'1145037' door YurivS '1145037' door YurivS

ThailandBangkok

Drink with a view

YurivS

Deze foto heb ik gemaakt vanaf het dak van de Eagles Nest Bar in Bangkok. Dit is de beroemde 'Tempel van de Dagenraad' of in het Engels 'Temple of Dawn'. In het Thais heet deze tempel 'Wat Arun'. De Eagles nest bar zit bovenop het dak van het Sala Arun hotel in het oude gedeelte van Bangkok. Precies achter de beroemde Wat Pho met zijn liggende Budha en praktisch naast het Paleis van Bangkok. Het is echt een uniek boutique hotel met een restaurant op de begane grond en met kamers die uitzicht bieden op de Chao Praya rivier en Wat Arun. Het hotel lig op een half uur lopen of een 5 minuten Tuk Tuk trip van de beroemde 'Khao San Road'. Één van Bangkok's meest bekende straten met zijn marktjes, kraamtjes, eettentjes, barren, en terrassen. En waar iedereen je alles wilt verkopen van een t-shirt tot bierviltje en van een foto met een papegaai tot het eten van een stukje krokodil aan het spit. Het is de ultieme ekletische mix van geuren, locals, lawaai, beschonken twintigers op hun eesrste reis naar Zuid-oost Azië, gezinnen en koppeltjes dit gecombineerd met een hoge luchtvochtigheid en chaos is een recept voor een geweldige avond. Er is hier altijd wat te zien, proeven en te beleven. Op zo'n 45 minuten lopen de andere kant uit van het hotel ligt Co van Kessel tours. Hier kun je prachtige fiets, boot en treintochten of een combinatie van alledrie maken door Bangkok. Het ligt midden in China town aan de rivier en wil je het echte Bangkok van de locals zien en beleven dan zijn deze tochten het meer dan waard, ook voor kinderen vanaf een jaar of 10 is dit goed te doen. De gidsen zijn uitstekend en grappig en je kijkt je ogen uit. Wanneer je in de namiddag uitgeteld van een dag wandelen, fietsen, zweten en lawaai weer terugkomt in het hotel wacht de Eagles Nest bar op je met een ijskoude versnapering en een prachtig uitzicht. Na je drankje(s) is het natuurlijk tijd om iets te eten en op 100 meter ligt een uitstekend lokaal restaurantje genaamd 'Medium Rare Tha Tian'. In de avond is het enorm rustig in de straat met nagenoeg geen verkeer en rond 20:00 uur is dit het enige restaurant dat nog open is. Je eet er heerlijk lokaal en het heeft twee menu kaarten, 1 in het Engels en 1 in het Thais, wanneer je de Thaise menukaart vertaald staan er nog veel meer heerlijke gerechten op dan op de Engelse menukaart. Kortom wil je midden in het hart van het oude Bangkok zijn, waar het er in de avond heerlijk rustig is met prachige uitzichten over de rivier en de Wat Arun dan is een verblijf in het Sala Arun hotel iets voor jou!

'1140876' door YurivS '1140876' door YurivS

OegandaWestern Region

De Berggorilla's van.

