De 5 mooiste Europa-reizen met de auto én de trein
Wat een lastige vraag: gaan we dit jaar met de auto op reis, of met de trein? In zo’n geval kun je een belangrijke wedervraag stellen: hoezo óf? Voor de mooiste reizen door Europa combineer je de auto met de trein.
1. Slinger door Slovenië
Ontdek Slovenië per trein. Foto: Getty Images
Om naar Slovenië te treinen hoef je slechts één keer over te stappen. Na een rit met de nachttrein naar München heb je ruim de tijd voor een ontbijt bij een Duitse bakkerij en een ochtendwandeling door de stad, voor je op de rechtstreekse trein naar Ljubljana stapt. Één dag volstaat voor het kasteel hoog boven de Sloveense hoofdstad en de historische Drakenbrug, waarna je het perron weer opzoekt. Het iconische Bleden het minder drukke Bohinj − ook aan een prachtig meer en minstens zo geschikt voor een hike − hebben een eigen treinstation. Maar Slovenië heeft meer te bieden dan natuurschoon in de bergen. Het oostelijke Ptuj ontvangt ondanks een perfect bewaard gebleven middeleeuwse binnenstad veel minder toeristen en is de ruim twee uur durende treinrit meer dan waard. Terug in Ljubljana stap je over op de huurauto. Aan actie geen gebrek in de vallei van de Soča. Hier kun je eindeloos mountainbiken, kajakken en raften op een smaragdgroene rivier. De wijngaarden in de Vipava-vallei, waar je kampeert bij de boer en zelfgemaakte wijn en schnaps proeft, liggen nog geen twee uur rijden verderop naar het zuiden. Eindig je rondrit aan de Adriatische Zee. De Sloveense kust is het mooist bij de alleen te voet bereikbare kliffen van Strunjan.
2. Raak in hogere sferen in Zwitserland
Maak een onvergetelijke reis door Zwitserland met de Bernina Express. Foto: Getty Images
Het kost een klein fortuin om in Zwitserland een auto te huren en veel binnensteden zijn autovrij. Toch is het de moeite waard er met je eigen vervoer heen te rijden: om te overnachten in een traditioneel houten huisje in je eigen Alpenvallei is het uitgebreide ov-netwerk toch niet altijd toereikend en het is een feest om over de hoge bergpassen te toeren. Wel koop je een Swiss Travel Pass, waarmee je plaatsen bereikt waar je met de auto niet kunt komen. De Zwitserse spoorlijnen zijn zó bijzonder dat ze op de Unesco-Werelderfgoedlijst staan. De iconische Bernina Express verbindt geïsoleerde nederzettingen in de centrale Alpen met elkaar dankzij 55 tunnels en 196 bruggen. De etappe tussen Chur en St. Moritz duurt zo’n 2,5 uur. Terug in Chur stap je de volgende dag op de Glacier Express − de langzaamste sneltrein ter wereld. Probeer een plekje aan het raam aan de zuidkant te bemachtigen voor het mooiste uitzicht. Het meest spectaculaire deel van de rit wacht tussen Andermatt en Disentis, al is het toetje - een ongeëvenaard panorama op de Matterhorn - ook niet mis. Hoe mooi het traject ook is, kies voor een noordelijkere route terug naar Chur, met een zijspoor naar Grindelwald. Hier brengt de historische Jungfraubahn je in hogere sferen: op 3.453 meter boven zeeniveau is bergstation Jungfraujoch het hoogste treinstation ter wereld.
