Vlucht gemist? Dit is wat je moet doen!
Help, het vliegtuig is zonder jou vertrokken! Het is een van de slechtst mogelijke manieren om een reis te starten of af te sluiten. Maar wat nu? Wij schetsen drie scenario’s en helpen je op weg.
Scenario 1: het is je eigen schuld
Het gaat je geld kosten als je niet op tijd bij de gate bent. Foto: Getty Images
Verslapen, paspoort kwijt, trein gemist, file, de brug stond open: er zijn tal van redenen te verzinnen die ervoor kunnen zorgen dat jij je vlucht niet haalt. Maar jij bent zelf verantwoordelijk om op tijd bij de gate te zijn. Lukt dat niet, dan kunnen luchtvaartmaatschappijen of reisverzekeringen helaas niets meer voor je betekenen: bij een zogenaamde no-show, waarbij een passagier niet op tijd bij de gate is, wordt het ticket geannuleerd. Maar wacht: soms is het toch nog mogelijk om je vakantie te redden – al gaat dat wel geld kosten. Ga zo snel mogelijk naar de balie van de betreffende airline om te overleggen of je nog mee kunt op de eerstvolgende vlucht. Ga niet zomaar zelf een nieuwe heenvlucht boeken, want bij een no-show heeft de vliegmaatschappij het recht om je gehéle ticket te annuleren - dus ook je terugvlucht! Check dus altijd even of het restant van je ticket nog wel geldig is.
Scenario 2: het is de schuld van de luchtvaartmaatschappij
De airline dient ervoor te zorgen dat jij je overstap haalt. Foto: Getty Images
Vlieg jij niet rechtstreeks, maar met een tussenstop? Dan kan het gebeuren dat je de aansluitende vlucht mist. In de meeste gevallen is het missen van de overstap niet jouw schuld – jij kunt immers niets doen aan de vertraging – maar die van de luchtvaartmaatschappij. Volgens EU-wetgeving moet je gecompenseerd worden als je je vlucht mist doordat je eerdere vlucht vertraging had - mits je airline Europees is of je vlucht vanuit de EU vertrokken is. De luchtvaartmaatschappij is verplicht je een nieuwe vlucht aan te bieden en een eventuele hotelovernachting en andere bijkomende kosten voor haar rekening te nemen. Er hoort zelfs een extra vergoeding tegenover te staan die kan oplopen tot € 600. Vliegmaatschappijen houden zich vaak van de domme, dus je moet hier zelf werk van maken. Let op: bij ‘uitzonderlijke omstandigheden’, zoals extreem slecht weer, is er letterlijk en figuurlijk sprake van noodweer en kan de luchtvaartmaatschappij niet aansprakelijk worden gesteld.
Scenario 3: het is niet jouw schuld óf dat van de luchtvaartmaatschappij
Overmacht is een grijs gebied; wees goed op de hoogte van je rechten. Foto: Getty Images
Nu komen we in een grijs gebied: wie is er precies verantwoordelijk voor het missen van de vlucht bij een 'uitzonderlijke omstandigheid'? Recent hebben we de lange wachtrijen op Schiphol gezien, waardoor veel reizigers te laat bij de gate kwamen. Als reiziger kun je daar niets aan doen, maar de vliegmaatschappij of reisaanbieder is ook niet aansprakelijk. De vliegvelden waren dat uiteindelijk wél: voor gedupeerde reizigers is er door verscheidene luchthavens, zoals Schiphol, een schaderegeling opgesteld. Echter, een dergelijke oplossing wordt lang niet altijd gevonden en als individuele reiziger is het onbegonnen werk om op te boksen tegen grote, stugge instanties als luchtvaartmaatschappijen of vliegvelden. Dan komen de verscheidene claimpartijen in beeld, die precies uitzoeken waar jij recht op hebt en vervolgens alles in het werk stellen – tot rechtszaken aan toe – om het gelijk en de compensatie te halen. Zo claim je je geld terug bij vertraging of annulering van je vlucht.
Dan is er ook nog de mogelijkheid dat je je vlucht mist door ziekte, een ongeval of een familiedrama. Je verzekering biedt dan uitkomst. Als je een annuleringsverzekering hebt afgesloten, zal je in veel gevallen de gemiste reis vergoed krijgen. Maar een reisverzekering, is dat nou eigenlijk echt nodig?
Meer praktische tips, zoals wat te doen als je je paspoort kwijtraakt of waarom je je vliegticket beter niet kunt boeken via een ticketsite? Kijk op onze themapagina Reisadvies.
Volg Columbus Travel op Facebook en/of Instagram en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.