Airmiles inzetten voor je vlucht: zo haal je het maximale uit je punten
De ene reiziger jaagt actief op airmiles, de ander krijgt ze toevallig gratis en voor niets bijgeschreven. Tot welke categorie jij ook behoort, met een beetje handigheid heb je na verloop van tijd genoeg punten voor een gratis vlucht of businessclass-upgrade. Met onze tips haal jij het maximale uit je airmiles.
Airmiles, ook bekend als frequent flyer miles of loyalty points, zijn een vorm van beloning die wordt toegekend aan klanten door luchtvaartmaatschappijen of hun partners. Ze zijn bedacht om jou als reiziger te binden aan een luchtvaartmaatschappij. Door een vlucht te boeken of een aankoop te doen via de shopping portal van de airline verdien je een bepaald aantal punten. Deze punten kun je onder meer inzetten voor gratis vluchten, een upgrade naar een businessclass-stoel of toegang tot de exclusieve lounge op het vliegveld.
Wanneer heb je genoeg airmiles gespaard om gratis te vliegen of een upgrade te krijgen?
Hoeveel airmiles je nodig hebt om een gratis vlucht te kunnen boeken of een upgrade te krijgen, is geheel afhankelijk van de type vlucht die je wilt maken. In grote lijnen kunnen we stellen dat je, als je elk jaar één continentale vlucht maakt, na drie tot vijf jaar een gratis ticket in de businessclass hebt verdiend. Niet een upgrade naar businessclass, maar een geheel nieuw ticket kopen in de businessclass met je airmiles geeft best value for money. Luchtvaartspecialist Jelmer de Boer is bedreven in het maximaliseren van airmiles en reist geregeld gratis op basis van zijn punten. Hij geeft een concreet voorbeeld hoe hij zijn airmiles inzet: ‘Na drie intercontinentale vluchten met American Airlines, een maatschappij binnen de Oneworld-alliantie, had ik genoeg gespaard voor een ticket van Tel Aviv in Israël naar Colombo in Sri Lanka. Ik wisselde 30.000 punten in voor een businessclassticket en vloog van het Midden-Oosten naar Zuid-Azië. Zo snel kan het dus gaan!’
Hoeveel airmiles moet je inleveren voor een gratis vlucht?
De gratis vlucht van Israël naar Sri Lanka in businessclass in ruil voor 30.000 punten was geen willekeurig voorbeeld van Jelmer. Het legt namelijk bloot hoe je de luchtvaartmaatschappijen kunt verslaan binnen hun eigen regels. Het zit zo: ‘Voor het bepalen van het aantal airmiles maken luchtvaartmaatschappijen gebruik van een zogeheten regiodefinitie. Een vlucht van Europa naar Noord-Amerika kost X aantal punten, van het Midden-Oosten naar Zuidoost-Azië Y aantal punten, enzovoorts. Die regio’s zijn best groot, dus daarbinnen kun je kijken hoe je het maximale uit je punten kunt halen. Je kunt voor 30.000 airmiles vliegen van Caïro naar Amman, met zo'n 500 kilometer een relatief kleine afstand. Óf je vliegt ruim 5000 kilometer van Tel Aviv naar Colombo voor hetzelfde aantal punten’, legt Jelmer uit. ‘Zo vloog ik ook een keer van het noorden van India naar Rwanda voor 15.000 punten in economy class. De bestemmingen vielen op de uiterste randen van de regiodefinities: de noordelijkste rand van Zuid-Azië tot het absolute zuiden van Noord-Afrika. Je kunt dus op zoek naar de rekbaarheid van de regiodefinities, zodat je het maximale uit je punten haalt. Zie het als het leggen van een puzzel. Het is héél lekker als het in elkaar valt.’
Vlieg je dankzij airmiles helemaal gratis?
Let wel: als je met je airmiles iets boekt, moet je áltijd bijbetalen. Vaak zijn het toeslagen voor het gebruik van de luchthaven of CO2-, veiligheids- of brandstoftoeslagen. Het ligt aan de luchthaven en het land hoe hoog deze toeslagen zijn. In de Verenigde Staten gaat het om een luttel bedrag van ongeveer vier dollar, maar wie nu van Nederland naar Shanghai wil vliegen op airmiles moet al €240 bijbetalen. Veel euro’s kun je wegstrepen met punten, maar niet alle kosten kun je dekken.
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.