'1099624' door LBouwhuis '1099624' door LBouwhuis

Nieuw-ZeelandMilford Sound

Key Summit Alpine Wal

LBouwhuis

Tijdens onze reis door Nieuw- Zeeland, wisten we dat we sowieso graag naar de Milford Sound wilden. We hadden besloten om een dag uit te trekken voor de route richting Milford Sound, daar te overnachten en de volgende dag een boottocht te maken. Langs de prachtige Milford Road, waren er genoeg plekken om te stoppen en te genieten van mooie plekken. Zo stopten we ook bij de start van de Key Summit Track. Het bord gaf aan dat het ongeveer 3 uur zou duren om deze hike te doen.. waarbij we hadden besloten om gewoon te starten en kijken hoe ver we kwamen. Via smalle paadjes (waarbij je rechts rotsen zag en links een groen bos), kon je naar boven lopen. Het pad was redelijk goed begaanbaar, maar hou er rekening mee dat het een aangelegd grind/stenen pad is, met af en toe uitstekende stenen en rotsen, of water dat over het pad stroomt.. Goede wandelschoenen zijn echt aan te raden. De klim was pittig. Gelukkig gaven de bomen beschutting, maar alsnog krijg je het goed warm. De klim naar boven duurde meer dan 1.5 uur, maar wat was het prachtig. Bossen, weidse uitzichten, meren en bergen wisselden elkaar af. Eenmaal op de top hadden we uitzichten als op de foto. We waren erg blij dat we gewoon doorgelopen waren, ook al was het nog zo warm. De tocht naar beneden ging een stuk makkelijker en sneller. Deze hike is echt een aanrader. Neem wel flink wat water mee en eventueel wat lekkers, want bovenaan kun je heerlijk zitten en lekker picknicken, terwijl je kunt genieten van prachtige uitzichten. Onderweg kun je best wel vaak mensen tegenkomen, zo leuk, iedereen groet elkaar ook. Maar daar heb je verder op de tocht niet echt last van. Het was echt genieten!!

'1098201' door LBouwhuis '1098201' door LBouwhuis

Nieuw-ZeelandWanaka

Wanakatree

LBouwhuis

Wanakatree. Ik had er eens van gehoord en ik had er eens over gelezen. Toen ik er op ging googlen, kwam ik zeer mooie plaatjes tegen, waarbij ik dacht, wauw! Dat wil ik zien! We overnachtten dichtbij Wanaka, dus 's ochtends vertrokken we richting Wanaka om op zoek te gaan naar deze bijzondere boom die zo eenzaam in het meer staat. Het staat niet echt aangegeven op borden en we hadden op maps gekeken waar hij ongeveer zou moeten staan. Op gegeven moment onze auto op een parkeerplaats gezet aan dit meer en zijn we lopend langs het water gegaan, want de boom zou hier toch ergens moeten staan. Iets verderop zag ik een boom in het water staan, en dat moest het zijn. Eerlijk gezegd viel me het een beetje tegen, zo op het eerste gezicht. Hoe dichterbij we kwamen, hoe mooier het leek en eenmaal kijkend door de lens, kwam ik erachter dat het toch wel een heel bijzonder plaatje is. Daarnaast is de omgeving echt prachtig!! (En het stadje Wanaka zelf is ook érg leuk om even doorheen te lopen!!) Nu moet ik eerlijk zijn: ik was niet de enige daar, het was er best druk met mensen die allemaal, net als ik, deze bijzonder boom toch wel wilden zien en vast wilden leggen. Dat maakte het misschien allemaal net wat minder bijzonder, maar toch ben ik heel blij dat ik er heen ben gegaan. Want je kunt er wel erg mooie plaatjes van schieten! :)

