Exit..... een rondje van de zaak.
Exit..... een rondje van de zaak.
Grappig, als ik er nu aan terug denk moet ik er weer om glimlachen....
Dat zelfs de Amerikaanse taal nog zo gemakkelijk tot misverstanden zou kunnen leiden, had je toch niet verwacht.
Vers geland in Miami voor m'n eerste fly & drive vakantie in dit grote land. Tijdens eerder bezoek had ik me door een bus laten transporteren met een grotere groep. Maar nu ging het toch echt gebeuren: ik ging dit mooie land op eigen houtje verkennen in een rentalcar.
Van Tomtom's en dergelijke moet ik niets hebben, dan denk je "Goh leuk weggetje" en dan begint zo'n dame te roepen: "Turn here asap" ofzo. En die dwingende mededeling wordt dan nog een fiks aantal malen herhaald als je niet reageert alvorens ze zich er bij neerlegt dat we een andere route gaan nemen dan ze gepland had. Nee, aan mij niet besteed!
Maar ik had me goed voorbereid; wegenkaarten van divers formaat, op State, county en townniveau namen een fiks deel van de meegenomen reisliteratuur in beslag. Bovendien had ik thuis de route naar het hotel al goed bekeken en in m'n Elsels geprint. Dus hoe moeilijk kon het zijn...?
Dus na de inspectie en het inladen van m'n gratis geupgrade rental (tip: die bedenkelijke blik van de man achter de balie, naar je toch echt niet zo uitgebreide bagage, gevolgd door de vraag of je wel zeker weet dat je dat gaat kwijtraken in je Economy class car -écht heel klein mevrouw!-, betekent meestal:" Sorry we hebben de kleinste auto niet meer op voorraad, dus wilt u niet toch bijbetalen voor de grotere die u sowieso gaat meekrijgen?" ;0 ) ging ik vol goede moed op weg.
Eerst maar eens van de luchthaven zien af te komen en dan 2x links om op de highway te komen southbound Miami uit.
Maar daar begon het gelazer al. Netjes de borden exit volgend in de parkeergarage kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat ik weer terug reed naar het afhaalpunt in plaats van naar de uitgang, die volgens mij toch echt een keertje minder naar rechts lag dan de pijlen aangaven.
Dat klopte dan ook, daar stond ik opnieuw bij de dame die m'n electronische caridentificatie nog geen minuut geleden had gecheckt. Na eerst even verbaasd op haar apparaatje gekeken te hebben herkende ze me en opende opnieuw de slagboom voor me.
Dit keer dus toch maar eigenwijs m'n eigen gevoel volgen. En ja hoor, dat ging goed, ik reed de garage uit en zag de highway al liggen in de verte. Alleen even opletten hoe ik daar precies moest komen en natuurlijk of ik wel naar het zuiden zou gaan.
Maar natuurlijk, zoals elke rechtgeaarde internationale luchthaven betaamt werd de route om van de luchthaven af te komen keurig aangegeven met borden "Exit" boven de weg. Dat was nog wel de nodige bochten, kronkels en in-en uitvoegingen,nog vermeerderd met omleidingen vanwege wegwerkzaamheden, maar ik ben niet voor een kleintje vervaard, dus het ging prima.
Alleen wel vreemd dat na een tijdje die borden overgingen in "Exit Airport", nou ja waar zou ik anders uit willen??
Dus volgen maar die baan....
Toch zei m'n gevoel dat , hoewel Miami International natuurlijk best een gróóte luchthaven is, het toch wel erg lang duurde voor ik bij die highway kwam. Zo had het er op de kaart toch niet uitgezien... Bovendien leek het wel of ik weer terug reed in de richting van de nog geen 10 minuten geleden verlaten parkeergarage en niet naar de highway?
Ja inderdaad daar zag ik de parkeergarage alweer opdoemen, maar gelukkig, ook een bord boven een andere baan met het inmiddels bekende "Exit Airport". Raar dat ze je zo om laten rijden, zeker wat met die werkzaamheden te maken...
Maar nu leek er toch schot in de zaak te komen, ik verwijderde me van de garage en de aankomsthallen en kwam naast de highway terecht, alleen nog gescheiden door een tussenberm en vangrailmuurtje.
Tot mijn grote verbazing echter gaven de borden boven de weg aan dat ik naar links moest en niet naar rechts...
De weg waar ik me nu op bevond verwijderde zich van de highway en leidde me keurig om de luchthaven heen, bijna een heel rondje langs alle landingsbanen, hangars en bedrijven die er daar te vinden zijn.
Toen de borden me zo te zien weer terug wilden sturen naar "af", besloot ik ze nu maar even eigenwijs te negeren en lekker rechtdoor te rijden naar de inmiddels weer in zicht gekomen highway.
Met nog een kleine manoeuvre wist ik ook daadwerkelijk op de goede rijbaan te komen. Van hieraf was het inderdaad zo gemakkelijk als ik eerder al had verwacht.
Het raadsel van de omzwervingen op de luchthaven werd ook al snel duidelijk toen ik bij de diverse afslagen "Exit.."gevolgd door de plaats of wijk waar die heen voerde zag staan.
ja natuurlijk dit hád ik kunnen weten, exit betekent immers ook afslag.... maar zo helder was ik blijkbaar net nog niet; wat wil je ook na een vlucht van ruim 10 uur...