'569488' door Aafke85 '569488' door Aafke85

CookeilandenRarotonga

Op een onbewoond...ei

Aafke85

Hoewel we soms het gevoel hadden op een onbewoond eiland te zijn, waren we dit niet. Deze foto is gemaakt op Rarotonga, het hoofdeiland van de Cookeilanden. Bijna 3 jaar geleden vertrokken we voor een reis van 3 maanden naar Nieuw-Zeeland. We maakten een tussenstop van 2 weken op Rarotonga. Nu ben ik een fotoboek aan het maken van deze reis en ik wilde deze foto graag met jullie delen. Rarotonga is zeker niet onbewoond en er zijn ook wel aardig wat toeristen. Deze kom je alleen na het vliegveld bijna niet meer tegen. De meeste toeristen zitten in de vrij prijzige resorts. Een aanrader is dan ook het minder toeristische Rarotonga Backpackers. Hier zijn huisjes aan het strand met prachtig uitzicht. Wij hebben 2 weken een scooter gehuurd zodat we niet altijd afhankelijk waren van het openbaar vervoer. Dit was één van onze favoriete stranden omdat je er prachtig kan snorkelen en er vrij weinig mensen komen. Verder kun je op Rarotonga duiken, wandelen, lekker eten en relaxen!

'569096' door Aafke85 '569096' door Aafke85

Nieuw-ZeelandNorthland, Bay of Islands

Idyllisch plekje

Aafke85

Nieuw-Zeeland heeft een heleboel mooie plekken. Maar dit plekje was erg rustgevend. Waar je op andere plekken in het land een vaak veel weidser uitzicht hebt, is dit juist heel klein en rustig. Je kunt hier een leuke (korte) wandeling maken met prachtig zicht op de waterval. Ondanks dat de waterval dicht bij de stad ligt zijn er bijna geen mensen. De mensen die er wel komen, kijken vaak alleen even boven aan de waterval. Het is zeker de moeite waard om het rondje naar de voet van de waterval te lopen. De wandeling duurt maximaal een uur.

'562630' door Aafke85 '562630' door Aafke85

RuslandOlchon eiland

Het laatste ijs van d

Aafke85

Door de storm is het laatste ijs van Lake Baikal allemaal in deze inham gedreven. De dag ervoor, een bijna windstille dag, zagen we het ijs nog midden op het meer drijven. In eerste instantie hadden we toen niet in de gaten dat dit nog ijs restanten waren van afgelopen winter. Door de hoge golven, had het wel wat van kruiend ijs weg. Het was een pracht gezicht. Olkhon Island is nog echt een plek buiten de gebaande pad en zeker de moeite van het bezoeken waard. Wij waren er halverwege mei en hadden geen ijs meer verwacht in het meer. We hopen ooit nog eens hartje winter terug te gaan, want dat is waarschijnlijk ook een prachtig gezicht. Maar wel erg koud denk ik.

'562584' door Aafke85 '562584' door Aafke85

Mongolië

Ochtendstond....

Aafke85

...heeft goud in de mond. Het vroege opstaan werd deze keer goed beloond. We sliepen in het gerkamp bij de warmwaterbronnen van Tsenkher. Na 's middags een heerlijk bad te hebben genomen in het warme water, konden we 's nachts heerlijk slapen in onze ger. 's Avonds koelde het al flink af en toen we niet al te laat op bed gingen was er al een heldere sterrenhemel, dat beloofde veel goeds voor de volgende ochtend. Na een koude nacht stond ik om 6.30 uur op om een heerlijke wandeling in de omgeving te maken. Onderweg naar de warmwaterbronnen waren we al prachtige bloemen tegen gekomen. Ook nu kwam ik pracht exemplaren tegen, waaronder deze. Dit in combinatie met de opkomende zon leverde mooie plaatjes op. Later zag ik pas dat ik de lichtkleuren had gefotografeerd...

'562583' door Aafke85 '562583' door Aafke85

Cape Reinga

Aafke85

Cape Reinga het bijna noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland. Een prachtig gebied, wat de meeste mensen overslaan bij hun bezoek aan Nieuw-Zeeland. Maar zeker de moeite waard. Je moet er wel een flink stuk voor rijden, dat moet je sowieso als je Nieuw-Zeeland bezoekt, maar bij het bezoeken van Cape Reinga moet je ook dezelfde weg weer terug rijden. Wat overigens helemaal niet erg is, want overal waar je om je heen kijkt is het schitterend. Onderweg hebben we dan ook verschillende stops gemaakt. Cape Reinga wordt gekenmerkt door de mooie witte vuurtoren. Daar was het ook erg druk met toeristen. Wij zijn nog een stukje verder gaan wandelen en het is altijd zo gek op nog geen 10 minuten lopen van de parkeerplaats kom je al niemand meer tegen. Wat wij overigens helemaal niet erg vinden.