'1097403' door LBouwhuis '1097403' door LBouwhuis

Nieuw-Zeeland

Gave Blowholes bij de

LBouwhuis

Wanneer je langs de westkant van Nieuw Zeeland rijdt, moeten de Pancake Rocks zeker niet overgeslagen worden. Het is wel behoorlijk toeristisch, maar zeker de moeite waard! We hadden overnacht op een camping dicht in de buurt, waar ze bij de receptie al een bord hadden hangen wanneer het hoogtij was. Dit was van belang om te weten, want bij vloed zouden de blowholes op z'n best zijn. Dit in ons achterhoofd, zijn we de volgende ochtend richting de Pancake Rocks gereden. Het leuke aan Nieuw Zeeland is, dat alles heel goed aangegeven staat. Bezienswaardigheden staan duidelijk aangegeven op borden, met daarbij ook de tijd wat een wandeling ongeveer in beslag gaat nemen en de paden zijn goed aangelegd. Ideaal. We moesten een pad volgen door een junglebos, die ons bracht bij de Pancake Rocks. Ook hier was alles goed aangelegd met overal informatiebordjes. En wat was het er gaaf. We hadden uitzicht op de ruige zee en liepen langs verschillende rotsformaties. Als je goed kijkt naar de rots op de foto, kun je zien waar de naam Pancake Rocks vandaan komt. (Verschillende lagen in de rotsen). Het was indrukwekkend om er rond te lopen. De golven waren erg hoog en bulderden over en door de uitgesleten rotsen heen. Ook waren er verschillende blowholes waar te nemen. Dit zijn ronde gaten waar bij hoogtij het water met hoge druk naar binnen stroomt. Wanneer het water van de zee in volle vaart richting de rotsen kwam, spoot het op verschillende plaatsen omhoog. Zoals ook te zien op de foto. Met veel geweld en kabaal had je een explosie van water en damp! Heel gaaf om te zien en te horen. We hebben er best lang rondgeslenterd, want kon er geen genoeg van krijgen!

'1097316' door LBouwhuis '1097316' door LBouwhuis

Nieuw-ZeelandBay of Plenty, Coromandel, Eastland

Fantastisch uitzicht.

LBouwhuis

Na een lange vlucht, kwamen we 's avonds laat aan in Nieuw- Zeeland! Overnacht in een hotel (geen oog dicht gedaan ivm slapen vliegtuig en jetlag), maar volgende ochtend toch wel vol energie, omdat onze reis door Nieuw Zeeland toch echt begonnen was! We hadden besloten, nadat we onze Jucy Camper hadden opgehaald, door te rijden naar het Coromandel gebied. Wat was dit genieten. Prachtige route langs zee en strand, maar ook dichtbegroeide bossen. De route was al prachtig! Dichtbij Coromandel Town besloten we te overnachten. De camping die we gevonden hadden was het Long Bay Motor Camp. Onze eerste overnachting in onze camper en wat een prachtige plek!! De camping stond in een baai aan het strand/zee en aan de achterkant dichtbegroeid junglebos. Echt bijzonder. Vanuit onze camper hadden we prachtig uitzicht over de zee. Het geluk was met ons dat het qua weer ook een prachtige dag was, dus 's avonds konden we gelijk genieten van een prachtige zonsondergang. LongBay

'1020696' door LBouwhuis '1020696' door LBouwhuis

IJslandNortheast

Beautiful views of...

LBouwhuis

De overweldigende natuur in IJsland bleef ons verbazen! Nadat we in Husavik walvissen hadden gespot, reden we door naar onze volgende bestemming Myvatn. Nog niet zo lang onderweg zagen we deze plek en vonden het de moeite waard om even te stoppen. Er was een kleine parkeerplaats aan de kant van de oceaan, waarbij je een prachtig uitzicht had over het water. We zijn hier de weg overgestoken en aan de andere kant kon je een stuk omhoog lopen een heuvel op. Eenmaal bovenop, hadden we een fenomenaal uitzicht. Terwijl we aan het genieten waren, zagen we in de verte ook nog eens een paar walvissen zwemmen. Echt fantastisch!! Het was hier rustig, bijna geen mensen te zien en het was zó mooi! Echt genieten!

