Na ons de Zondvloed
Kyushu,
Japan
Met toestemming van Beatrix kopieerden de Japanners haar 17e-eeuwse paleis steen voor steen. Echter, voor de wandschilderingen moest men wat anders verzinnen. Ook de binnenkant kopiëren ging Bea te ver.
Het koninklijke njet! bleek uiteindelijk een blessing in disguise. In plaats van een ambachtsman gespecialiseerd in 17e eeuwse wandschilderingen, huurden de Japanners kwastant terrible Rob Scholte in die een bloedstollend kunstwerk in 360 graden op 1200 vierkante meter Huis ten Bosch kwastte: Apres nous le Deluge, Na ons de Zondvloed.
De titel verwijst naar de verwoesting van oorlog. Naar veldslagen die naties verbrijzelen en generaties ‘littekenen’. Verschrikkingen die ook Nagasaki troffen. Ook Scholte kreeg, tijdens het werk aan dit kunstwerk, te maken met de gewelddadige kant van de mensheid. In 1994 werd hij slachtoffer van een aanslag met een autobom.
De plannen om het doek in Huis ten Bosch op de 50ste verjaardag van die andere bom, 9 augustus 1995, te onthullen werden door deze aanslag opgeblazen. Na zijn herstel maakte Scholte het werk af en zittend op een bankje in het midden van de paleiszaal voel je de explosieve kracht van een origineel kunstwerk gevangen in een gekopieerde lijst.