Vakantie in 2025: dit zijn de 15 populairste landen en 8 belangrijkste trends onder Nederlandse reizigers
Wat zijn de plannen, voorkeuren en uitdagingen van Nederlandse reizigers in 2025? Onze jaarlijkse reissurvey onthult de favoriete bestemmingen, reiswensen en trends die dit jaar onze vakantieplannen bepalen. Tipje van de sluier: Europa blijft favoriet voor een buitenlandse vakantie, en Japan is flink in opkomst. Dit zijn de opvallendste reistrends voor 2025!
Uit onze jaarlijkse reistrendsurvey blijkt dat Nederlanders in 2025 massaal vakanties blijven plannen. Opvallend is dat de stijgende reiskosten, door duurder geworden vluchten en accommodaties, slechts beperkte invloed lijken te hebben op het reisgedrag. Er is een sterke voorkeur voor Europese bestemmingen, terwijl buiten Europa met name de Verenigde Staten en Japan populair zijn. Bijna 40% van de respondenten wil zeker nog één reis in 2025 boeken, en een derde zelfs twee.
Lees hieronder meer over de belangrijkste acht bevindingen en trends die uit het onderzoek onder ruim tweeduizend respondenten naar voren komen:
1. Ruim de helft van de Nederlanders moet zijn eerste vakantie voor 2025 nog boeken
Begin januari moet de overgrote meerderheid van de Nederlanders nog zijn eerste vakantie in 2025 boeken. Onder de mensen die reeds geboekt hebben zijn als vanouds Europese bestemmingen favoriet, met Spanje als onbetwiste nummer één: circa veertien procent van de respondenten heeft hier al een reis naartoe geboekt. Het enige niet-Europese land in de top tien waar Nederlanders reeds voor hebben geboekt is Indonesië.
2. Europa en Azië zijn verreweg de populairste werelddelen voor een reis
Maar liefst 76% van de Nederlanders overweegt in 2025 een reis binnen Europa te maken, een stijging van vier procent ten opzichte van 2024. Op nummer 2 staat Azië: zo'n 30% van de Nederlanders zou hier dit jaar graag vakantie willen vieren. Noord- en Midden-Amerika staat op de derde plek: 23% van alle respondenten overweegt in 2025 naar dit deel van de wereld af te reizen. Er is beduidend minder interesse in Zuid-Amerika en Afrika; vooral dat laatste continent kan minder reizigers enthousiasmeren dan in afgelopen jaren.
3. Binnen Europa mediterrane landen het meest geliefd, buiten Europa de VS en Japan
De top drie vakantiebestemmingen binnen Europa voor 2025 zijn Italië, Frankrijk en Spanje. Ook Scandinavische landen blijven populair, met Noorwegen opnieuw bovenaan. De Alpenlanden Oostenrijk en Zwitserland blijven stabiele favorieten, met elk circa 10% van de respondenten die hierheen wil reizen. Buiten Europa zijn de Verenigde Staten en Japan de meest geliefde bestemmingen. Net buiten de top 15 vallen Canada (9%), Costa Rica en Indonesië, met elk zo'n 7% van de stemmen.
4. Een derde van de Nederlanders wil in 2025 nog zeker twee reizen maken
39% van de respondenten wil dit jaar zeker nog één reis boeken. Daarnaast is 34% van plan om twee reizen te maken, terwijl 13% zelfs drie of meer reizen overweegt. Tot slot twijfelt één op de tien Nederlanders nog of ze een reis zullen boeken.
5. De nabijheid van natuur en het klimaat bepalen de vakantiebestemming
Voor de helft van de Nederlanders zijn het klimaat en de aanwezigheid van natuur de belangrijkste factoren bij het kiezen van een vakantiebestemming. Op enige afstand volgen de totaalkosten van de reis, het culturele aanbod en de kosten en kwaliteit van accommodaties. De taal, kwaliteit van de wegen en het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken worden als de minst relevante factoren gezien om een reisbestemming te bepalen - deze criteria worden door minder dan 2% van alle respondenten genoemd.
6. Limburg versterkt zijn toppositie voor een binnenlandse vakantie
Binnen Nederland staat Limburg nog steeds op eenzame hoogte: maar liefst 45% van de Nederlanders die een vakantie in eigen land overwegen, zetten onze zuidelijkste provincie op hun lijstje. Zeeland en Friesland, met de Waddeneilanden als grote trekker, volgen net als voorgaande jaren op enige afstand. De hekkensluiter is Flevoland, dat slechts drie procent van de Nederlanders kan enthousiasmeren voor een vakantie in eigen land.
7. Stijgende reiskosten zijn van beperkte invloed op het reisgedrag in 2025
Hoewel de totaalkosten van een reis een belangrijke rol spelen bij het kiezen van een vakantiebestemming, geeft 44% van de Nederlanders aan dat de stijgende kosten voor vluchten, accommodaties en andere uitgaven geen invloed hebben op hun reisplannen. Voor 37% is dit wel het geval, terwijl één op de vijf Nederlanders hier nog geen duidelijkheid over heeft. Respondenten die aangeven dat de kostenstijgingen wél impact hebben, plannen kortere of minder frequente reizen, of kiezen vaker voor een autovakantie in plaats van een vliegvakantie.
8. De helft van de Nederlanders heeft een reisbudget tussen €1.000 en €4.000 per persoon
De meerderheid van de reizigers (51%) heeft een reisbudget tussen € 1.000 en € 4.000; het middensegment voert dus de boventoon. Er is ook een aanzienlijke groep met hogere reisbudgetten; 31% van de respondenten kan in 2025 meer dan € 4.000 per persoon uitgeven. Opvallend is ook dat één op de tien Nederlanders nog onzeker is over het reisbudget voor 2025.
Benieuwd naar meer reistrends? Bekijk onze speciale themapagina 'Reistrends'.
Beginnen de reiskriebels al te komen? Volg Columbus Travel op Facebook en/of Instagram en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.