Jiangsu en Zhejiang
Adres onbekend
Een vriendelijke Chinees helpt ons ons geld terug te krijgen. We besluiten ons naar het vliegveld te laten brengen om daar te kijken hoe we naar zuid china kunnen vliegen, maar daar aangekomen blijkt het vliegveld dicht en uitgestorven op een paar mensen en een bus na die zons verwondert vragen wat we denken te gaan doen. "No flying" zegt een engels sperkende chinese dame. We kunnen wel met hun bus mee naar de stad voor 10 yuan. Dat doen we dus. De bus rijdt een route die we niet kennen en ja hoor als we er uit moeten weten we niet waar we zijn; laat staan hoe de stad heet. En dat is op zijn hollands gezegd 'kut' , want nu zijn we onze orientatie kwijt en aan de LP hebben we zo ook niets. De chinesen spreken natuurlijk allemaal chinees, maar we vinden uiteindelijk een bank waar een dame voor ons de naam van het busstation geeft. We vinden al gauw een taxi die ons er brengt en aldaar nemen we gewoon de meest geschikte plaats naar het Zuiden. We rijden 4 uur en komen aan in Gangshou inmiddels is het 15:00 uur. Deze stad staat niet in mijn LPlanet en de ticketservice heeft geen westerse letters zoals de meeste. We proberen het met de kaart en wijzen aan waar we heen willen. Dat blijkt niet te kunnen maar we kunnen wel naar Shaoguan ook niet in mijn LP. We nemen hem toch maar want uiteindelijk moeten we toch naar het Karstgebergte en dat gaat tenminste in die richting. We rijden al snel weer onverwacht blijkt deze rit er een van 6 uur en we rijden dwars door een gebied heen waar het eerder overstroomt is geweest. Overal zien we de puinhopen en wederopbouw maar ook stenen zuilen van wat blijkbaar massagraven zijn. Het maakt enorm veel indruk te zien hoe hard deze mensen moeten zwoegen om alles steentje voor steentje weer op te bouwen en leven in half afgebouwde huizen. We hebben het hier ook niet over een paar dorpjes, maar een enorm uitgestrekt gebied waar miljoenen mensen wonen. Wij westerlingen krijgen sowieso al een cultuurshock wanneer je je bewust wordt hoeveel mensen hier eigenlijk wonen. Steden worden uit de grond gestampt en uitgebreidt met 100derden flats tegelijk (wolkenkrabbers). Ook de steden zijn overal overbevolkt. Vind je Amsterdam druk?! Dit is onvergelijkbaar. Er komt geen einde aan het watergebied zo lijkt het en na uren komen we eindelijk weer bij een stad. We kopen warme mais en rijst en wisselen nog eenmaal van bus. Het isinmiddels nacht als we arriveren en de stad is stil. Voor het eerst gaan we wel met een chinees mee die vriendelijk lachend ons de weg wijst naar een welkom hotel. Natuurlijk voor een paar yuan die hij helemaal happy in ontvangst neemt. Luid lachend en zwaaiend loopt hij weg. Wij zetten eenmaal binnen jasmijn thee want die heb ik inmiddels standaard in mijn tas en na een heerlijke kop thee kruipen we doodmoe van alle indrukken in het mandje. Het bed is keihard maar daar voelen we niets meer van.... De volgende morgen willen we doorsteken naar Guilin, maar de dame van de ticketservice is uiterst onvriendelijk en zegt meo meo en als wij proberen iets anders dichterbij op de route temvragen negeert ze ons en gaat de volgende chinees helpen. Ik word ook boos en maak gebaren dat ze best wat vriendelijker mag zijn. Uiteindelijk worden we doorverwezen naar het loketje daarnaast alwaar we tickets krijgen voor nog een stukje zuidelijker. Inmiddels zitten we in Kanton en de wegen zijn niet meer zo goed zo ook de bussen niet. De laatste rit naar Guangzhou hoofdstad van Kanton duurt nog 3 uur. De stad is een grote krioelende massa mensen en wanneer we aankomen gaan we eerst op het grote stationsplein zitten en ons orienteren. Een taxi brengt ons naar een luxe hotel en voor het eerst in 2 dagen eten we weer een echte warme maaltijd. We hebben er 2 dagen over gedaan om de hoofdstad te bereiken maar wel ontzettend veel van het land gezien. We bestellen veel te veel eten zoals gewoonlijk maar we komen een heel eind. Verukkelijke peking eend ( een hele )die ze aan je tafel snijden en die je moet eten in wraps met groenten en saus. De rest van de eend wordt gewokt en later gebracht. Op tafel staat ook nog beef in gember en miehoen. Deze keuken is echt vele malen beter dan in het noorden al kan je als je dat lekker vindt ook nog steeds ingewanden krijgen etc. Wij passen deze keer. Morgenavond opnieuw de nachttrein naar Guilin deze keer vanaf de andere kant, want we willen toch echt ballonvaren boven het Karstgebergte. Inmiddels hebben we deze keer wel om de juiste slaapplaatsen gevraagt; we leren snel;). Morgen gaan we deze enorme stad een beetje verkennen. Het is hier 36c en zonnig en we zitten aan zee. We kiezen dus een mooi park aldaar om de dag door te brengen tot we voor de laatste keer kunnen treinen. Hierna gaan we echt vliegen naar onze volgende bestemming.