Parijs

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Parijs image

Toppie Hoppie! - Maandthema Guilty Pleasures

Parijs
Frankrijk
Gerrit-Gaspedaal

Toppie Hoppie! - Maandthema Guilty Pleasures

"Ich bin ein Berliner!"… and also a Londoner… y un Barcelonesa, Malmöer, Wiener, Parisien, Lisboa, Romano, Brusselaar… you name it…


Ik wil daarmee zeggen dat "de stedentrip" aan mij wel besteed is. Ik schrijf met opzet "de stedentrip" want het algemene idee achter die term, dat je een twee- á drietal nachten (of doe eens gek: vier!) boekt in een hotel in een stad, waar niemand je hoort, waar niemand je kent en niemand je stoort (inderdaad, uit de film met die kledingstukken) en er die dagen met name eet, drinkt en shopt en tussendoor nog even snel wat hoogtepunten van de betreffende stad bekijkt, is niet mijn kopje thee. Ik dompel me het liefste een week of drie langer dan dat onder in een stad die groot genoeg is om drie weken of langer in door te brengen. En dat zijn er meer dan je denkt.

Want ik wil alles zien (lukt overigens vrijwel nooit). Alle musea, alle parken en alle landschappen. Alle pleinen, alle straten en alle gebouwen. Alle mensen, alle restaurants en alle vaarwegen. Alle vervoersmiddelen, alle theaters en alle films. Alle heuvels, alle fonteinen (da's met een korte ij) en alle verkeersborden. Alle dieren, alle winkels en alle beelden. Alles.

Auto, vliegtuig of trein om er te komen en weer weg te geraken. Tram, bus, metro, taxi en met name de benenwagen om me ter plaatse te verplaatsen.

Ik wou het dan ook vanaf nu "stadsreis" noemen.

Mijn voorbereiding voor zo'n stadsreis is eigenlijk vrij relaxed, ik heb natuurlijk al wel een globaal idee van wat ik wil zien of meemaken. Daarnaast raadpleeg ik wat internetsites en de welbekende reisboekjes maar de meeste info komt spontaan van de straat. Ter plaatse dus. Ik heb al eens eerder vermeld dat het erg leuk en verrassend interessant is (gratis tip!) om eens 1 of meer haltes eerder (of later…) uit je bus of metro te stappen dan de halte die het dichtst ligt bij de bezienswaardigheid waar je naar op weg was. Dan kom je nog eens ergens en zie je nog eens wat!

Hm… een voorbeeldje:
Het is een doordeweekse dinsdag.
Dinsdag 31 mei 2011 en ik bevind me in Rome.
Het flexibele dagprogramma vermeldt: "Vaticaanstad e.o."
Normaal gezien vanaf Station Termini is dat dus uitstappen bij de 6e metrohalte genaamd "Ottaviano "San Pietro"". Maar als ik er niet eentje eerder ("Lepanto") was uitgestapt, had ik deze foto nooit kunnen maken en mijn corpulente vooraf erg geschikt lijkende zokomiklangsdewachtrijbijhetvaticaanmuseumgids niet ontmoet.

Ei rest mei Kees…

O nee! Nog geen Keesrest. Het loont ook de moeite eens bij een ander metrostation uit te stappen omdat die in sommige steden ware kunstwerkjes zijn!

Maar goed… als de voorbereiding erop zit en je bent ter plaatse. Wat dan? Dan komt ie in beeld, mijn secret guilty pleasure… De oplettende lezer(in) zou het al uit de titel afgeleid kunnen hebben:

Ze rijden in vrijwel elke grote stad rondjes. En brengen je van (niet tot een) hoogtepunt naar hoogtepunt. Met een beetje goed weer in het hoogseizoen lekker overgezellig volgepropt met een internationaal berugzakt en beboodschappentast gezelschap. Kortgebroekt sportschoentype, bezonnebrild alpinopethoofd, ritsratsklikcamera en mineraalwaterflesje.
Allemaal gelijk opstaand bij fotomomentje Eiffeltoren. Of Sagrada Familia. Of Atomium zo u wilt. Prutsen met het plastic oortelefoontje om de krakende Engelstalig begeleidende kraakstem te horen vertellen waar je zojuist bent langsgereden. De bus racet van de ene naar de andere bezienswaardigheid en als je mazzel hebt, staat ie even, al dan niet gedwongen, stil voor een fotootje.

De Rode lijn en de Blauwe lijn (soms ook nog een Groene). Eén keer een kaartje kopen voor 1, 2 of 3 dagen (kost ± een euro of 25) en dan onbeperkt in- en uitstappen om thuis in ieder geval te kunnen vertellen "Colosseum? Jaaah, gaaf! Heb ik gezien. Nee, niet in geweest nee. Geen tijd meer voor gehad...".

De Hop-on-Hop-off bus dus.
Wat een crisiscommercieeluitgeknepenrondjeronddekerkvehikel is dat dubbelhopconcept zeg!
Maar ik vind het leuk!
En handig!
Voor 1 dag dan…
Ok, hooguit 2…

Want: ik gebruik 'm als speedorientationcoach. Geen betere, slash makkelijkere, manier om relatief snel en op je luie achterste zittend een eerste indruk van een stad te krijgen. Die krakende toeristeninfo is best interessant als je je erop concentreert. En hij kan vaak ook op Russisch. Of Japans. Voor de lol. Ik gebruik 'm om m'n richtingsgevoel voor de komende weken te kalibreren. Om te weten wat zich ongeveer waar bevindt. En waar wat. Een eerste sfeersnuif des stads ademtochts. Een eerste fingerspitzengefühl-oefening. Ik laat het me overkomen, sla het op en gebruik het als mental blueprint als ik me de volgende weken tússen al die straten begeef.

En:de foto's zijn beter dan vanuit de metro (o;


[img width=500 src=http://www.columbusmagazine.nl/images/user_images10/adeba/adeba.jpg][/img]



"And what say the defendant… guilty or not guilty…?"
"Ehm… guilty as charged Your Honour"
"Hm… well well. And do you have something to say for yourself before I pronounce the verdict young man?"
"I'm sorry Your Honour...I can't help myself"


(qua lokatie heb ik hier even Parijs gekozen maar daar kan je elke willekeurige hophopstad voor invullen)

Foto's

9a633.jpg
9a633.jpg
Gerrit-Gaspedaal
12428.jpg
12428.jpg
Gerrit-Gaspedaal
0552e.jpg
0552e.jpg
Gerrit-Gaspedaal