Mississippi, Alabama, Louisiana

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Mississippi, Alabama, Louisiana image

Ontmoeting met een Mississippi redneck

Mississippi, Alabama, Louisiana
Verenigde Staten
Ron Albers

Ontmoeting met een Mississippi redneck

The Mississippi Redneck
In het diepe zuiden van de Verenigde Staten, in de staat Mississippi, ligt 100 mijl ten noordwesten van New Orleans het plaatsje Natchez. Daar start de Natchez trace parkway, een 444 mijl lange weg die eindigt in het country music walhalla Nashville. De huidige 2-baansweg die de reiziger door prachtig en Amerikaans historisch gebied voert is ontstaan als een eenvoudig pad dat dienst deed als pad waarlangs de vroegere native Americans konden jagen maar waarlangs ook de post werd vervoerd. Het werd allengs ook een belangrijke commerciële route waarover de settlers hun goederen vervoerden van en naar beide plaatsen en naar de plaatsen die langs de trace onstonden. Ook gedurende de Amerikaanse burgeroorlog werd druk gebruik gemaakt van de route dat toen al geen simpel pad meer was. Het verhaal doet een beetje denken aan het nummer “Telegraph Road” van Dire Straits, “And the dirty old track was the telegraph road”.

Aan de Natchez trace liggen een aantal State Parks waar gratis op de primitieve campings kan worden gekampeerd onder het motto “first come first serve”. Het is op het Meriwether Lewis campground waar ik Mississippi redneck Robert E. Lee Voyles ontmoette, een zgn. road dog.
Robert lijkt met zijn tot camper omgebouwde Oldsmobile rechtstreeks van de set van Mad Max te zijn gereden. Hij is op zijn zachts gezegd een curieuze verschijning. Op het eerste gezicht is het niet duidelijk waar hij mee rijdt, een truck of een auto met op de voorkant een Rebel vlag en een Amerikaanse vlag. Over de wagen heen is een stalen draagconstructie gelast met daarop geplaatst 3 benzine generatoren waarmee hij de accu’s oplaadt, jerrycans voor water, een airco unit in de passagiersdeur, geen dak en geen motorkap. De wagen trekt een caravan maar daarmee houdt verder ook elke vergelijking op. De caravan is zijn huis en lijkt wel een combinatie van een museum en een vlooienmarkt, zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde. Vanaf de generatoren lopen kabels die de caravan van stroom voorzien.
Als ik om de wagen loop zie ik een kettingzaag aan de zijkant hangen. Hiermee heeft hij vast het hout gezaagd dat samengebundeld op het rek op de wagen ligt. Aan de buitenzijde van zijn “huis” hangt al zijn keuken gereedschap, vorken, messen, lepels, teveel om op te noemen.
Binnen in de caravan is een oude televisie ingebouwd. Daarnaast staat iets dat een wasmachine of een magnetron lijkt.
Het geheel, wagen en caravan, is in mat rood geschilderd en rijkelijk voorzien van teksten waarbij de tekst “Mississippi Redneck” wel het meest in het oog springend is.

Robert verteld dat hij al geruime tijd met deze combinatie reist en nog niet één keer is aangehouden. Ik vind dat moeilijk te geloven en kan me bijna niet voorstellen dat hij überhaupt met deze combinatie kan rijden maar ik geef hem graag het voordeel van de twijfel. Robert heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. Zoals zoveel Amerikanen heeft hij alleen een postadres, nodig om de social security cheque te kunnen ontvangen. In grote lijnen bepaalt het seizoen waar hij heen reist.
Robert heeft naar eigen zeggen niet veel tijd meer. Een arts heeft hem kort geleden verteld dat hij ernstig ziek is. Zolang hij echter kan blijft hij “on the road”. Voor hem is er geen alternatief meer. Alles wat hij bezit staat hier op deze kampeerplaats.
Robert vertelt erg veel aandacht te krijgen van de mensen die hij onderweg ontmoet en hij geniet daar ook van. Hij is nooit te beroerd om zijn verhaal te vertellen en poseert gewillig voor de talloze foto’s die men van hem en zijn vreemde vervoermiddel wil maken. Amerikanen kennen deze mensen bekend als “Road Dogs”, altijd op weg. Geen einddoel. “Live by the day”.

Foto's

20922.jpg
20922.jpg
Ron Albers
efc5d.jpg
efc5d.jpg
Ron Albers
9d924.jpg
9d924.jpg
Ron Albers
906c1.jpg
906c1.jpg
Ron Albers
fa6f5.jpg
fa6f5.jpg
Ron Albers