Vakantie 2023: dit zijn de populairste vakantielanden (en 6 andere trends) in het nieuwe jaar
Uit onze jaarlijkse reistrendsurvey blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders zijn eerste vakantie voor 2023 nog moet boeken, maar de stijging in levenskosten vooralsnog geen enorme impact heeft op de wens en middelen om te reizen. Europa blijft favoriet voor een buitenlandse vakantie, met een duidelijke koppositie voor Scandinavië. Dit zijn de opvallendste reistrends voor 2023!
Ruim tweeduizend respondenten – een dwarsdoorsnede van reisminnend Nederland – vulden onze online survey in. Dit zijn de belangrijkste bevindingen:
1. Zeventig procent van de Nederlanders moet zijn eerste vakantie voor 2023 nog boeken
Medio december 2022 moet de overgrote meerderheid van de Nederlanders nog zijn eerste vakantie in 2023 boeken. Veertig procent geeft aan nog zeker één reis te willen maken en 37% wil nog zeker twee keer op vakantie volgend jaar. Mei en september zijn de populairste maanden, op de voet gevolgd door juli en augustus.
2. Europa is traditiegetrouw het populairste werelddeel, maar Noord- en Midden-Amerika maken een comeback
Maar liefst 83% van de Nederlanders overweegt een reis binnen Europa te maken. Ruim een kwart heeft ook interesse in Noord- en Midden-Amerika. De regio maakt een ware comeback nu buitenlandse toeristen na jarenlange coronaperikelen weer het gevoel hebben welkom te zijn. Met name Canada, de Verenigde Staten, Costa Rica en Mexico zijn populair. Ook Oceanië is terug van weggeweest: een krappe 7% van de Nederlanders heeft interesse in de bestemmingen op dit continent. Dat lijkt wellicht niet veel, maar is een verdubbeling ten opzichte van 2022. Dit is met name toe te schrijven aan de recente opening van Nieuw-Zeeland na jarenlange strenge coronamaatregelen.
3. Binnen Europa is Scandinavië koploper
Scandinavië zet zijn opmars als geliefde vakantiebestemming van Nederlanders door: Noorwegen, Zweden en IJsland staan in de top 5 van populairste landen. Ze vormen daarmee inmiddels geduchte concurrenten van de traditionele Zuid-Europese vakantielanden. In de top 15 staan ook drie niet-Europese bestemmingen: Canada, Costa Rica en de Verenigde Staten. Noord- en Midden-Amerika zijn daarmee meer in trek dan Azië. Indonesië is de enige Aziatische bestemming die op interesse van meer dan negen procent van de Nederlanders kan rekenen voor een reis in 2023; het land staat op de achttiende plek in de ranglijsten.
4. Limburg blijft dé topbestemming voor een binnenlandse vakantie
Binnen Nederland staat Limburg op eenzame hoogte: maar liefst 36% van de Nederlanders die een vakantie in eigen land overwegen, geven de voorkeur aan onze zuidelijkste provincie. Zeeland en Friesland, met de Waddeneilanden als grote trekker, volgen op enige afstand.
5. Natuur is in 2023 verreweg het belangrijkste criterium om een reisbestemming te kiezen
Maar liefst twee derde van de Nederlanders noemt de nabijheid van natuur als doorslaggevende factor voor het kiezen van een vakantiebestemming. Het weer/klimaat wordt door 4% vermeld, gevolgd door de totaalprijs van de reis (42%) en het aanbod van culturele voorzieningen (25%). In tegenstelling tot de voorgaande coronajaren is het reisadvies van Buitenlandse Zaken geen grote beslisfactor meer.
6. De torenhoge inflatie is (nog) niet van invloed op ons reisgedrag in 2023
De totaalprijs van de reis weegt zwaar in de besluitvorming voor een vakantiebestemming, maar de sterke stijging van de kosten in levensonderhoud zijn vooralsnog níét van invloed op de reiswensen van de meerderheid van Nederlanders. 46% geeft aan dat de inflatie geen impact heeft op waar en hoe men in 2023 wil reizen. Voor 39% is dit wel het geval en 15% weet het niet.
7. De helft van de Nederlanders geeft in 2023 maximaal € 3.000 per persoon uit aan reizen
Ruim een kwart van de Nederlanders spendeert € 3.000 tot € 6.000 per persoon aan reizen volgend jaar. Circa 8% van de Nederlanders een reisbudget van € 6.000-10.000 per persoon.
Beginnen de reiskriebels al te komen? Volg Columbus Travel op Facebook en/of Instagram en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.