De waarheid onthuld: dit zijn de beste én slechtste automobilisten ter wereld
Iedereen die zich in het Nederlandse verkeer begeeft, vervloekt weleens medeweggebruikers omdat ze hun richtingaanwijzer niet aanzetten, aan het bumperkleven zijn of je niet laten invoegen. Toch blijken wij Nederlanders het lang niet zo slecht te doen. Hoe scoren wij ten opzichte van de rest van de wereld? Dat zie je hieronder. Dit zijn de allerbeste én allerslechtste automobilisten ter wereld.
Wij Nederlanders willen nog weleens mopperen dat de periferie van Parijs zo gevaarlijk is en dat Italianen als gekken rijden, maar het kan nog veel erger. In sommige Aziatische en Zuid-Amerikaanse landen denk je wel twee keer na voordat je je in het verkeer begeeft. Scooters die gevaarlijk dichtbij langs je scheuren, tweebaanswegen die als vijfbaanswegen gebruikt worden en verkeerswetten die totaal niet nageleefd worden maken dat je soms weer naar de ordelijkheid thuis verlangt.
Met maar liefst 1,45 miljard voertuigen in de wereld hebben de autoverzekeringsexperts van Compare the Market uitgezocht welke landen nu écht de beste en slechtste chauffeurs hebben. Ze keken daarbij naar verschillende factoren, waaronder limieten voor alcoholpromillage (gemeten in g/dl), de kwaliteit van de wegen en het aantal verkeersdoden (in 2019). Daaruit kwamen een aantal verrassende resultaten.
De beste automobilisten ter wereld zijn ...
Het is officieel: de veiligste automobilisten ter wereld
zijn te vinden in
Japan! Dat kan te danken zijn aan de lage alcoholpromillages,
die vergelijkbaar zijn met die in Chili en Tsjechië. Het
percentage posts op sociale media dat positief was over
'autorijden' in het afgelopen jaar was met 33,4% in
Japan het hoogst. Bovendien scoort het land behoorlijk hoog op de
wegkwaliteit, wat betekent dat je niet alleen als bestuurder veilig
bent, maar ook als voetganger.
Ons eigen land staat op de tweede plaats en is daarmee het
veiligste land van Europa. Onze wegen scoren een 6,4 op een
score van 1 tot 7, net na
Singapore met 6,5, en het aantal verkeersdoden per 100.000
mensen is gelijk aan dat van Japan,
Denemarken en Duitsland.
Noorwegen komt op de derde plaats, wat wellicht komt door het
extreem lage aantal verkeersdoden, namelijk 2 per 100.000 mensen
(net als Singapore en
Zwitserland), en de lage alcohollimieten (0,02 g/dl).
Opvallend is dat de top 10 van veiligste landen gedomineerd wordt door Europese landen. Acht van de top 10 veiligste landen bevinden zich in Europa; enkel Japan en Singapore wisten een plek op de lijst te bemachtigen.
Bekijk de gehele lijst:
De slechtste chauffeurs ter wereld zijn ...
Als we naar de andere kant van het spectrum, zien we dat de slechtste chauffeurs ter wereld zich in Thailand bevinden. Het land kent verreweg het hoogste aantal tragische verkeersdoden, namelijk 32 per 100.000 mensen. Peru staat op een twijfelachtig eervolle tweede plaats, met de hoogste verkeersindexscore - een samengestelde index van de verkeerstijd als gevolg van woon-werkverkeer, schatting van ontevredenheid over tijdverbruik, schatting van CO 2-verbruik in het verkeer en algemene inefficiënties in het verkeerssysteem - en de op drie na slechtste wegenkwaliteit.
Dat verschillende Zuid-Amerikaanse en Aziatische bestemmingen in de top 10 onveiligste landen voor weggebruikers staan, mag wellicht geen verrassing heten. Opvallender is dat óók de Verenigde Staten en Canada in de lijst te vinden zijn. Canada heeft de positionering mede te wijten aan het lage positieve sentiment (8,44%) op sociale media als het op autorijden aankomt, evenals het hoge alcohollimiet: zowel in Canada als de Verenigde Staten mag je 0,08 g/dl blazen achter het stuur (net als in Maleisië, Groot-Brittannië en Singapore, overigens).
Snelheidsduivels kunnen hun hart ophalen in Turkije, Polen en Bulgarije: in alle drie de landen mag je maar liefst 140 kilometer per uur rijden. Het enige land met een hogere limiet is de Verenigde Arabische Emiraten, met 160 kilometer per uur. Bekijk alle snelheidslimieten wereldwijd.
Bekijk de gehele lijst:
Social Media Sentiment – Het percentage posts op sociale media dat positief was over 'autorijden' in het afgelopen jaar. Hoge waarden kregen een hoge score. Lage waarden kregen een lage score.
Alcohollimiet in het bloed - De maximaal toegestane alcohollimiet tijdens het rijden, gemeten in g/dl. Lage waarden kregen een hoge score. Hoge waarden kregen een lage score.
Verkeersdoden – Geschat aantal verkeersdoden, per 100.000 mensen, in 2019. Lage waarden kregen een hoge score. Hoge waarden kregen een lage score.
Snelheidslimiet - De maximale snelheidslimiet in het land. Lage waarden kregen een hoge score. Hoge waarden kregen een lage score.
Wegkwaliteit - Antwoord op de onderzoeksvraag 'Wat is in jouw land de kwaliteit (uitgebreidheid en toestand) van de wegeninfrastructuur?', waarbij 1 staat voor extreem arm - een van de slechtste ter wereld - en 7 voor extreem goed - een van de beste ter wereld. Gebaseerd op een gewogen gemiddelde van 2018–2019 of de meest recente beschikbare periode. Hoge waarden kregen een hoge score. Lage waarden kregen een lage score.
Verkeersindex – Een samengestelde index van de verkeerstijd als gevolg van woon-werkverkeer, schatting van ontevredenheid over tijdverbruik, schatting van CO2-verbruik in het verkeer en algemene inefficiënties in het verkeerssysteem. Lage waarden kregen een hoge score. Hoge waarden kregen een lage score.
Nog meer roadtripinspiratie? Kijk dan op onze speciale themapagina 'Auto- en campervakanties'!
Volg Columbus Travel op Facebook en/of Instagram en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.