Treinreizen door India zijn een belevenis op zich
Treinreizen door India zijn een belevenis op zich
Treinen door India in de airconditioned sleeper class is bijna luxe te noemen. Gereserveerde ruime slaapplaatsen en dikke ramen die de hitte van India buiten houden. Er hangen ‘fans’ aan het plafond en er worden op gezette tijden maaltijden geserveerd. Wel wisselt de staat van de treinen per regio. Niets is zeker, maar dat geldt voor alles in India.
Verder is het handig om een ‘upperberth’ te reserveren als je 2e klasse sleeper reist. Je kunt dan gaan slapen wanneer je wil (het onderste bed dient overdag als zitplaats, het middelste bed is dichtgeklapt en het bovenste bed is altijd een bed) en je wordt minder lastig gevallen omdat je niet in het zicht ligt.
In een slaaptrein slaap je met 3 boven elkaar in de 2de klas sleeper. Er zijn 2 rijen slaapplaatsen loodrecht op de gang en 1 rij slaapplaatsen in het verlengde van de gang. Probeer een ticket te krijgen voor de plaatsen loodrecht op de gang. Wij hebben zelf in een werkelijk meer dan overvolle trein gezeten van Jaipur naar Mumbai en van Mumbai naar Chennai en dan heb je toch iets meer ruimte op de plaatsen die loodrecht op de gang zijn.
De ‘sleeper class’ dankt zijn naam aan het gegeven dat er boven de coupébanken slaapbanken hangen. Als je een coupé deelt met Indiërs (en ook vaak met toeristen) worden die bovenste slaapbanken overdag vaak ook gebruikt als zitbanken en heb je vlak boven je hoofd een paar bungelende voeten. Rond oorden waar zich veel toeristen ophouden zoals Mumbai of Delhi wordt niet echt meer opgekeken van een buitenlandse bezoeker in de trein, in de weinig toeristische streken ben je nog steeds een bezienswaardigheid. Mensen stoten elkaar aan of worden uit hun middagdutje gehaald, de sari’s worden even recht getrokken en je ziet mensen nog snel even een kammetje door hun haar halen als een buitenlandse toerist de coupé binnenkomt.
Er zijn zelfs nog streken waar de mannen in de slaaptreinen een andere coupé opzoeken zogauw je als vrouwelijke toerist je gereserveerde plaats inneemt!
De trein raast ondertussen langs adembenemende uitzichten. Verkopers van (warme) maaltijden, drankjes en zelfs speelgoed of tijdschriften wringen zich door het gangpad. Het is allemaal reuze gezellig en zeker véél leuker dan de intercity Maastricht-Amsterdam, waar iedereen alleen maar in zijn mobieltje zit te kletsen. Bij ieder station dat je passeert wordt luid en duidelijk de naam van de halteplaats medegedeeld en om de haverklap wordt je treinkaartje geïnspecteerd en iedereen maakt geruststellende gebaren. Rustig blijven zitten, hier hoef je er nog niet uit. Maar… als de trein het eindstation bereikt, is het ieder voor zich. Iedereen graait zijn of haar bagage bij elkaar en gaat al vast met een vastberaden gezicht bij de deur staan. Waarom dat is wordt al snel duidelijk als de trein een station binnentuft. De op het perron wachtende mensen beginnen meteen met instappen (nergens voor nodig want ze hebben gereserveerde plaatsen). Je moet dan ook van goeden huize komen om je naar buiten te worstelen. Er klimmen soms zelfs mensen door de raampjes naar binnen!
En....een vertraging van slechts 6 uur op een totale treinreis van 36 uur van Mumbai naar Chennai (Madras) mag je ook wel luxe noemen, toch!?!