'1013374' door LBouwhuis '1013374' door LBouwhuis

IJsland

Vliegtuigwrak IJsland

LBouwhuis

Tijdens onze roadtrip door IJsland kwamen we langs het plaatsje Vik. Deze plek staat bekend om de bijzondere zwarte stranden. We hadden gelezen dat hier in de buurt een vliegtuigwrak te bezichtigen was, dit leek ons allemaal wel interessant. Het is handig om dit via google op te zoeken en zo de route te bepalen, anders rijdt je er zo voorbij. Het is namelijk niet echt duidelijk aangegeven. Je weet dat je goed zit, als je bij een parkeerplaats komt met een bord waar wat informatie over het wrak staat en een waarschuwing voor de weg erheen. En dat was te begrijpen. Het was niet bepaald dichtbij en alleen lopend te doen. We liepen over een lang, recht pad richting zee, waar het wrak ergens te zien zou moeten zijn. Het was ongeveer 4 km heen en 4 km terug. Aardig wandelingetje dus. Wanneer je met je wandeling begint, lijkt het aardig dichtbij.. toch valt dit wel tegen. Ook loop je totaal niet beschut, dus zorg ervoor dat je warme kleren aanhebt, goeie schoenen en een dikke, warme, waterdichte jas of regenpak/poncho's. (Ik had mijn ski-jas mee, waar ik achteraf héel erg blij mee was). Het waaide flink en hebben een paar dikke buien op onze hoofden gekregen. Maar dit werd dan wel weer afgewisseld met zonneschijn en een mooie regenboog. Houdt wel rekening mee dat je over een vlakte loopt.. het wordt ook afgeraden om de tocht aan te gaan met erg slecht weer. Na een paar km gelopen te hebben, kwamen we dan eindelijk aan op het strand... hoe dichter bij het wrak, hoe nieuwsgieriger in werd! En de wandeling was écht de moeite waard. Wow, wat bijzonder om te zien!! Is het wrak echt mooi om te zien? Nee, niet echt. Er missen onderdelen en er is op gekrast en geschreven. Wat ik persoonlijk erg jammer vindt. Maar wat indrukwekkend om te zien!! Prachtige omgeving ook! Het zag er bijzonder en gaaf uit met het zwarte strand en grijze lucht... perfecte combinatie voor zo'n verlaten wrak op dit verlaten strand. Onnatuurlijk. Helaas waren er een paar toeristen die het stoer vonden om boven op het wrak te gaan staan... beetje jammer. Verder viel het mee met de toeristen... op de parkeerplaats staan een handjevol auto's en op je tocht erheen en terug kom je uiteraard wel wat mensen tegen, bij het wrak staan wat mensen, maar dat is het dan ook. Het voelt er alsof je aan het eind van de wereld bent. Ik vond het echt bijzonder om te zien en ik zou het ook zeker aanraden om er 'even' langs te lopen, mocht dit op je route liggen.

'572446' door LBouwhuis '572446' door LBouwhuis

CanadaBritish Columbia

Prachtige watervallen

LBouwhuis

Dit is de Helmcken Falls, een prachtige, 141 meter hoge waterval in het Wells Gray Provincial Park, Clearwater. We overnachten in Clearwater, waar niet zoveel te beleven viel. Wel wisten we dat dit park in de buurt was, dus de auto gepakt om eens te kijken wat we zouden tegenkomen. En we werden niet teleurgesteld... dit park is prachtig! Er moeten zo'n 125 watervallen zijn, waar er 3 wel heel bekend zijn. Dit is er 1 van. Deze waterval blijkt de op 4 na hoogste watervall van Canada te zijn! Deze waterval is écht indrukwekkend. Het water buldert naar beneden en is van een afstand al te horen. Het geluid alleen al is indrukwekkend.. maar hem dan ook nog zien... WAUW! Echt een aanrader.