YurivS

Het was lange tijd mijn droom om oog in oog te staan met de berggorilla's van centraal Afrika. Na twee jaar corona en het vele uitstellen was het eindelijk tijd om naar Oeganda af te reizen voor een overgetelijke reis. Mijn reis heb ik onafhankelijk geboekt. Dit is iets dat ik nagenoeg altijd doe. Ik plan alles zo veel mogelijk zelf en kijk waar ik de hulp nodig heb van gidsen. Oeganda is een land dat je in principe zelf kan bereizen, je huurt een auto, rijd waar je naartoe wilt en betaald de fee's die er voor nodig zijn. Op enkele plekken na zoals o.a. bij de Berggorilla's moet je dit op voorhand boeken en je gaat ook met lokale rangers mee. Via websites die tours aanbieden zoals een Tripadvisor of een Viator zie je vaak welke operator/ agency welke reis aanbied. Zo kwam ik in aanraking met het touragency in Oeganda waar ik alles mee geboekt heb. Het contact was eenvoudig, via mail, Whatsapp berichten en Whatsapp-bellen. Uiteindelijk hebben we met een lokale operator zonder tussenkomst van eigenlijk vrij prijzige aanbieders in NL (waarbij je natuurlijk wel zekerheid hebt qua annulering etc.) onze tweeeneenhalve week durende safari reis geboekt bij Beyond Frontiers Travel, een reisorganisatie uit Oeganda. Zo gaat het geld alleen naar Uganda en dat is wel iets dat mijn voorkeur heeft. We vlogen vanaf Amsterdam met Kenya Airways, een prima maatschappij in de KLM/AirFrance groep. Tip: Kijk wanneer je boekt wie de vlucht uitvoert, eerst zag ik KLM en toen kwam ik erachter dat het door Kenya werd uitgevoerd. Ik ben naar de website gegaan van Kenya Airways en heb toen direct bij Kenya Airways geboekt, zo hebben we voor twee tickets bijna 900 euro bespaard voor dezelfde vlucht. De vlucht had een stopover in Nairobi van twee uurtjes en daarna vlogen we door naar Entebbe, Oeganda. (KLM bied ook rechtsreekse vluchten aan) Aangekomen in Entebbe werden we opgehaald door Godfrey, onze gids voor de komende 16 dagen. We hebben meerdere Safari's gedaan in Murchison Falls National Park, Queen Elizabeth National Park (beide sectoren) en nog vele meer. Na andere halve week was het dan zover, we gaan naar de Berggorilla's! Eerst hadden we een briefing en wat mij meteen opviel was de leeftijd van alle mensen die de tocht zouden gaan maken, wij beide midden 30, waren verreweg de jongste. De jongste na ons waren begin 60, het is dan ook vrij prijzig, wellicht dat het hier aan lag. Een permit alleen al is 700 USD p.p. en daarbij komt nog je accomodatie, fooi en kosten voor een porter (om je tas te dragen). Die porter deden wij alleen maar om de lokale bevolking te steunen en dit wordt dan ook aangeraden. Wanneer je slecht ter been bent kan je ook op een soort draagstoel naar boven gedragen worden, dit kost 300 dollar extra. Een heel raar gezicht moet ik zeggen maar het geld gaat rechtstreeks naar de lokale bevolking, dus laat ik mijn mening hierover voor wat het is. Onze gids had ons in een groep gezet met wel heel oude mensen waarvan er twee gedragen moesten worden. Eerst was ik hier niet heel blij mee, maar dit veranderde snel.... Ik en mijn vriendin liepen voorop waardoor we sneller naar boven konden met de ranger. Hierdoor zagen we al een Gorilla groep waar een andere groep naar toe ging, wat een geluk! Na nog een kwartier gelopen te hebben kwamen we bij een punt waar onze gorillagroep zou zijn. Er stonden twee bankjes waarop we plaats namen, wat te drinken namen en even tot rust konden komen. Opeens uit het niks hoorde we geluid en kwamen de Groilla's uit de bosjes en liepen letterlijk op 30cm van ons af, wat een ervaring. Nadat ze voorbij gelopen waren volgden we ze het struikgewas in. Hier konden we ze in alle rust bekijken. Normaal gesproken heb je een uur met de groep maar omdat de wat oudere mensen in onze groep erg lang over de tocht naar boven deden, hadden wij bijna twee uur met de Gorilla's! We zagen 3 silverbacks, veel pubers, moeders en baby's. Op de foto hierboven is een baby Gorilla te zien die lekker in het gras bij zijn moeder lag. Op de weg terug naar beneden liepen we met de rangers, het ranger pad af, eigenlijk recht naar beneden. Dit is een stuk sneller en hierdoor waren we binnen een half uur terug bij de Jeep waar we onze certificaten kregen en terug reden naar onze lodge. Een ervaring als nooit te voren, oog in oog met Silverbacks, schatige baby'tjes en baldadige pubers! Een droom die vervuld is en ook iets om ooit nog eens naar terug te keren. Het kan bovenop de berg wat frisser zijn, een longsleeve shirt met een wind/regen jack erover is een aanrader. Ik droeg een waterdichte ademende hiking broek, met de broek in de sokken tegen insecten en Adidas Trek lage wandelschoenen (hoge wandelschoenen die de enkels beschermen tegen zwikken zijn een aanrader). Ik sta open voor vragen, andere foto's vind je op mijn instagram: #travelanddiscoverit

