zee en bergen creëert wisselende luchtstromingen. - Verona Villafranca Airport (VRN), Italië – 14.035 edr
Luchtstromen van het Gardameer en de omringende bergen beïnvloeden de stabiliteit van vluchten rondom Verona.
De Europese luchthavens met de meeste turbulentie liggen veelal in de Alpen- en Middellandse Zee-regio. Luchthavens zoals Genève, Zurich en Nice ondervinden vaak de invloed van sterke winden en gebergte-effecten. Reizigers die deze luchthavens aandoen, kunnen zich maar beter voorbereiden op lichte tot matige turbulentie bij aankomst en vertrek.
De 10 meest turbulente vliegroutes ter wereld
- Mendoza (MDZ), Argentinië – Santiago (SCL), Chili (196 kilometer) – 24.684 edr
De korte maar intense vlucht tussen Mendoza en Santiago voert dwars over de Andes, waar sterke luchtstromen en plotselinge windwisselingen voor heftige turbulentie zorgen. - Córdoba (COR), Argentinië – Santiago (SCL), Chili (660 kilometer) – 20.214 edr
Hoog boven de ruige bergketens van Zuid-Amerika ervaren vliegtuigen op de route tussen Córdoba en Santiago geregeld hevige turbulentie door de botsing van warme en koude luchtlagen. - Mendoza (MDZ), Argentinië – Salta (SLA), Argentinië (940 kilometer) – 19.825 edr
Door de geografische ligging tussen verschillende windstromen kan de binnenlandse route tussen Mendoza en Salta in Argentinië verrassend onstuimig zijn. - Mendoza (MDZ), Argentinië – San Carlos de Bariloche (BRC), Argentinië (946 kilometer) – 19.252 edr
De overgang van de droge Andes naar het vochtige Patagonië zorgt in Argentinië vaak voor luchtzakken en schokken tijdens de vlucht. - Kathmandu (KTM), Nepal – Lhasa (LXA), Tibet (571 kilometer) – 18.817 edr
Tussen Kathmandu en Lhasa vliegen toestellen op grote hoogte over de Himalaya, een berucht gebied waar harde valwinden plotselinge schokken veroorzaken. - Chengdu (CTU), China – Lhasa (LXA), Tibet (1265 kilometer) – 18.644 edr
Op de route van Chengdu naar Lhasa veroorzaken extreme temperatuurverschillen en ruige berglandschappen geregeld flinke turbulentie. - Santa Cruz (VVI), Bolivia – Santiago (SCL), Chili (1905 kilometer) – 18.598 edr
Vliegtuigen die de lange afstand tussen het Boliviaanse Santa Cruz en het Chileense Santiago afleggen, moeten door diverse luchtstromen navigeren, met name boven de Andes waar de atmosfeer onvoorspelbaar is. - Kathmandu (KTM), Nepal – Paro (PBH), Bhutan (402 kilometer) – 18.563 edr
De lastige nadering tot Paro Airport, een van de gevaarlijkste luchthavens ter wereld, zorgt in combinatie met de Himalaya-winden voor stevige schommelingen in de lucht. - Chengdu (CTU), China – Xining (XNN), China (685 kilometer) – 18.482 edr
De Chinese vliegroute route door het Qinghai-Tibetplateau staat bekend om de extreme windvlagen en plotselinge drukveranderingen. - San Carlos de Bariloche (BRC), Argentinië – Santiago (SCL), Chili (861 kilometer) – 18.475 edr
Een vlucht over de Andes betekent vaak flinke turbulentie, en deze route tussen het Argentijnse Patagonië en Chili vormt daarop geen uitzondering.
De meeste turbulente vliegroutes ter wereld lopen over bergketens zoals de Andes en de Himalaya, waar de combinatie van hoge bergen en sterke winden zorgt voor hobbelige vluchten. Passagiers in Azië en Zuid-Amerika kunnen zich voorbereiden op flinke luchtzakken en een hobbelige reis.
