Adelaide
Zeebenen getest!
Ding, Dong.. Lady’s ‘nd Gentleman, welcome to Melbourne.. The outside temperature is 20° Celsius, time: 20 minutes past nine PM. Thank you for traveling with pacific airlines!
Hmmm, daar zijn we dan, eindelijk.. Melbourne, waar ik opnieuw verliefd kan worden. Ondanks de 23 uur vliegtijd kan mijn avontuur nu echt kan beginnen. Dinsdag 23 februari steeg ik om 13.15 vanaf schiphol op, om eerst 11 en een half uur mijn bilspieren te trainen en vervolgens in Hongkong twee uur de benen te strekken (en dan alsnog met de metro van gate naar gate “reizen”;-)). Daar ontmoete ik twee collega ‘stad Amsterdammers’. Natuurlijk was het schip nog lange van dichtbij, want we moesten nog 9 en een half uur zien te overleven in de lucht. Met een eigen privé tv had ik wel de kans mijn eigen films uit te kiezen, zo gebeurde het dus dat ik een eigen filmmarathon maakte met “body of lies”, “This is It”, “Ingorius Basterts”, nog een of andere gare film en natuurlijk: “two and a half man”! och wat is vliegen toch leuk..
Verder had ik in 24 uur 2 ontbijten, 3 avondmaaltijden en gelukkig ook nog een brunchmaaltijd van het beste soort, om de jetlag nog wat te versterken.
In Melbourne met de bus en metro naar Wiliams town wat prima verliep. Het schip bleek namelijk niet helemaal in Melbourne te liggen.
Onderweg kwamen we al wat beagles tegen waardoor we het schip snel gevonden hadden. We stapte net een feestje binnen van wat mensen die het schip verlieten. Ik had het gevoel op een stam avond van scouting Oostburg binnen te stappen, terwijl ik er niemand ken en iedereen blijkbaar de grootste avonturen heeft beleefd met elkaar, maar daar smaakte het eerste biertje niet minder om, ik was er! Toen vlug te kooi om de volgende morgen 7 uur aan de slag te gaan, het zonnetje stond toen al boven de horizon en toen begon pas de grootste gaos.. De halve dag een beetje verdwaald over het schip gelopen, zonder duidelijk opdracht of plek. Er waren op dat moment partijen met allerlei belangrijke mensen van Randstad en tegelijkertijd ook nog survey’s van loyd’s. Gelukkig vroeg toen de 2e stuurman om wat koersen in de kaart te gaan zetten en dat was prima. Dag twee aan boord was vertrek om 9 uur en toen kwam er gelukkig rust in de tent.. Zo blijkt maar weer dat een zeeman beter op zee kan wezen, aan de wal wordt die onrustig. De wachten zijn simpel, van 4 tot 8, daarna gaat de vaste crew klussen aan het schip, tot 12 uur, in die tijd heb ik tijd voor mijn takenboek (voor school dus, want oja daarvoor was ik hier!). Om 16.00 u hebben we dan weer wacht tot 20.00 u en dan zitten er al weer 12 uur van de dag op. De rest is om te slapen, typen van deze verslagjes, turen over zee, neuspeuteren en beetje ouwehoeren.. maar geloof me das niet veel!
We slingeren en stampen ondertussen met een zuidenwind van 25 kn over sb boeg richting Adelaide, een gangetje van 6,5 kn is niet veel maar voldoende om te kunnen blijven zeilen.
Groeten Martin Verweij