'561806' door Aafke85 '561806' door Aafke85

Nieuw-ZeelandTongariro NP

Maanlandschap

Aafke85

De Tongariro Crossing is zeggen ze de mooiste dagwandeling van de wereld. Of het de mooiste is, dat kan ik niet zeggen maar zeker één van de mooisten. De dagwandeling is niet van het gebaande pad want er wandelen dagelijks zeker 1000 wandelaars de tocht, mits het weer goed is. Wij deden de 4-daagse trekking over het Tongariro Northern Circuit. Op dag 2 volgt dit pad voor een groot deel de Tongariro Crossing. Het is dan ook een opluchting als onze route op een gegeven moment de andere kant op gaat. Dan voel je je soms echt alleen op de wereld of op een andere planeet. De trekking wordt gelukkig door veel minder mensen gedaan en is zeker een aanrader. De foto is gemaakt op het deel van de Tongariro Crossing, zoals je ziet verspreiden de wandelaars zich al snel en op sommige stukken zie je bijna niemand.

'561160' door Aafke85 '561160' door Aafke85

VenezuelaCaracas

Leguanen in Caracas

Aafke85

Op een van de prachtige pleinen van Caracas spotten we een stuk of 5 leguanen. Prachtig om deze beesten van zo dichtbij te kunnen bekijken en op een plek waar je ze niet zou verwachten.

'561158' door Aafke85 '561158' door Aafke85

Hoe minder hoe beter.

Aafke85

Heerlijk om zulke hangbruggen tegen te komen tijdens wandeltochten. Hoe minder personen er tegelijk over de brug mogen hoe beter. Dit betekent dat het een vrij rustig gebied is. Op drukkere plekken maken ze de bruggen namelijk wel wat steviger zodat er geen files ontstaan om de brug over te steken. Deze hangbrug kwamen we tegen tijdens onze klim naar de Pinnacles. Een behoorlijk pittige klim die wordt beloond met een prachtig uitzicht.

'559566' door Aafke85 '559566' door Aafke85

RuslandBaikalmeer

Storm op Olkhon Islan

Aafke85

Olkhon Island is een echte must do voor mensen die de Trans Mongolië Express doen en tijd hebben voor een tussenstop bij het Baikailmeer. Wij verbleven hier 2 volle dagen. Deze foto is op de eerste dag gemaakt. Het heeft de hele dag gestormd, maar het was heerlijk! Gelukkig bleef het op het eiland droog, maar we zagen dat het aan de andere kant van het meer flink regende. Dit leverde prachtige luchten op. Het eerste stuk van onze wandeling liepen we over de kliffen en langs het strand. Hier hadden we vooral zij- en voor de wind. Voor de terugweg hebben we er voor gekozen om iets meer van het water af te lopen zodat we minder last hadden van de wind. We kwamen toen bij deze zandduinen uit. Aan de bomen kun je wel zien waar de wind meestal vandaan komt. Later hoorden we dat de veerboot de hele dag niet had gevaren ivm de storm.

'556913' door Aafke85 '556913' door Aafke85

De bergpapegaai

Aafke85

Hoewel de Kea (de enige bergpapegaai ter wereld) met uitsterven wordt bedreigd, kom je hem regelmatig tegen als je door Nieuw-Zeeland reist. Het is een prachtig beest om te zien, maar hij is wel wat vernielzuchtig. Hij staat er om bekend ruitenwissers van auto's kapot te maken en alles wat los en vast zit op te eten... Deze foto is gemaakt in Arthurs Pass National Park. Dit park wordt door veel mensen overgeslagen omdat het niet geheel op de route ligt. Het ligt midden in de Nieuw-Zeelandse alpen. Maar een bezoek zeker meer dan waard. Wij hebben hier de Avalanche peak beklommen. Een prachtige maar ontzettend zware dagwandeling waarbij je 1100 meter moet stijgen over een afstand van 2,5 km. Een behoorlijke klim dus. Ik heb een aantal keer op het punt gestaan om om te keren en weer te gaan afdalen. Maar na even rusten toch iedere keer weer doorgegaan. En wat was ik blij dat ik toch doorgezet heb! Een uitzicht zoals ik het nog nooit eerder heb gezien, een 360 graden view. Schitterend! En we hadden mazzel met het weer want het was super helder! Ook de Kea's wisten deze prachtige plek te vinden. Behalve dat het wandelen gratis is, kost het wel heel veel energie om er te komen. Maar het was zeker de moeite waard. Na van het prachtige uitzicht genoten te hebben moesten we nog wel even 1100 meter dalen, ook nog behoorlijk pittig.

