Dit zijn de nieuwste treinroutes die je een keer móét maken
Van spotgoedkoop tot super-de-luxe. De trein gaat als een, eh, trein. Deze trajecten zijn gloednieuw, of staan binnenkort op de rails, en kunnen als basis dienen voor een complete vakantie.
1. Roemenië: het natuurgeweld van de Karpaten
Het is een fabeltje dat alleen grote en populaire steden goed en
snel bereikbaar zijn met de trein. De Oostenrijkse
spoormaatschappij (ÖBB) levert daarvoor het nieuwste bewijs.
Vanuit Wenen trein je sinds kort rechtstreeks in negen uur naar
Satu Mare, in het noorden van Roemenië.
Het stadje is de toegangspoort tot de regio Maramureș, midden in
het machtige Karpatengebergte. Dit uitgestrekte gebied kan bogen op
schitterende bossen en pieken, plus sfeervolle dorpjes met houten
kerken waar je je een paar eeuwen terug in de tijd waant.
2. Spanje: Madrid-Barcelona voor een schijntje
De AVE tussen Madrid en Barcelona is een van Europa’s populairste hogesnelheidslijnen, maar niet altijd even gunstig geprijsd. Vandaar dat we een vreugdedansje deden toen we hoorden dat vanaf april de budgettrein van AVLO drie keer per dag op hetzelfde traject gaat rijden. Zo combineer je voor een tientje en in 2,5 uur de beide steden.
3. Mexico: het nieuwe Tulum
Hippies vonden als eerste de hagelwitte stranden, turkooizen zee, Mayacultuur en relaxte sfeer van Tulum, in de Mexicaanse deelstaat Yucatán. Instagrammers van over de hele wereld volgden, waardoor we weer op zoek kunnen naar een nieuwe hotspot aan de Caribische Zee. Niet verder vertellen, maar wij hebben dat paradijsje al gevonden: Bacalar, 200 kilometer ten zuiden van Tulum. In deze lagune kleurt het water vijftig tinten blauw – vergelijkbaar met Bora Bora – en veramerikanisering is gelukkig nog niet aan de orde. Vanaf 2023 wil de Mexicaanse regering met een gloednieuwe spoorlijn een verbinding leggen tussen de verschillende deelstaten in het uiterste zuidoosten van Mexico, met Bacalar als tussenstation.
4. Duitsland: nieuwe hotspot voor citytrippers
Voormalig Oost-Duitsland loopt achter in de ontwikkeling van treintrajecten, maar een belangrijke slag is nu geslagen. Dresden, Berlijn en Rostock worden sinds kort in slechts vier uur treinen met elkaar verbonden. Het eindpunt is voormalige Hanzestad Rostock aan de Baltische kust. Het toerisme staat hier nog in zijn kinderschoenen – goed nieuws voor stadspioniers die de rijke geschiedenis en de ligging direct aan zee, met fijn zandstrand ertussenin, willen ontdekken, vanaf € 20 voor het hele traject. je ticket boek je hier: bahn.com/nl
5. Australië: the Land of Oz
De Great Southern Journey van
Adelaide naar
Brisbane, langs de zuidoostkust van Australië,
doet zijn naam eer aan. Deze epische treintrip is bijna drieduizend
kilometer, twee nachten en drie dagen lang. Onderweg stop je in het
Grampians National Park en hoofdstad
Canberra, en aan de magistrale kust van
New South Wales, vanaf € 1500 p.p., inclusief gastronomisch
eten, drinken en off-train tours.
6. Denemarken: Hamburg-Kopenhagen in slechts 4,5 uur
Jarenlang was de treinverbinding tussen Hamburg en Kopenhagen
een dieptepunt van onhandigheid en inefficiëntie. De gehele trein
werd bij Puttgarden (Duitsland) op een ferry geplaatst om aan de
andere kant van het water bij Rødby (Denemarken)
weer op het juiste spoor te raken. Dit was weliswaar hemelsbreed de
kortste route en de overstap ging relatief gemakkelijk via
roll-on/roll-off, maar de verbinding was allesbehalve snel
en had geregeld te kampen met mankementen. De Deense treindienst
DSB neemt sinds kort
de dienstregeling volledig voor zijn rekening, waardoor de
hogesnelheidstrein via Jutland en Odense
door kan denderen. De twee steden liggen nu slechts 4,5 uur reizen
van elkaar vandaan, vanaf € 40.
7. Estland, Letland, Litouwen: Baltische alles-in-éénpas
De Eurail-treinpas heeft Estland en Letland toegevoegd aan zijn bereik. Alle treintrajecten van de drie Baltische landen kunnen nu met een alles-in-éénpas worden afgelegd. Ook verder treinen is een optie – binnen de 33 aangesloten landen kunnen treinliefhebbers gebruikmaken van alle hogesnelheids-, lokale- en nachttreinen.
8. Italië: dwars door de Alpen
De Duitssprekende Italiaanse regio Zuid- Tirol is een voorloper
op het gebied van duurzaamheid, dus een internationale, snelle en
directe treinverbinding naar het hart van het gebied kan dan niet
uitblijven. In samenwerking met de Oostenrijkse spoormaatschappij
ÖBB flitst de
hogesnelheidstrein Railjet dit jaar voor het eerst over de
Brennerpas van Oostenrijk
naar Italië.
Twee keer per dag koerst de trein van Wenen,
via Salzburg
en Innsbruck,
dwars door de Alpen naar Bolzano in circa 7,5 uur, €
70.