3. Rol door de bergen boven de Côte d’Azur in Frankrijk
Vanaf het hooggelegen dorpje Gourdon is het uitzicht op zee adembenemend. Foto: Getty Images
De Thalys en de TGV zijn twee uitstekende redenen om een treinreis door Frankrijk te plannen, maar zeker niet de enige. In tien uur tijd reis je van Nederland naar Nice, met een overstap in Parijs. De grootste publiekstrekkers aan de Côte d’Azur, zoals Cannes en Monaco, zijn per spoor bereikbaar, maar voor treinritten waarbij je aan het raam geplakt blijft reis je vanuit Nice het bergachtige binnenland in. De Train des Merveilles, de Wondertrein, kronkelt dwars door de Maritieme Alpen. In het ideale geval trek je meerdere dagen uit voor het traject, met tussenstops in de dromerige dorpjes onderweg. Heb je weinig tijd, blijf dan zitten tot eindhalte Tende, een charmant middeleeuws stadje. Ook de Train des Pignes overwint meer dan duizend hoogtemeters op weg naar Digne-Les Bains in de Provence. Ruim 150 kilometer smalspoor brengt je langs beboste kliffen en snelstromende riviertjes, door tientallen tunnels en over tal van bruggen. Om alles uit je trip naar de Côte d’Azur te halen huur je daarna voor een paar dagen een auto. Het uitzicht op de Middellandse Zee vanaf het hooggelegen dorpje Gourdon, boven de Gorges du Loup, is adembenemend. Terug aan de kust mik je tussen Nice en Monaco op het dorpje Èze. Niet te missen bezienswaardigheden heb je hier niet, waardoor dwalen door de middeleeuwse straatjes des te leuker is.
4. Combineer Londen met Edinburgh en de Schotse highlands
Echte treinfans reizen af naar Glenfinnan, bekend van de Harry Potter-films. Foto: Getty Images
De treinverbinding tussen Nederland en Schotland is verrassend goed. In minder dan tien uur reis je van Amsterdam naar Edinburgh. De prijs valt mee: een ticket heb je al vanaf € 131. Ter vergelijking, een overtocht met de veerboot van IJmuiden naar Newcastle met eigen auto en twee personen kost je zestien uur en al snel € 780 − in het hoogseizoen soms zelfs het dubbele. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je reis te breken met een paar dagen Londen en daarna de Caledonian Sleeper naar Schotland te nemen, met haggis en whisky in de restauratiewagon. In Edinburgh huur je een auto om de meest afgelegen delen van de Schotse Highlands te verkennen, zoals de bijna arctische wildernis van nationaal park Cairngorms. In acht tot tien uur beklim je hier Ben Macdui, na Ben Nevis de hoogste berg in het Verenigd Koninkrijk. Echte treinfans reizen door naar Glenfinnan. De beroemde Hogwarts Express rijdt helaas niet meer, maar het dankzij de Harry Potter-films beroemd geworden viaduct is nog altijd indrukwekkend. Aan de westkust maak je de overtocht naar Mull. De witte stranden van het eiland doen tropisch aan en de sympathieke Tobermory-distilleerderij is een prima alternatief voor het bekendere whisky-eiland Islay.
5. Verken de Deense en Zweedse Oostzee-eilanden
Ontdek de bosrijke omgeving van Denemarken net buiten Kopenhagen met de trein. Foto: Getty Images
Voor nog geen zes tientjes reis je van Amsterdam naar Kopenhagen. De rit duurt iets meer dan tien uur, met een overstap in Osnabrück en in Hamburg. Neem de tijd voor de gelukkigste stad ter wereld en plan ook je budget niet te krap: de vele sterrenrestaurants en craft beer brouwerijen van Kopenhagen vormen een investering waar je geen buikpijn van krijgt. Voor een culturele trip door Scandinavië is een auto eigenlijk overbodig - er rijden rechtstreekse treinen naar het schilderachtige Odense en het bruisende Stockholm - maar voor de eilanden in de Oostzee is het geen overbodige luxe. Rijd vanaf Kopenhagen eerst twee uur naar het zuiden naar Møn, een eiland met 128 meter hoge witte krijtklippen, fijne stranden en een Dark Sky-reservaat. Voor het echte Vikinggevoel neem je de veerboot vanaf Køge helemaal naar het oostelijke eiland Bornholm, al is de oversteek vanuit het Zweedse Ystad beduidend sneller. Bornholm is geliefd om zijn ronde kerken, pittoreske vissersdorpen en het recordaantal zonuren. De zonnige Zweedse tegenhanger van Bornholm is Öland, het laatste Oostzee-eiland op je route. Met zijn vlakke landschap, honderden houten windmolens en historische forten en kastelen is het langgerekte eiland een feest voor fietsers.
Meer van dit soort tips? Volg Columbus Travel op Facebook en/of Instagram en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!