Het bagagebeleid van de populairste airlines op een rij: een handig overzicht
Bij het boeken van een vlucht kijken we vaak enkel naar de goedkoopste ticketprijs, maar de grote verrassing volgt bij de volgende stap: de bagage. Is (hand)bagage nu wel of niet inbegrepen in de prijs, wat zijn de toegestane afmetingen en hoeveel betaal je voor extra bagage? Wie doorrekent, kan soms met een duurdere luchtvaartmaatschappij alsnog goedkoper uit zijn. Tijd om de balans op te maken! We hebben het bagagebeleid en de kosten voor hand- én ruimbagage van de populairste airlines handig voor je op een rij gezet.
Door de bomen de bagageregels zien
Het kosteloos meenemen van handbagage wordt steeds zeldzamer. Als reiziger moet je niet langer alleen rekening houden met de prijs van je vliegticket, maar zijn de kosten voor je bagage minstens zo belangrijk geworden. Je bent niet altijd meer het goedkoopst uit door het goedkoopste vliegticket te kiezen. Zo zijn bij vluchten van KLM, waarvan de tickets doorgaans duurder zijn dan die van prijsstunters als Transavia of Easyjet, wél altijd twee stuks handbagage (een rolkoffer én een accessoire) inbegrepen bij je ticket en ook de kosten voor ruimbagage liggen relatief laag. Waar in eerste instantie een vliegticket van KLM duurder lijkt, kan dat verschil al snel worden gecompenseerd door de bijkomende kosten voor je bagage. Het loont dus de moeite om de totaalprijs bij verschillende airlines door te rekenen vóórdat je definitief een ticket boekt.
Ook bij TUI is het nog toegestaan om kosteloos handbagage mee te nemen aan boord - en dan hebben we het niet over een klein accessoire, maar over de afmetingen van een gemiddelde rolkoffer. Toch is er een addertje onder het gras: soms laat TUI passagiers met Transavia vliegen. Dan geldt het beleid van Transavia en vervalt opeens toch het recht op een extra stuk bagage. Waar deze TUI-reizigers negatief kunnen worden verrast, hebben Corendon-reizigers naar Bonaire en Curacao een meevaller. Enkel naar deze twee bestemmingen mag je met Corendon gratis handbagage meenemen.
Betalen voor je handbagage
Buiten TUI en KLM kiezen alle andere airlines ervoor om enkel een klein tasje kosteloos toe te laten aan boord van de cabine. Easyjet is nog iets coulanter dan de concurrenten: je tas mag iets groter zijn, om exact te zijn vijf centimer langer in de lengte en zes centimeter langer in de breedte. Dat lijkt een klein verschil, maar procentueel is dat heel wat en het kan nét het verschil maken waardoor je geen extra (hand)bagage bij hoeft te boeken.
Wat wordt gezien als handbagage?
Dan moeten we het nog hebben over een taaltechnisch trucje dat wordt toegepast door verschillende airlines. Meerdere luchtvaartmaatschappijen, waaronder Transavia, stellen dat 'handbagage' aan boord is toegestaan. maar de definitie van die term is veranderd. Waar er voorheen consensus was dat met 'handbagage' een rolkoffer werd bedoeld, gaat het nu vaak over het kleinere tasje - beter bekend als 'accessoire'. Trap dus niet in deze truc en check vooraf goed welke maximale afmetingen zijn toegestaan! Dat werk hebben we met onderstaand overzicht al voor je uit handen genomen. Hierin houden we de gangbare termen aan: met handbagage bedoelen we een rolkoffer en met een accessoire een handtas of rugzak.
Alle bagagekosten voor de populairste airlines handig op een rij
Transavia verandert bagagebeleid
Sinds april 2024 heeft Transavia zijn bagagebeleid in de cabine veranderd. Waar je voorheen een handbagagekoffer kosteloos mee mocht nemen op de vlucht, moet je nu bijbetalen voor grotere items. Het meenemen van een accessoire blijft gratis, maar de afmetingen hiervan zijn maximaal 40 x 30 x 20 centimeter. Ter vergelijking: de rug van een gemiddelde rugzak gaat al richting de vijftig centimeter en zou dus te groot zijn. De toegestane bagage moet onder de stoel voor je passen en mag dus niet meer in de vakken boven het hoofd worden weggestopt. Deze zijn enkel bedoeld voor passagiers die bijbetalen voor het meenemen van grotere handbagage. Transavia laat desgevraagd aan ons weten dat het voormalig bagagebeleid voor teveel vertragingen zorgde: 'We zien dat er een sterke behoefte is aan het meenemen van grote stuks handbagage en dit wordt alsmaar meer. De toenemende hoeveelheid handbagage leidde aantoonbaar tot opstoppingen in de cabine en daardoor ook tot vertragingen. Dit zorgt ook bij de passagiers voor ongemak.'
Omdat lang niet alle rolkoffertjes meer meekonden in de cabine, moesten veel passagiers tijdens het boarden alsnog hun bagage (kosteloos) inchecken in het ruim - en dus na aankomst bij de bagageband moesten wachten op hun kleine rolkoffer. De frustraties van de reizigers hierover hebben mede geleid tot het gewijzigde bagagebeleid, aldus Transavia: 'We kiezen als luchtvaartmaatschappij voor een andere benadering voor het meenemen van bagage, waarbij passagiers zelf kunnen besluiten welke bagage zij willen meenemen en vooraf zoveel mogelijk duidelijkheid hebben over de wijze waarop hun bagage wordt vervoerd.'
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram, Spotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.