Onuitwisbare indruk eerste tempel in Eypte: Kom Ombo
Onuitwisbare indruk eerste tempel in Eypte: Kom Ombo
Kom Ombo
Je vergeet de eerste tempel die je ziet in Egypte nooit meer. Voor mij was dat Kom Ombo halverwege Luxor en Aswan. Een relatief kleine tempel idyllisch gelegen aan de Nijl. Na een lange autorit (Karga Oase – Aswan) kwamen we aan het eind van de middag bij het tempelcomplex aan. Ondanks het late uur scheen de zon genadeloos. De weerspiegeling van de zon in het water zorgde voor extra licht op de tempel. Het was adembenemend.
Het eerste dat opvalt aan de tempel is de grote hoeveelheid rijk versierde zuilen. Stuk voor stuk zijn deze pilaren versierd met gebeeldhouwde hiërogliefen en beeltenissen van de Goden waaraan de tempel is gewijd. Kom Ombo is als één van de weinige heiligdommen die gesplitst is in twee delen. De dubbeltempel wijdt zich tot zowel Haroeris (een reïncarnatie van de valkgod Horus) als de krokodillengod Sobek, zijn vrouw Hathor en zijn zoon Chonsoe.
Volgens het Egyptische dodenboek is Sobek de god die Isis bijstond bij de geboorte van haar zoon Horus. Hij symboliseert de vruchtbaarheid van de Nijl en de kracht van de Farao’s. Later werd Sobek gezien als reïncarnatie van de god Amon. Horus, de zoon van Osiris en Isis, leidt de doden naar zijn vader, god van de onderwereld. De farao werd gezien als verschijningsvorm van Horus. Zodra de farao stierf, ging de geest van Horus over in het lichaam van de volgende farao.
De ingang van de tempel bestaat uit een reusachtige muur met 2 ingangen, voor elke god een aparte ingang. Beide worden beschermd door een gevleugelde zonneschijf, vergezeld door twee cobra’s. Ondanks iets vervaagd, kun je op sommige stukken vleugels nog zien wat de originele kleuren zijn geweest: rood en blauw. Voordat de tempels overgeleverd werden aan het woestijnzand en het zoute water van de Nijl, moeten de kleuren overweldigend zijn geweest.
De kleuren waren ook nu overweldigend. Het zachtgouden licht van de laagstaande zon zette de tempel letterlijk in vuur en vlam. Ander voordeel van laat in de middag aankomen is dat er bijna geen andere toeristen meer zijn. Je kunt naar hartelust alle details van het schilder- en beeldhouwerk in je opnemen zonder dat je het gevoel hebt haast te hebben omdat er meer mensen naar een bepaald stukje muur willen kijken. Een hele bijzondere ervaring!