'556463' door Aafke85 '556463' door Aafke85

Nieuw-ZeelandZuid West Nieuw-Zeeland

Wakker worden boven d

Aafke85

Nieuw-Zeeland is wat mij betreft de mooiste plek op aarde. In ongeveer 11 weken hebben wij een groot deel van het Noorder- en het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland bekeken. Bij aankomst in Auckland hebben wij voor een prikkie een auto inclusief tent gekocht. Zo konden we al kamperend op een vrij goedkope manier het land rond toeren. In Nieuw-Zeeland heb je 2 soorten campings, de commerciëlere en luxere variant, waar je keuken, toiletten en warme douches hebt en waar het vaak ook behoorlijk druk is. Daarnaast heb je de DOC-campings (DOC staat voor Department of Conservation). Dit zijn campings meestal midden in de natuur, waar over het algemeen geen stromend water is, de toiletten varieren van gaten in de grond (wel met een hokje eromheen) tot simpele spoeltoiletten. Deze campings zijn over het algemeen erg rustig en je betaald er tussen de 5 en de 10 NZ dollar. Afhankelijk van hoe luxe ;-) de camping is. Betaling gebeurt via een envelop en een brievenbus op basis van vertrouwen. De meest simpele campings zijn zelfs helemaal gratis. Ook deze nacht sliepen we op een DOC-camping op het Zuidereiland aan de Haast Pass. 's Nachts was het enorm koud, toen we 's ochtends de tent uitkwamen stond er ijs op de auto en stond de tent boven de wolken. We zaten toch hoger dan we dachten, vandaar de kou.... Het uitzicht met de wolken onder ons in het dal maakte de koude nacht zeker een beetje goed. Naast dat we goedkoop overnachten, hebben we ook veel gewandeld en genoten van de natuur wat ook geen hoge kosten met zich mee brengt.

'556218' door Aafke85 '556218' door Aafke85

VenezuelaSalto Angel

Love bij de Angel...F

Aafke85

Wat een geluk hadden we toch bij het bezoek van de Angel Falls, de hoogste vrij vallende waterval van de wereld, 979 meter. Ongeveer 30 dagen per jaar is de waterval zo goed te zien. De rest van het jaar hangen er wolken voor. Het is nog een hele onderneming om de Angel Falls te kunnen bewonderen. We vlogen in ongeveer 45 minuten in een klein vliegtuigje naar Canaima, een klein dorpje midden in de jungle. Van daar uit vaar je rivier opwaarts met een longtailboot in ongeveer 4 uur naar de voet van de waterval. Als je denkt dat je er dan bent dan heb je het mis. Vanaf dit punt is het nog ongeveer een uur lopen naar het uitzichtpunt waar deze foto is gemaakt. Ook de tocht naar de Angel Falls is prachtig. Je vaart midden in de jungle tussen de tafelbergen, met allemaal watervallen en het is er hartstikke groen. Een schitterende tocht! Na de Angel Falls bewonderd te hebben varen we naar de overkant van de rivier, waar we overnachten in hangmatten. Een geweldige ervaring! De volgende ochtend hangen er wolken voor de Angel Falls, wat een geluk hadden we gisteren. Ook nu genieten we weer van de mooie tocht over de rivier. Wat een prachtige ervaring was dit. Helaas is het op dit moment niet zo veilig in Venezuela, maar zodra de situatie daar is verbeterd zou ik iedereen aanraden om het land te bezoeken. Hoewel de Angel Falls de grootste toeristische trekpleister van het land is kom je er bijna niemand tegen. Ps. de love staat voor de liefde van mijn leven die ik daar heb ontmoet ;-)

'542949' door Aafke85 '542949' door Aafke85

MarokkoRabat

Het is niet de wind

Aafke85

Slenterend door de straatjes van Rabat komen we deze man tegen. Zodra hij publiek heeft gaat hij tijdens het spelen met de pluim van zijn hoofddeksel draaien. De pluim draait rond, maar je ziet het hoofd van de man bijna niet bewegen. Hoe hij het voor elkaar krijgt, geen idee.