'1137445' door YurivS '1137445' door YurivS

IndonesiëBorobudur

Boeddhistische...zons

YurivS

De Borobodur tempel is misschien wel de bekendste tempel van Indonesië. De grootste Boeddistische tempel ter wereld in het grootste moslim land ter wereld nabij Yogjakarta. De meeste mensen komen hier om de prachtige zonsopgang te zien terwijl ze op de tempel staan. Zo is het vaak al vroeg druk en hoe later je komt hoe drukker het wordt. Deze foto heb ik gemaakt tijdens zonsondergang en ik heb gewacht tot het allerlaatste moment. Ik kwam ook al vrij laat in de middag aan. Op deze manier zijn de meeste dagjes mensen al weg en heb je het tempel complex bijna voor je alleen. En zeg nou zelf, zo'n zonsondergang wil je toch niet missen? Ik moest hierna wel nog in het donker op de motor terug naar Yogjakarta. Gelukkig zijn er ook hele mooie resorts en hotels in de buurt van de tempel, of je neemt natuurlijk een gids met chauffeur dat is wel zo relaxed.

'1135522' door YurivS '1135522' door YurivS

Frans-PolynesiëTuamotu Eilanden

Manta Rog

YurivS

In de stille Zuid Zee ligt een archipel genaamd de Tuamotu Atollen. De Tuamotu atollen behoren tot Frans-Polynesië. Om er te komen ben je minimaal 3 vluchten verder en vaak ook 24 uur of meer, en dan ben je pas in Tahiti. Vanaf Tahiti neem je nog een vlucht naar Rangiroa, het grootste atol waarbij je, wanneer je in het midden van de lagune zou zwemmen, de randen van het atol niet kunt zien. Dit atol is ruim 30km in doorsnee! Ik moet hier wel bij zeggen dat je je dan wel in het paradijs waant, ongerepte eilanden met veel tropische begroeing, witte stranden met palmbomen, een geweldige cultuur en een geweldig onderwater leven. Als je van duiken houd zijn de atollen Rangiroa en Fakarava een must om eens in je leven te bezoeken. De Manta rog op de foto was tijdens een duik in het Unesco-Biosphere reserve op Fakarava. Een geweldige plek om te duiken waar er minimum 200 grijze rifhaaien rondzwemmen en waar je tijdens een duik Manta roggen, Adelaars roggen, Zwartpunt rifhaaien, Witpunt rifhaaien, Verpleegster haaien en nog veel meer tegen kunt komen. Als je groots onderwaterleven wilt zien is dit the place to be!

