Seksspeeltjes, de bijbel en de kaasschaaf: Nederlanders versus andere Europeanen op reis
Ook deze zomer trekken we er weer massaal op uit met de camper. Maar hóé we dat doen en waar we heen gaan, verschilt hier en daar nog wel wat met onze buurlanden, zo blijkt uit het Groot Europees Camperonderzoek. Zo is ons vakantiegeld heilig en hebben we het liever te koud dan te warm. Kun jij je vinden in deze resultaten?
1. De Nederlander is niet zuinig
Kunnen we dan éíndelijk het fabeltje dat we zuinig en gierig zijn weerleggen? Volgens het onderzoek, dat werd uitgevoerd door het internationale onderzoeksbureau Norstat in opdracht van camperdeelplatform Goboony, zijn wij de grootste besteders tijdens onze vakantie. Er zijn nergens zoveel mensen als in Nederland die ooit meer dan €5000 per persoon aan een vakantie hebben uitgegeven. Bovendien lopen we (weliswaar samen met de Britten) met 16% aan kop in bereidwilligheid om deze zomervakantie meer geld uit te geven dan vorig jaar. We zijn dan ook absoluut niet bereid om ons vakantiegeld op te offeren bij een financiële tegenvaller. Maar liefst 58% van de Nederlandse ondervraagden stelde liever op zoek te gaan naar een andere oplossing dan de vakantie er bij in te laten schieten. Ter vergelijking: in Italië is dit slechts 28%.
2. De Nederlander kiest liever een koude bestemming
We gaan dit jaar massaal op ‘coolcation’, zo blijkt ook uit het onderzoek. Maar liefst 47% overweegt deze zomer de koelere landen in Europa op te zoeken. Met name Zweden (66%) en Schotland (18%) kunnen de komende jaren op meer campertoeristen rekenen, voorspelt de Nederlander. Hitte maakt ons niet lekker of humeurig, stelt ruim een derde van de ondervraagden. Campings blijken vaak ook niet goed voorbereid op de stijgende temperaturen, vindt bijna de helft: zo missen schaduwrijke plekken. Wie wél naar een warmere bestemming trekt, deelt nu al vaak z’n vakantie anders in (60%), door bijvoorbeeld de hittepiekuren te vermijden.
3. De Nederlander gebruikt social media ter inspiratie
Vergeet de traditionele reisgidsen: maar liefst driekwart van de camperaars geeft aan inspiratie voor de volgende reisbestemming op te doen via social media, en dan met name Instagram (61%). Daarin spelen influencers nog steeds een leidende rol, meer dan de helft van de ondervraagden maakt gebruik van de tips, al wordt er wel vaker getwijfeld aan de onafhankelijkheid en oprechtheid en is de toenemende populariteit van een bestemming door aandacht op social media soms ergerlijk. Vaak valt de bestemming in real life tegen: een derde geeft aan dat de bestemming vaak minder authentiek oogde of deze tegenviel door de drukte.
4. De Nederlander kan wel zonder seksspeeltje, maar niet zonder kaasschaaf
Waar Belgen en Britten absoluut niet zonder een goede pannenset kunnen in de camper en Fransen en Italianen de meeste waarde hechten aan de knoflookpers (wat een verrassing!), staat bij een kwart van de Nederlanders de kaasschaaf op nummer één van onmisbare spullen op reis. Daar hoeven wij kaaskoppen ons natuurlijk helemaal niet voor te schamen, maar toch zijn er óók reisaccessoires die we liever voor onszelf houden. Zo’n 10% van de Nederlanders smult op vakantie van een bouquetroman. Dat is nog niks in vergelijking met onze zuiderburen, waar maar liefst 20% op reis het zogeheten ‘stationsromannetje’ verslindt. Het zijn ook alleen de Belgen waar lingerie als guilty pleasure wordt genoemd; onduidelijk is of wij Nederlanders lingerie niet praktisch vinden in de camper of dat we ons er gewoon niet zo voor schamen. Opvallend is ook dat slechts 6% van de Nederlanders een seksspeeltje meeneemt in de bagage, terwijl dit in Europa gemiddels op 10% ligt. En wat we verder verstoppen voor de buitenwereld op reis? Onze werklaptop en de bijbel.
Ga jij deze zomer op vakantie met de auto of camper? Vind volop reisinspiratie en tips voor je volgende roadtrip op onze speciale themapagina!
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram, Spotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.