image
Getty Images

4x de populairste Europese bestemmingen net even anders met de trein

Bart Giepmans, auteur van het veelgeprezen treinreisboek Perron Europa, deelt elke maand in Columbus zijn passie voor treinreizen. Dit keer: ook in populaire vakantiegebieden kun je met de trein de rust opzoeken. Vanuit het centrum van hectische metropolen zijn er altijd verbindingen naar rustigere gebieden. Of sta eens vroeg op, pak de eerste trein en reis op een doorgaans drukke lijn naar kleine stationnetjes.

1. Stranden aan de Baltische kust in Duitsland en Polen

Stranden aan de Baltische kust, Usedom in Duitsland en Polen. Foto: Getty ImagesFoto: Getty Images

Eindeloze witte stranden en een uitgestrekte horizon – gelukkig vind je die nog op veel plekken in Europa. Ook in het noorden van ons continent, zoals aan de Baltische kust.
Je kunt hier met de trein naar het eiland Usedom, dat deels Duits en deels Pools grondgebied is. In vroegere tijden werd het ook wel ‘het strand van Berlijn genoemdʼ – de drie keizerlijke kuuroorden van Ahlbeck, Heringsdorf en Bansin waren via een rechtstreekse trein verbonden met de Duitse hoofdstad. Tegenwoordig moet je overstappen in Züssow, waar je verder rijdt met de dieselboemeltjes van de Usedomer Bäderbahn naar de Poolse havenstad Swinoujscie. Na Wolgast steek je de rivier de Peenestrom over via een indrukwekkende, knalblauwe ophaalbrug die al van veraf te zien is. Wat volgt is een prachtige route van zo’n anderhalf uur over het eiland. Aan de kust zie je monumentale villa’s met witte gevels. Hier brachten rijke burgers en de adel uit Berlijn al in de negentiende eeuw hun vakanties door. Highlights zijn ook de monumentale, meer dan honderd jaar oude houten pieren, waaronder die van Ahlbeck, geopend in 1898 en de oudste in Duitsland. Tussen deze historische plekken kun je over heerlijk lege stranden wandelen.

Voor nog meer verlatenheid neem je het boemeltje naar Peenemünde, dat je via een zijlijntje vanaf Zinnowitz bereikt. Hier schoten de nazi’s in oktober 1942 voor het eerst een raket de ruimte in. In het huidige HistorischTechnisches Museum zie je het voormalige lanceerterrein met raketten en leer je alles over ingenieur Wernher von Braun, die de Amerikanen later naar de maan bracht. De verlaten, monumentale fabrieksgebouwen creëren vooral buiten de maanden juli en augustus een desolaat weg-van-de-wereld gevoel.


2. Slapen tot het meest afgelegen station van Groot-Brittannië in Schotland

Met de Caledonian Sleeper naar Corrour, Schotland. Foto: Getty ImagesFoto's: Getty Images

Helemaal alleen op een drukbevolkt eiland. Zo voelt het als je in het Schotse Corrour staat. Een nachttrein brengt je er vanuit hartje Londen rechtstreeks naartoe. Je slaapt in de Caledonian Sleeper, ook wel de Deerstalker genoemd, richting Fort William en volgt een van de mooiste routes in Europa. Deze legendarische nachttrein is een heus hotel op wielen. Hier deel je geen compartimenten, maar heb je altijd je eigen privécabine voor één of twee personen. In de Club Car in modern Schots design bereidt het personeel met passie Britse maaltijden en kun je van een uitgebreide collectie aan whiskeyʼs en gins genieten. ’s Ochtends volgt de trein vanaf Glasgow de West Highland Line, een prachtige route langs de Schotse westkust, door een ruig landschap van bergen, meren en heidevelden met enkele van de kleinste, meest afgelegen stations van Europa. Denk aan een paar gebouwen en in de wijde omtrek verder helemaal niets. Even voor negen uur ’s ochtends bereikt de trein Corrour, het hoogste en meest afgelegen stationnetje van Groot-Brittannië, ook bekend uit de film Trainspotting. Een ideaal startpunt voor mooie wandelingen in de Schotse Hooglanden. Je kunt hier ook overnachten in The Signal Box, het voormalige seinhuisje waarin drie gastenkamers zijn ingericht. 