'1135414' door YurivS '1135414' door YurivS

EgypteAbu Simbel

Groot, groter,...groo

YurivS

Een must see locatie tijdens een culturele reis naar Egypte is toch wel een bezoek aan de tempel van Abu Simbel. De tempel gemaakt in opdracht van Pharaoh Ramses de Grote. Dit enorme bouwwerk in het midden van de woestijn staat volledig in het teken van de verering van Ramses. Vier enorm grote Beelden van Ramses begroeten je bij binnenkomst en wanneer je naar binnen stapt zul je hier nog meer beelden en hierogliefen van Ramses vinden. De tempel is vanuit Aswan te bezoeken en de rit er naar toe duurt ongeveer 2 tot 3 uur, mits je geen lekke band krijgt zoals bij ons gebeurde. Dit was eigenlijk ons grootste geluk want hierdoor kwamen we vrij laat aan bij de tempel (die door corona zoiezo al vrij rustig was) waar niemamd was. Wij waren de enige twee mensen samen met onze gids toen we er waren. Dit maakte alles nog spectaculairder en ik raad dan ook iedereen aan die een cruise over de Nijl wilt maken dit nu te doen, nu het nog zo heerlijk rustig is. De tempel ligt niet meer op zijn orriginele plek maar is met hulp van UNESCO en o.a. Nederland naar een hoger gelegen gebied verplaatst vanwege de aanleg van een enorm stuwmeer. Nederland heeft hiervoor als dank een egyptische tempel cadeau gekregen; de Taffeh tempel. De tempel, gebouwd in opdracht van de Romeinse Keizer Augustus, is te bezichtigen in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Het is vaak wel een plek die niet bij een nijlcruise is inbegrepen en word vaak als een apparte excursie aangeboden. Hier moet je niet overnadenken maar gewoon erbij boeken wanneer dit niet in je reis is inbegrepen, het is het vroege opstaan en de lange rit dubbel en dwars waard!

'1135395' door YurivS '1135395' door YurivS

IndonesiëTobameer

Zwemmen, varen en...w

YurivS

Op Sumatra, Indonesië bevind zich het grootste kratermeer ter wereld, dat ontstaan is door een gigantische vulkaanuitbarsting vele duizenden jaren geleden. Wanneer je een reis naar Indonesië voorbereid zie je vaak dat een bezoek aan het eiland Sumatra aanbevolen wordt. Om precies te zijn wordt de provincie Noord-Sumatra bezocht waarbij je land op het vliegveld Kuala Namu nabij de miljoenenstad Medan. Vaak gaat de reis dan naar Berastagi, het Toba meer en Bukit Lawang waar je de Orang Utangs in het wild kunt zien. Een aanrader wanneer je het Toba meer bezoekt is om een boottocht te maken over het meer. Je kan dan naar de Situmurum waterval varen, waar je heerlijk kunt zwemmen, foto's maken en met de locals in contact komt. Er komen hier nagenoeg geen buitenlanders en je ziet vrijwel alleen maar mensen van het eiland Samosir, wat in het meer ligt of van de dorpen eromheen die hier naar toe gaan. De lokale mensen behoren tot de Batak stam, om precies te zijn de Batak Toba. Zij zijn, in tegenstelling tot het merendeel van Indonesië voor ruim 95% christelijk. Vroeger warem het sterke krijgers die aan koppensnellen deden. Tegenwoordig zijn de Batak één van de meest vriendelijke en open mensen in Indonesië en zullen zij, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Javanen en Balinezen, minder terughoudend en meer direct zijn. De Batak hebben hun eigen taal en schrift en men begroet elkaar met Horas! Wat goededag betekent. Om een boot te huren kost het je ongeveer 1 tot 2 miljoen rupiah (60 tot 120 euro) en je kan hapjes en drankjes meenemen. Op de boot passen vaak wel 30 mensen dus aan ruimte geen gebrek.

