Auckland
Humanopoly
Het ijs is al snel gebroken tijdens het team buildings uitje ‘Humanopoly’. Met mijn nieuwe collega’s staar ik naar Robb, hoe hij zijn gezicht in verschillende plooien trekt om het koekje van zijn voorhoofd naar zijn mond te leiden. Het koekje glijdt langzaam half over zijn oog en neus, wanneer hij herhaaldelijk zijn neus optrekt, zijn gezicht naar één kant buigt en zijn tong uitsteekt om het koekje te pakken te krijgen. Een betere introductie met mijn nieuwe team, had ik me niet kunnen wensen!
Alhoewel Nicole (mijn Canadese voorganger) maar 3 dagen te tijd heeft om mij in te werken, pak ik het werk vrij snel op en voel ik me meteen thuis bij Fonterra. Via Manpower ben ik als tijdelijke Personal Assistant (totdat ze een permanent iemand vinden) voor Sarah Paterson (directeur Policy & Advocacy) en Bruce Donnison (directeur Sustainability) aangenomen. Fonterra is een zuivel bedrijf (tevens het grootste bedrijf van Nieuw-Zeeland!) waar Nederlander Theo Spierings het reilen en zeilen in de gaten houdt. Naast Personal Assistant van Sarah en Bruce, ben ik ook de ‘to go to person’ voor de teamleden van beide directeurs. Een nieuwe uitdaging mag ik het wel noemen!
Na 25 minuten lopen, kom ik aan bij het gebouw dat 11 verdiepingen hoog in de lucht torent. Als ik de lift in loop scan ik mijn pas en druk ik op het knopje met een 10 erop. Meteen links van de lift loop ik door een glazen deur die mij meteen naar mijn werkplek leidt, net voor Sarah en Bruce’s kantoor. Tijdens mijn eerste week valt de werkdruk nogal mee en pak ik daarom steeds meer taken op. Voor Sarah en Bruce regel ik hun reizen (nationaal en internationaal), vergaderingen, beheer ik hun outlook kalender en doe ik het budgetbeheer voor hun kostenplaats (om maar een paar taken te noemen). De taken voor de teamleden variëren van budgetbeheer en inbinden van presentaties tot het betalen van facturen en alle apparatuur bestellen voor nieuwe medewerkers.
Sarah en Bruce zijn super aardig en relaxt en maken mijn baan daarom erg plezierig. Dit geldt ook voor hun teamleden. Daarnaast maak ik nu deel uit van het PA trio op de afdeling. Katie Williams is Nieuw-Zeelandse en zorgt voor Steve en Jeri Brunton is Amerikaanse en zorgt voor maar liefs drie mensen, Carly, Susan en Liz.
Al onze directeuren maken deel uit van het Corporate Affairs Leadership Team en werken nauw samen, wat inhoudt dat ik veel met deze meiden te maken heb.
Wat een enorm verschil in mentaliteit vergeleken met mijn eerste baan hier bij de Universiteit! Dit zijn opgeleide mensen die ook buiten Nieuw-Zeeland hebben gereisd en waar respect, loyaliteit en hard werken voorop staat.
Wanneer ik Kiri (Executive PA van Sarah en Bruce’s manager) vraag hoe de interviews gaan voor mijn opvolger zegt ze dat er geen één kandidaat is die eruit springt. Snel vertel ik haar hoe enorm ik het hier naar mijn zin heb. Waarop zij meteen vraagt of ik voor vast als PA zou wil werken. Sarah heeft inmiddels al laten blijken dat ze erg blij met me is en dat ik wel een goede match ben voor beide directeuren. Na 2,5 week werkzaam te zijn voor het bedrijf, zet ik mijn handtekening onder het Fonterra contract als nieuwe PA voor Sarah en Bruce!