3. Boemelen langs de Côte d’Azur in Frankrijk

Met de trein langs de Côte d’Azur in Frankrijk. Foto: Getty ImagesFoto: Getty Images

Marseille, Saint-Tropez, Cannes en Nice: heerlijke bestemmingen aan de soms o zo volle Franse Côte d’Azur. De treinreis van Marseille naar Nice en verder naar Ventimiglia is een en al spektakel, maar in de zomer ook erg druk. Toch kun je ook hier aan de drukte ontsnappen, door tussenstops te maken en voor de langzamere route met een boemeltje te kiezen. Tussen Saint-Raphaël en Cannes slinger je zo rakelings langs de spectaculaire Côte d’Esterel, het mooiste kustgebergte aan de Côte d’Azur. De trein kruipt als een rups door de roodbruine rotsen en diepe kloven van het Esterelmassief. Terwijl alle snellere treinen hier non-stop doorhaasten, stopt het boemeltje van Les Arcs en Saint-Raphaël naar Cannes wél op de acht tussengelegen stationnetjes, die maar een paar keer per dag worden bediend. Vanaf Marseille neemt het boemeltje naar Miramas via Martinique je zo’n dertig kilometer mee langs de kust die, vanwege het diepe azuurblauw, bekendstaat als de Côte Bleue. De lijn ligt ingeklemd tussen de zee en het kalkstenen bergmassief Chaîne de l’Estaque, dat direct aan de kust begint. Hier geen kustweg, maar een spoorlijn, die tot de mooiste in Frankrijk behoort. De treinen rijden vlak langs de steile rotskust, met prachtige uitzichten. Wie hier meer van wil zien, stapt op een van de stationnetjes uit (bijvoorbeeld Niolon) en volgt een deel van de Sentier des Douaniers. Tegenwoordig zijn dit geweldige wandelpaden die je dicht bij de steile oevers brengen en toegang geven tot mooie, vaak afgelegen baaien.


4. Treinen van de Middellandse Zee naar de Atlantische Oceaan in Spanje

Treinen van de Middellandse zee naar de Atlantische Oceaan. | Spanje. Foto:Getty ImagesFoto: Getty Images

Met ruim 3700 kilometer aan hogesnelheidslijn heeft Spanje het op één na meest uitgebreide HSL-netwerk ter wereld. Tegenwoordig kun je in zeven uur van Barcelona naar de Andalusische kustplaats Cádiz flitsen, met een simpele overstap in Madrid. Gelukkig hoeft het niet altijd snel en zijn sommige klassieke verbindingen er nog steeds.
Al meer dan zeventig jaar rijdt een rechtstreekse trein van Barcelona Sants naar Sevilla − en sinds enkele jaren ook door naar Cádiz, aan de Atlantische Oceaan. Deze Torre del Oro, vernoemd naar een middeleeuwse toren in Sevilla, belooft een reis van ruim dertien uur door prachtige en veelal lege Spaanse landschappen, vol culturele rijkdom en adembenemende vergezichten. Het eerste deel van de route gaat door glooiende heuvels begroeid met olijfbomen en wijngaarden. Het heldere blauw van de Middellandse Zee glinstert in de verte terwijl pittoreske dorpjes en historische ruïnes voorbijflitsen. Na Valencia ga je echt off the beaten track en rijdt de trein zo’n drie uur door dorre, lege binnenlanden voordat je Andalusië bereikt. Hier word je getrakteerd op dramatische contrasten, van hooggebergten tot uitgestrekte vlaktes bezaaid met zonnebloemen. Ook passeer je charmante witgekalkte dorpjes die zich vastklampen aan de heuvels.


Doe nog meer treininspiratie op op onze speciale themapagina 'Treinreizen'.

Volg Columbus Travel op FacebookInstagramSpotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.