'570995' door LBouwhuis '570995' door LBouwhuis

BulgarijeSofia

Sofia, onverwachts ee

LBouwhuis

Aangezien een nichtje voor een aantal maanden in Sofia verbleef, hebben wij onze koffer gepakt om haar daar eens te gaan bezoeken. Bulgarije klonk voor mij niet echt aantrekkelijk, waardoor ik ook niet echt een verwachting had van Sofia, de hoofdstad van Bulgarije. Toch waren we blij verrast toen we door Sofia heen slenterden. De stad ademde rust, natuur en cultuur uit. Mooie kerken, relaxte parkjes en goed eten. Wat bijzonder was om te zien, was de Sint Joris-kerk. Dit is het oudste gebouw in Sofia en ligt tussen allemaal ruïnes. Het blijkt dat deze ruiïnes nog overgebleven zijn van een oude stad. Best wel bijzonder om te zien. Daarnaast is de Alexander Nevsky kathedraal, die op de foto te zien is, ook echt indrukwekkend om te zien! Wat een prachtig gebouw! Het is heel fijn om door deze stad heen te lopen. We hebben alles lopend kunnen doen, zo groot is het niet. De sfeer is heel relaxt, met hier en daar een parkje dat mooi is aangelegd en na een poos geslenter een fijne plek om even uit te rusten. Ook voor het eten en shoppen kun je er goed terecht. Het heeft een grote winkelstraat met veel gezellige restaurantjes/kroegjes en wanneer je hierdoor heen loopt zie je in de verte de Vitosha gebergte liggen. De stad is echt een aanrader om voor een paar dagen te verblijven. Nog niet platgelopen door toeristen en voor ieder wat wils! Daarnaast is het absoluut niet duur. Vliegtickets en overnachting niet, maar ook het eten en drinken daar is heel goedkoop. Nog een extra tip: we hebben wat gegeten in een typisch Bulgaars restaurant genaamd: 'Manastirska Magernitsa'. We konden er heel leuk buiten zitten in een soort binnenhofje en het eten was heerlijk. Met z'n 4en waren we voor een goede maaltijd en wat drankjes, nog geen 30 euro kwijt. Dus als je dan toch in Sofia bent... :)

'566935' door LBouwhuis '566935' door LBouwhuis

China

Hangende Tempels,...D

LBouwhuis

Tijdens de Transmongolië Express, die we in 2015 hebben gedaan, konden we ervoor kiezen om in China meerdere steden aan te doen. Naast Beijing, hebben we ook een stop gemaakt in Datong. Een ietwat onbekende stad in China.. (tenminste, ik had hier nog nooit eerder van gehoord). Datong heeft een paar mooie bezienswaardigheden, zoals de Hangende Tempels en de Yungang Grottoes. Op de foto hierboven zijn de Hangende Tempels te zien. Echt, heel bijzonder!! En bizar. Maar je kunt er echt lopen, al gaat het wat lastig met al die toeristen die maar duwen en willen dat je doorloopt. Zoals te zien, zijn hier veel toeristen. Maar géén westerse toeristen, het zijn voornamelijk Chinezen. Veel Chinezen. Maar dat maakt de Hangende Tempels niet minder mooi. Het was nog een uitdaging om er te komen. Het was een route dwars door de bergen, maar die stond helemaal vast door bouwverkeer. Onze chauffeur wist wel een ander weggetje, maar dan moesten we wel een eindje lopen. Geen probleem natuurlijk, zij het dat een behoorlijk stuk van ons pad onder een waterstroom stond. Met wat gehink over stenen en blote voeten door het water, zijn we heelhuids aan de goede kant terecht gekomen. Na een eindje lopen, eindelijk uitzicht over deze prachtige tempels! Het ziet er indrukwekkend uit, zo in de rotsen. Uiteraard zijn we erop geweest, de gangetjes zijn erg smal en het is best hoog.. dus met hoogtevrees weet ik niet of dit zo leuk is. Maar toch raad ik het zeker aan om dit te bezoeken, mocht je van plan zijn om de Transmongolië Express eens te gaan doen!! Ook grappig: ze zijn daar totaal geen westerse toeristen gewend.. In ieder geval geen toeristen die lang en blond zijn. Dit was dan ook de reden dat ik overal een kind in mijn handen gedrukt kreeg om mee op de foto te gaan.. :)

'565983' door LBouwhuis '565983' door LBouwhuis

Verenigde StatenNew York City

Indrukwekkende 9/11..