De 10 meest turbulente vliegroutes in Europa
- Nice (NCE), Frankrijk – Genève (GVA), Zwitserland (299 kilometer) – 16.065 edr
Op de korte vlucht tussen Nice en Genève veroorzaakt de nabijheid van de Alpen vaak heftige turbulentie, vooral bij slecht weer. - Nice (NCE), Frankrijk – Zurich (ZRH), Zwitserland (434 kilometer) – 15.493 edr
De combinatie van de Middellandse Zee en de Zwitserse bergen veroorzaakt onverwachte luchtbewegingen en dat maakt ook deze route berucht. - Milan (MXP), Italië – Zurich (ZRH), Zwitserland (203 kilometer) – 15.410 edr
Door de Alpenluchtstromen kunnen vliegtuigen op de route tussen Milaan en Zurich flinke schokken ervaren, met name tijdens de landing in Zurich. - Milan (MXP), Italië – Lyon (LYS), Frankrijk (283 kilometer) – 15.374 edr
Winden die zich door de Rhônevallei verplaatsen, zorgen geregeld voor stevige turbulentie op de populaire zakelijke route tussen Milaan en Lyon. - Nice (NCE), Frankrijk – Basel (BSL), Zwitserland (438 kilometer) – 15.325 edr
De combinatie van maritieme lucht boven de Middellandse Zee en bergwinden maakt de vlucht tussen Nice en Basel vaak onrustig. - Genève (GVA), Zwitserland – Zurich (ZRH), Zwitserland (230 kilometer) – 15.053 edr
Op de korte verbinding tussen Genève en Zurich binnen Zwitserland zijn de Alpen de grote boosdoener, met constante luchtstromen die vliegtuigen flink laten schommelen. Inderdaad, je kunt beter de trein pakken. - Nice (NCE), Frankrijk – Lyon (LYS), Frankrijk (284 kilometer) – 14.987 edr
De Mistralwind, die vanaf het noorden naar de Middellandse Zee waait, maakt de route tussen Nice en Lyon gevoelig voor turbulentie. - Genève (GVA), Zwitserland – Venetië (VCE), Italië (491 kilometer) – 14.775 edr
De vliegroute tussen Genève en Venetië loopt grotendeels langs de Alpen, waar sterke winden en thermische effecten vaak voor plotselinge turbulentie zorgen. - Lyon (LYS), Frankrijk – Zurich (ZRH), Zwitserland (517 kilometer) – 14.743 edr
De luchtstromen boven de Jura en Alpen veroorzaken geregeld lichte tot matige turbulentie tussen Lyon en Zurich. - Venetië (VCE), Italië – Zurich (ZRH), Zwitserland (363 kilometer) – 14.669 edr
De overgang van maritieme naar berglucht maakt de route tussen Venetië en Zurich berucht om onvoorspelbare turbulentie, vooral bij wisselende weersomstandigheden.
Hoewel in Europa de turbulentie een stuk minder hevig is dan in andere delen van de wereld (ter vergelijking: de zwaarste edr binnen Europa is minder heftig dan de nummer tien wereldwijd), kun je met name langs de Alpen nog wel wat turbulentie verwachten. Routes zoals Nice – Genève en Milaan – Zurich krijgen te maken met sterke luchtstromen die kunnen zorgen voor een onrustige vlucht. Gezien de afstanden die veel van deze vluchten maken, doe je er wellicht verstandiger aan om de trein te pakken.
Hoe gevaarlijk is turbulentie?
Hoewel turbulentie ongemakkelijk kan zijn, vormt het in de meeste gevallen geen enkel gevaar. Moderne vliegtuigen zijn gebouwd om de sterkste luchtstromingen te weerstaan, en piloten krijgen uitgebreide training om met turbulentie om te gaan. Heb jij last van vliegangst en jaagt turbulentie je de stuipen op het lijf? Houd je stoelriem vast en vertrouw op de techniek en de bemanning. Of lees ons uitgebreide artikel over turbulentie om je zenuwen te kalmeren. Onze tips helpen je ook om de veiligste stoel in het vliegtuig uit te kiezen.
Heb jij ooit een heftige turbulentie-ervaring meegemaakt? Deel je verhaal in de reacties!
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram, Spotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.