'1135314' door YurivS '1135314' door YurivS

IndonesiëMount Bromo

Vulkanisch uitzicht

YurivS

De Bromo vulkaan op Java, Indonesië is één van de highlights van een bezoek aan Oost-Java. De Vulkaan is het best te zien vanaf de tegenover gelegen berg waar je na een flinke klim een prachtig uitzicht hebt over Mt. Bromo. Vanuit Kuala Lumpur vloog ik op Surabaya en werd hier opgehaald door de gids. Na een 2 uur rijden kwam ik aan bij het hotel nabij de Bromo vulkaan, waar ik even lekker kon ontspannen en een heerlijk hapje kon eten. Na een heerlijke maaltijd, zocht ik vroeg mijn bed op want de volgende ochtend zou vroeg worden. Rond een uur of twee ging de wekker en werd ik opgehaald door de gids. Na een half uurtje rijden kwamen we aan bij de voet van de berg en vanuit daar begon onze wandeling omhoog. In het pikke donker en met een kleine zaklamp liepen we naar boven al zoekende door de bosjes naar een weg omhoog. Rond vijf uur waren we boven en bestelde ik mezelf een klein kommetje indomie (een kommetje noodle soep) en heerlijk kopje 'kopie jawa' (javaanse koffie). Nu was het wachten tot de zon op kwam. De zonsopkomst was adembenemend mooi en de zandvlakte rondom de Bromo vulkaan was gevuld met mist wat alles nog mooier maakte. Na héél véél foto's gemaakt te hebben liepen we weer naar beneden, en dit was niet alleen makkelijker omdat we naar beneden liepen maar ook omdat we nu wat konden zien. Hierna werd ik weer afgezet in het hotel en kon ik even douchen en heerlijk ontbijten. De Bromo vulkaan beklimming wordt vaak geboekt met een combinatie van de beklimming van de Ijen vulkaan een dag later waarna mensen of doorreizen naar Malang of op de ferry stappen richting Balie. Super fit hoef je niet te zijn voor deze beklimming maar enig uithoudingsvermogen is wel vereist. Het is ook erg koud in de ochtend dus een muts, lange broek en een vest/jack zijn geen overbodige luxe aan het begin van de klim en natuurlijk mag een goede fotocamera niet ontbreken.

'1135272' door YurivS '1135272' door YurivS

EgypteLuxor

Vliegen over het oude

YurivS

Één van de mooiste excursies tijdens een cruise over de rivier de Nijl is een ballonvaart tijdens zonsopgang in Luxor. Je moet er wel vroeg voor opstaan, rond 4 uur in de ochtend. Na een korte busrit, een oversteek per motorboot naar de ander kant van de Nijl nabij de 'Valley of the Kings' (de vele tombes met o.a. het graf van Toetankhamon) en weer een busrit kwamen we aan bij de 'luchtballon luchthaven'. Na een korte briefing mocht je het mandje onder de ballon betreden. Er zijn vele compartimenten en er kunnen ruim 20 mensen meevliegen. *(Tip, kies een hoek-compartiment, zo heb je altijd 2 kanten van waaruit je foto's kunt maken). Bij het opstijgen kwam langzaam de zon op en vlogen we van de ene kant van de Nijl naar de andere waarbij we het geweldige contrast van de mooie blauwe Nijl met zijn groen overgoten oevers en de dorre, gele woestijn erachter, de tempels van Luxor en het gewone leven dat langzaam tijdens het ochtendgloren tot leven kwam konden aanschouwen. Op het einde van deze adembenemend mooi vlucht werd je door de landing weer uit die mooie droom wakker gemaakt. We kregen nog een mooi certificaat ondertekend door de piloot als blijvend aandenken van dit geweldige avontuur in Egypte!

'1135249' door YurivS '1135249' door YurivS

VaticaanstadVaticaanstad

Rome from above

YurivS

Een echte aanrader wanneer je Rome en Vaticaanstad bezoekt is een klim naar de top van de Sint Pietersbasiliek. Wanneer je dit rond 8:00 uur in de ochtend doet, staan er geen rijen en kun je zo naar boven lopen. Het eerste stuk ging met de lift en daarna te voet. Wanneer je bijna boven bent heb je een prachtig uitzicht van de binnenkant van de koepel en natuurlijk, wanneer je naar beneden kijkt, een prachtig uitzicht van de binnenkant van de Sint Pietersbasiliek. Zodra je bovenop de koepel staat, wordt je beloond met een prachtig 360 graden uitzicht over Vaticaanstad en Rome. Het is de klim naar boven dubbel en dwars waard!