'542877' door Aafke85 '542877' door Aafke85

MarokkoRabat

Kleine deurtjes

Aafke85

We zijn net terug van een 3-weekse rondreis door Marokko. Een prachtig land, met lieve mensen. Waar ik me erg om heb verwonderd zijn al die kleine deuren die we hebben gezien. Deze vond ik erg mooi door de verschillende blauwe kleuren. Ook al hebben de kleine deuren een isolerende functie, het lijkt mij toch niet heel fijn zo'n klein deurtje in mijn huis... In de winter houdt het de kou buiten en in de zomer komt er niet zoveel warmte het huis binnen dat is dan wel weer fijn.

'542744' door Aafke85 '542744' door Aafke85

MaleisiëPerhentian Islands

The Reef Chalets

Aafke85

Op de Perhentian Islands hebben wij overnacht in deze prachtige huisjes aan het strand. Het is een kleinschalige accommodatie, betaalbaar en met alles wat je nodig hebt, maar zonder overbodige luxe. De eigenaar is een aardige en relaxte man. Op het strand voor de huisjes kun je zo de zee in lopen waar je prachtig kunt snorkelen. Wij zijn hier 4 nachten geweest, maar waren graag nog wat langer gebleven.

'542739' door Aafke85 '542739' door Aafke85

MaleisiëPerhentian Islands

Paradijsje!

Aafke85

De Perhentian Islands in Maleisië zijn heerlijk rustig. Wij waren er in februari, eigenlijk is het dan nog regenseizoen, maar we hebben op onze 3-weekse rondreis door Maleisië prima weer gehad. Hier waren we op een strandje waar je alleen met de watertaxi kan komen. Prachtig witte stranden, helder water en veel mooie tropische vissen. Een waar paradijs!

'540705' door Aafke85 '540705' door Aafke85

NederlandOverijssel

Typisch Hollands...pl

Aafke85

Ook in Nederland wandelen wij graag en veel. De rood/wit gemarkeerde lange afstand wandelingen en de geel/rood gemarkeerde streekpaden zijn een goede leidraad. Op deze manier kom je op veel leuke en mooie plekjes in Nederland. Deze foto is gemaakt tijdens een etappe van het Hanzestedenpad tussen Zwolle en Windesheim. Het pad loopt van Doesburg naar Kampen. Onderweg kom je door leuke stadjes en daar tussen loop je veel langs de IJssel en kom je prachtige natuur tegen.

'540496' door Aafke85 '540496' door Aafke85

CookeilandenRarotonga

Ongerepte stranden

Aafke85

Op de Cookeilanden vind je nog prachtige ongerepte stranden. Wij zaten op het hoofdeiland Rarotonga aan de westkust. Daar is het het minst toeristisch, geen resorts en de stranden worden niet opgeruimd. Aan de oostkust vind je de veel duurdere resorts. Dit is dan ook de plek waar je het mooist kunt snorkelen. Wij gingen daar vaak naar toe op ons gehuurde scootertje. Ongeveer 15 min rijden. Wij zaten in een van de leuke hutjes van Rarotonga backpackers met de zee op nog geen 25 meter afstand. Een echte aanrader en lekker basic. Deze foto is gemaakt bij ons stuk strand.

'540412' door Aafke85 '540412' door Aafke85

Nieuw-ZeelandZuid Centraal Eiland

Herfst in...Nieuw-Zee

Aafke85

In 2015 fietsten we aan het begin van de herfst de Otago Central Rail Trail. Dit is een fietstocht van ongeveer 160 km die over een oude spoorlijn loopt van Clyde naar Middlemarch. Je kunt de route beide kanten op fietsen. In zowel Clyde als Middlemarch kun je prima fietsen huren. Hoewel ze bij het fietsverhuurbedrijf zeiden dat we de drukste week van het jaar hadden uitgekozen, vonden wij het helemaal niet druk. We kwamen wel iedere dag een aantal groepjes fietsers tegen, maar het viel ons erg mee. Misschien dat het normaal nog rustiger is. Wij hebben de tocht in 3 dagen gefietst, dit is voor iedereen met een normale conditie prima te doen. We hebben overnacht in Lauder en in Ranfurly. Onderweg waren de uitzichten prachtig. De herfstkleuren kwamen in combinatie met de blauwe lucht goed tot hun recht. De fietstocht is een echte aanrader!