LBouwhuis

Het 9/11 memorial, één van de meest indrukwekkende plekken waar ik geweest ben tijdens onze stedentrip in NYC. Op de plek waar beide World Trade Centres stonden, nu 2 vierkante bakken in dezelfde grootte als de WTCs waren geweest. Waar water naar beneden stroomt in een donker gat. Eindeloos. Omlijst door brede panelen bedekt met alle namen van omgekomen personen. Niet te bevatten. Wat ook veel indruk op mij maakte, waren de mensen (zeer waarschijnlijk familie/vrienden van het slachtoffer) die een mooie witte roos vastmaakten bij de namen van slachtoffers die anders op deze dag jarig zouden zijn geweest... kippenvel!

'565979' door LBouwhuis '565979' door LBouwhuis

Verenigde StatenNorth en South Carolina

Charleston; een...bij

LBouwhuis

Na onze stedentrip in New York & Washington, zouden we naar Miami vliegen en rondtrekken door Florida. Helaas ging dit niet door, aangezien er een orkaan richting Florida raasde. Toen hebben we als alternatief een auto gehuurd en van Washington DC naar Orlando gereden. Hierdoor kwamen we langs plekken waar ik nog nooit van had gehoord. Zo kwamen we ook door Charleston, South Carolina. Ben je hier toevallig in de buurt op je reis? Dan raad ik echt aan om dit stadje even aan te doen. Prachtige oude huizen met allerlei kleuren, het doet zelfs wat engels aan, maar de palmbomen die overal te zien zijn, spreekt dat weer tegen. Het is een rustig stadje aan het water gelegen, erg gezellig, met leuke kiezelstraatjes, goeie restaurants en een gezellig uitgaansgebied. Heb er echt genoten, dus zeker aan te raden. Prima vermaak voor maximaal 3 dagen.

'544392' door LBouwhuis '544392' door LBouwhuis

Verenigde StatenNevada

Road to Heaven throug

LBouwhuis

Death Valley National Park; de meeste mensen zullen hier wel van gehoord hebben. Ik zelf uiteraard ook, voordat ik met een aantal vrienden een roadtrip ging maken door Amerika. We waren onderweg naar Las Vegas, waardoor we door Death Valley moesten. De naam doet wel eer aan. Veel groen zijn we niet tegengekomen; maar wat een bijzonder en prachtig landschap! Uitgestrektheid ten top en de temperatuur liep steeds verder op; op gegeven moment gaf de temperatuurmeter 45 graden aan: zinderende hitte. De weg lag voor ons in al zijn uitgestrektheid en de lucht zag je trillen boven de grond. Wat bijzonder om hier doorheen te rijden. Weinig mensen die je tegenkomt een een landschap dat je niet snel zult vergeten. Controleer de auto wel voordat je Death Valley in rijdt en zorg voor genoeg water en eten, want je komt een zeer lange tijd geen huizen, tankstations of winkels tegen. Maar zeker een aanrader!

'543334' door LBouwhuis '543334' door LBouwhuis

Mongolië

Overnachten in een...

LBouwhuis

Om Mongolië te leren kennen, is het overnachten in een Yurt een echte aanrader. Een Yurt is een Mongoolse nomadentent, die het volk mee nam als ze aan het rondtrekken waren. Het zijn tenten die normaal gesproken snel opgebouwd en weer snel afgebroken kon worden. De Yurts waar we overnachten, waren in bezit van een Mongoolse familie, die ernaast woonden. Dit zijn zeer vriendelijke mensen, die zelf voor ons echt lokaal eten klaarmaakten. De omgeving is er fantastisch, ver weg van de bewoonde wereld en erg stil Echt een omgeving buiten de gebaande wegen en zeker de moeite waard om te bezoeken!