Japan

Reisgids

Nieuws

Beste reistijd

Regio's en steden

Foto's

Praktisch

Japan image

Japan Rail Pass

Japan
Azië
MarleenvM

Japan Rail Pass

De makkelijkste en de goedkoopste manier om door Japan te reizen is met de trein. Zeker als je grote afstanden moet afleggen. In Nederland kun je treinpassen kopen die op veel trajecten bruikbaar zijn. Het moet dan een JR lijn zijn maar dat staat overal goed aangegeven op de stations. 

Let op want de JR passen kun je niet in Japan kopen !! Er zijn verschillende passen verkrijgbaar en op de site van JR (www.jrpass.com) staat alle info die je nodig hebt. De meest verkochte pas is de 21-daagse en die kost ongeveer € 475. Je krijgt dan een voucher die je omwisselt in Japan voor je treinpas. Je kunt deze pas niet op elk station verkrijgen dus check dat van te voren even. In Tokyo hebben we de pas om kunnen wisselen op JR Ueno station. Tip: Vul alles (letter voor letter) goed in want ze controleren zeer zorgvuldig en je hebt je paspoort nodig. 

Bewaak deze pas met je leven want je kunt geen nieuwe aanvragen en kwijt is ook echt kwijt. Je kunt met je pas niet door de controlepoortjes op de stations maar aan de zijkant (meestal links) staat een hokje met personeel om je pas te controleren. De pas wordt 9 van de 10 keer ook echt goed bekeken, vooral naar de geldigheidsdatum. Houd de pas gereed met de juiste kant naar voren, dit scheelt een hoop extra checks en onnodig wachten. 

Op grotere stations kan het wel eens een doolhof zijn en is het niet altijd even duidelijk welke trein je nu het beste kunt nemen. Gelukkig hebben ze daar altijd een helpdesk van JR zelf en die je verder kunnen helpen. Als ze geen Engels kunnen spreken printen ze een duidelijk briefje voor je uit op welk perron je moet zijn en hoe laat je trein vertrekt. Ook als je over moet stappen staat dit duidelijk aangegeven. 

Onze ervaring is dat als je te lang twijfelend rond staat te kijken op een perron er vanzelf medepassagiers komen vragen of ze kunnen helpen. Je kunt op de site van Hyperdia (of de app downloaden) van te voren kijken welke trein je moet nemen maar je kunt ook bij google maps de juiste route vinden. 

Op de grond zijn stickers geplakt zodat je kunt zien waar je instapt. Je hebt namelijk met de JR pas alleen toegang tot de niet gereserveerde plaatsen. Tenzij je natuurlijk gereserveerd hebt. Dit kun je ook doen bij de JR kantoortjes maar dit kan vaak niet op het laatste moment. Meestal is dit ook niet nodig en zeker buiten de spits is er plaats genoeg. Op sommige trajecten in Tokyo zijn wel tijdens het spitsuur de treinen overvol. Het is dan zo druk dat ze speciale mannetjes hebben die de reizigers in de trein aanduwen. Leuk om te zien maar niet om er tussen te staan. 

De borden zijn vaak ook in Engels en digitale borden verspringen van talen. Dus wees niet gehaast bij een digitaal bord want er zijn meerdere talen beschikbaar. Mocht je een overstap hebben naar een lijn die je JR pas niet dekt staat dit vaak wel aangegeven. Op populaire routes waar veel toeristen komen staat vaak personeel die een beetje Engels spreken en je graag de weg wijzen en helpen om het juiste kaartje te kopen. Er zijn ook verschillende trajecten in Japan die niet van JR zijn maar wel door je pas gedekt zijn maar dit staat bijna nooit aangegeven. Wij lieten op alle trajecten gewoon onze passen zien en dan hoorde we vanzelf of een ander kaartje moesten kopen of door mochten lopen. 

De treinen rijden zeer stipt op tijd. We hebben het 1x meegemaakt dat de trein 3 minuten vertraging had en van alle kanten kwamen de excuses tegemoet. We zagen ook geen mensen rennen om de trein te halen. Je bent op tijd of niet. Men gaat netjes in de rij staan en wacht geduldig op de uitstappende passagiers voordat ze zelf instappen. De bullettrains zijn een attractie op zich. Op het trajecten waar wij gebruik maakte van deze trein hadden we bijna een hele wagon voor ons alleen. 

Het landschap trekt in hoge snelheid voorbij. Door het bergachtige landschap zijn er ook veel tunnels dus zorg dat je iets te lezen of ander vermaak bij je hebt. Bij elke wagon kun je vaak je koffer of rugzak kwijt in speciaal daarvoor bestemde bagagerekken. De rekken boven de stoelen zijn vaak te klein. Mocht er geen ruimte zijn dan kun je deze vaak wel kwijt achter de eerste stoelen in de coupe. Wij lieten de backpacks zonder slot met een gerust hart achter bij soortgelijke plekken want de kans dat er iets verdwijnt is verwaarloosbaar. De conducteur vraagt er wel altijd naar bij wie de tassen horen. 

Voor de Japanners zijn de ongeschreven regels in de trein heel belangrijk. In de trein wordt niet luid gesproken, (een gesprek op zacht volume is geen enkel probleem) je mag geen last hebben van de muziek van je buurman (of vrouw) en het geluid van je telefoon staat uit. Eten en drinken in de trein is geen enkel probleem. Als er geen vuilnisbakken zijn dan neem je je rommel mee naar huis. De treinen zijn brandschoon en dit willen ze graag zo houden. 

Voeten op de bank is in Nederland al not done maar in Japan al helemaal. Als er (hurk) toiletten aanwezig zijn houd deze dan ook zo brandschoon zoals je ze aantrof. Met de trein door Japan was voor ons de ideale manier om rond te reizen. Je overbrugt makkelijk en comfortabel lange afstanden en het netwerk is ruim genoeg om overal te komen. En als je bekijkt dat je voor ongeveer € 22 per dag bijna overal kunt komen vind ik de prijs wel meevallen want hoe je ook went of keert, Japan is geen budgetbestemming.

Foto's

d0e95.jpg
d0e95.jpg
MarleenvM
69919.jpg
69919.jpg
MarleenvM
dba7e.jpg
dba7e.jpg
MarleenvM
3a005.jpg
3a005.jpg
MarleenvM
e472f.jpg
e472f.jpg
MarleenvM
5c8ef.jpg
5c8ef.jpg
MarleenvM
5e58e.jpg
5e58e.jpg
MarleenvM