'540296' door Aafke85 '540296' door Aafke85

IndonesiëBali

Offering aan de goden

Aafke85

Dit was een van de eerste van de vele tempels die we in Bali hebben bekeken. Er waren wel veel toeristen. Maar die verspreiden zich snel over het tempel complex. Deze dames kwamen we al vrij in het begin tegen.

'540156' door Aafke85 '540156' door Aafke85

NederlandGelderland

Bloesem in de Betuwe

Aafke85

Niet alleen op vakantie wandelen wij veel, maar ook in Nederland tijdens de weekenden. Hier waren we tijdens bloesemtijd in de Betuwe. De weersvoorspellingen voor die dag waren niet heel goed, waardoor er weinig mensen op pad waren. Uiteindelijk hebben we de hele dag heerlijk weer gehad. En de bloesem was prachtig!

'540045' door Aafke85 '540045' door Aafke85

Nieuw-ZeelandQueenstown omgeving

Wat een rust net...bu

Aafke85

Net buiten Queenstown, ligt een klein meertje 'Moke Lake'. Hier is het in tegenstelling tot het toeristisch Queenstown erg rustig. We hebben een paar dagen op de DOC-camping aan het meer gestaan. Prachtig, wat een rust. Naast een mooie wandeling rond het meer, hebben we ook deze wandeling gedaan over opengesteld privé terrein. Naast een groepje ruiters zijn we de hele dag niemand tegen gekomen. Een supermooie omgeving, met het ene mooie uitzicht na het andere. Een echte aanrader.

'539011' door Aafke85 '539011' door Aafke85

MaleisiëTaman Negara

Overnachten in de...T

Aafke85

In ruim 3 weken rijden we in een gehuurde auto door Maleisië. Een van de eerste bestemmingen na aankomst in Kuala Lumpur is de Taman Negara, het oudste en grootste regenwoud van Maleisië. We informeren bij een lokale gids over de mogelijkheden van een wandeling door de jungle. Ja natuurlijk willen we ook overnachten in de jungle. Of we dan in een hut of in een grot willen overnachten? Uhmmm een grot? Het klinkt wel spannend, maar we twijfelen nog wel even. Uiteindelijk zijn we voor de grot gegaan. De beste keus ooit! De volgende ochtend vroeg melden we ons samen met een Frans stel bij de gids uit het dorp. We krijgen allemaal een slaapmatje en het water en eten wordt verdeeld over de rugzakken. Een long tail boot zet ons 15 minuten varen van het dorp af. Hij zal ons morgen een stuk verder op weer oppikken. De eerste dag is het ongeveer 5 uur wandelen. Onderweg kruisen we een aantal riviertjes, het is erg benauwd en vochtig (logisch in een regenwoud), we komen ook nog een Tarantula en een Cobra tegen, erg gaaf, maar de Cobra ging wel erg snel, achteraf beseften we pas dat we een echte Cobra slang zagen. Na 5 uur lopen komen we bij de grot 'Gua Kepayang Besar' aan. Wat de grote grot betekent, er is verderop ook nog een kleinere. We frissen ons op in het riviertje, waar we ook water voor het eten uithalen. In de grot stoken we een vuur om op te koken en ook om het ongedierte weg te houden. Het wordt snel donker, de grot is erg vochtig, toch vallen we al vroeg in slaap. 's Nachts worden we wakker van ons Franse medereizigers, ze zitten te schijnen met hun hoofdlamp. Er lopen allemaal ratten en ook hele dikke buidelratten door de grot en ook om ons heen. Getver! We stoken het vuur wat meer op in de hoop dat dat ze wat afschrikt. Ik denk dat ik nooit weer in slaap val. Uiteindelijk val ik toch weer in slaap, mede dankzij de jetlag waar we de dagen er voor best last van hadden. De volgende dag laat onze Franse medereizigster een filmpje zien van de buidelratten die echt letterlijk om onze tenen heen lopen. Gelukkig lag ik in mijn lakenzak, ook al geeft dat natuurlijk ook niet heel veel bescherming. Als we de volgende ochtend wakker worden schijnen de eerste zonnestralen in ons gezicht. Het zijn net 3 schijnwerpers die door de bomen de grot in schijnen. Dat leverde deze prachtige foto op. Na nog eens 5 uur lopen komen we weer bij de rivier uit. Een prachtige tocht en een avontuur om nooit te vergeten!