Athene
Vlucht KL1576
Het zweterige hazenslaapje wordt ruw verstoord wanneer ik als door een katapult geschoten 70 centimeter voorwaarts schiet. Twee centimeter voor impact schiet een reflex me te hulp. Maar het gevaar is nog niet geweken. Alsof het is afgesproken schiet nu stoel 10D zonder waarschuwing naar achter. Shock and awe!
In dit centimeterspel delft mijn hoofd het onderspit. Wat resteert is een vettige Nivea afdruk (vochtbalanssmeren) op het KLM hoofdsteunservet van 10D. Op 12D is het BMI-index 43 gelukt om in verticale positie te geraken. Zonder Nivea, maar even vet staan haar vingerafdrukken in 10D vereeuwigd.
11E (17.35 uur: “Ik zit hier heel vaak, dus u hoeft mij niet uit te leggen hoe ik de nooduitgang open doe.” 17.40 uur:”Mevrouw, u moet wel uw tas in een van de bins opbergen als u bij de nooduitgang zit.” “Oh, dat wist ik niet...”) is er ondertussen in geslaagd om met haar iPhone het geloei van de motoren te overstemmen. In een cirkel van 1 stoel vooruit, 2 opzij luisteren we mee. Ah-toet-ah-toet-ah-boink-ah-boink. De onherkenbare melodie wordt het mantra van vlucht KL1576.
De ventilatie is ondertussen aan. Van een half uur verhit stilstaan aan de slurf schieten we nu naar standje eskimo. De Nivea wordt weer opgezocht (de vochtbalans!).
PING!, als het seatbelt lichtje uitgaat vertrekken 3 op de 10 medepassagiers naar het toilet. Het is nu zaak om extra waakzaam te zijn. Een kwestie van uitstekende bilpartijen en rondzwaaiende armen ontwijken. BOF!, mede-vluchtgenoot W. is duidelijk niet scherp vandaag en vangt net te laat een armkippenvleugeltje op met haar bril.
Drie uur later pruttelt gezagvoerder kraaakkrikkraak iets over heavy winds and special thanks to our priority passengers. Het schrikbeeld van elke gewinterde vlieger (denk 11E) is dan al aan het raampje voorbij getrokken. IJmuiden, Haarlem......Polderbaan. 20 minuten later staan we aan de gate en verandert het gangpad in een onderaards Vietconghol waar rolkoffers om elke vierkante centimeter strijden.
Als de airco al weer een tijdje uit is gaat de gate open. De race richting het kleine trappetje begint. Aan het eind wachten 1, 2, 3 of 4 douaniers en de rij der verrassingen.
Geluk bij een ongeluk, we zitten al in Schengen dus geen trappetjes vandaag. Binnen een paar minuten staan we buiten. Vlucht KL1576 was weer prima. Het viel vandaag reuze mee.