New York City

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

New York City image

New York City

New York City
Verenigde Staten
Dreamer666

Blij dat we nog leven, een bijna-crash in New York

Vlucht van Barbados naar New York. (6 maart 2011)

We hadden net een weekje vakantie gehad in de Caraïben en onder een stralende zon checkten we in voor een vlucht (AA1384) naar New York. Alles ging vlot en de piloot informeerde ons dat we 20 minuten voor tijd (rond 19u05) zouden arriveren op JFK. Als we New York naderden werd de daling ingezet en alles klaargemaakt voor de landing. Niets aan de hand tot we op het scherm de tijd tot de landing steeds zagen oplopen. We konden volgen dat het vliegtuig 2 grote bochten maakte en bleef cirkelen boven New York. Plots gaf het scherm een vliegtijd aan tot Boston. Iedereen verbaasd in het vliegtuig en de stewardessen die van niets afwisten vertelden ons dat het waarschijnlijk om een vergissing ging op het scherm en het scherm werd uitgezet. Na communicatie van de stewardessen met de piloot kwam er een aankondiging van de piloot dat we inderdaad naar Boston vlogen. De reden hiervoor was dat er een storm hing boven New York en dat het onmogelijk was om te landen op dat moment. De landingsrichting zou voor alle banen moeten omgedraaid worden en dat zou meer dan een uur duren en daar had het vliegtuig niet genoeg brandstof voor over en moest tanken. Vandaar dat we naar Boston uitweken en een goede 45 minuten later landen we daar zonder problemen. Er werd ons gezegd dat het enkel om een korte tankbeurt ging en dat we dan direct naar New York zouden vliegen, ook al omdat het slechte weer op komst was naar Boston. Even later werd er een andere beslissing genomen. Doordat de weerstoestand in New York slechter was geworden gingen we van boord gaan in Boston, maar we moesten nog even wachten omdat de douanediensten zich moesten klaarmaken en al het papierwerk in orde gemaakt moest worden. We hadden onze handbagage al klaar toen de piloot aankondigde (change of plans) dat we toch naar New York gingen vliegen. Na meer dan een uur vastgestaan te hebben in Boston gingen we terug de lucht in. Na een kort vluchtje (45min) naar New York begon het toestel aan zijn landing. Er waren hevige windstoten wanneer het toestel daalde. Plots zagen we de grond naderen en juist voor de landing op de baan (je verwachtte dat de wielen elk moment de grond gingen raken),trok de piloot met alle kracht het vliegtuig terug de hoogte in. Hij moest de motoren op volle kracht laten draaien om terug omhoog te raken. Je kon zo voelen dat hij heel veel moeite had om het toestel weer op hoogte te krijgen want het werd een paar keer naar beneden gedrukt. Op dat moment was er een ijzige stilte en ik ben zeker dat er vele passagiers dachten dat we gingen crashen. Na een paar keer volle gas gegeven te hebben voelde je de draagkracht van het vliegtuig terugkomen en was het even diep uitblazen. Maar hier stopte het niet bij want de piloot liet ons weten dat hij nog en poging ging wagen en indien dit niet lukte hij zou uitwijken naar Pittsburgh. Iedereen zat te bibberen bij de volgende daling en toen het toestel op 2000 m terug hevig begon te schokken door de wind hield de piloot het terug voor bekeken en ging hij terug omhoog. Er was geen info op de schermen te zien en iedereen begon zich nu af te vragen of we nu naar Pittsburgh zouden vliegen. Na herhaalde vragen van passagiers vertelden de stewardessen dat de piloot niet met hen communiceerde en ze zelf niets wisten. We konden voelen dat het vliegtuig al aan het landen was wanneer de piloot plotseling meedeelde dat we aan het landen waren in Philadelphia. Na een toch nog winderige (iets minder wel dan in New York) landing en een applaus en een grote zucht van verluchting stonden we aan de grond. Het was ondertussen al 2 uur ‘s nachts terwijl we normaal gezien om 19u30 hadden moet landen in New York. Nu moesten we nog een tijdje wachten vooraleer we van het vliegtuig mochten. Heel de tijd dat we op het vliegtuig doorbrachten vanaf die eerste landing in Boston hebben we niets te eten of te drinken gekregen op een bekertje fruitsap na, maarja wat wil je, de piloot riep na de landing in Philadephia om dat we toch gelukkig moesten zijn dat we veilig geland waren.

Dan eerst langs de douane. Die mensen waren opgeroepen om nog te komen werken en waren hier duidelijk niet zo opgetogen over. Ze waren met andere woorden echt onbeschoft

Na de douaneformaliteiten stond een verantwoordelijke van American ons op te wachten. Die vertelde ons eerst dat er bussen zouden ingelegd worden om ons naar New York te brengen, waar ze ons dan zouden afzetten op de luchthaven, waar we dan maar moesten wachten op onze volgende vlucht.
Omdat we hier op protesteerden werd dit plan veranderd en werden we naar de ticketingbalie gestuurd. Daar werden eerst onze nieuwe tickets gegeven en dan werd er cru gezegd dat ze over 50 hotelkamers beschikten en dat ze die gingen uitdelen. De rest van de passagiers moest zijn hotel maar zelf betalen. Op de vraag dat we ook maaltijdvouchers gegeven werden werd er gezegd da we al tevreden moesten zijn dat er een hotelkamer voorzien was en dat het over overmacht door weersomstandigheden ging en dat ze wettelijk niets verplicht waren om te doen. Uiteindelijk zijn we dan om 4 uur in onze hotelkamer toegekomen. Op dat moment was er geen roomservice meer en hebben we onze honger moeten stillen met wat snoep uit een automaat.

Hier zie je weer dat administratieve moeilijkheden en onwil kunnen leiden tot gevaarlijke omstandigheden. We waren veilig geland in Boston, maar omdat er teveel problemen met immigratiediensten en kosten waren om ons daar te laten uitstappen werd er beslist om toch maar New York te vliegen en het leven van 200 mensen in gevaar te brengen.