Steeds meer slachtoffers van vakantiefraude: zo boek je je vakantie veilig online
Nu dat bij de meeste mensen het vakantiegeld is gestort, kan de zomervoorpret beginnen. Maar geld op de bank betekent ook een hoger risico op vakantiefraude. Uit onderzoek van de Fraudehelpdesk in samenwerking met Airbnb blijkt dat een derde van de Nederlanders weleens is opgelicht tijdens het boeken van een vakantie of accommodatie. We geven je zeven tips om dat te voorkomen!
Vakantiegeld betekent meer gevaar voor oplichting online
Nu we massaal ons vakantiegeld ontvangen, zien oplichters hun kans schoon om vakantiegangers te misleiden door middel van valse websites en e-mails. Zo denken slachtoffers dat ze boeken bij een legitiem bedrijf of worden ze overgehaald om middels een directe bankoverschrijving te betalen. Ondanks dat 56% van de Nederlanders zegt alert te zijn tijdens het boeken van een vakantie, is een derde al eens slachtoffer geweest van vakantiefraude. Bij een kwart van de mensen gebeurde tijdens het boeken van een accommodatie, maar ook trappen veel mensen in phishing-sms-berichten (21%). De gemiddelde financiële schade bedraagt maar liefst €1.080 per persoon.
Boekingen via onveilige platforms nemen toe
Uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat in 2023 maar liefst 127% meer meldingen van vakantiefraude werden gedaan dan een jaar daarvoor. Het totaal gemelde schadebedrag liep daarmee op tot meer dan €250.000. Fraudeurs verleiden consumenten om de vertrouwde platforms te verlaten, waardoor hun boeking niet meer beschermd wordt door beveiligde processen. Bijna één op de vijf Nederlanders ondervraagden gebruikt een socialmediaplatform om een vakantie of accommodatie te zoeken of boeken en 13% stelt bereid te zijn om een vakantie te boeken bij een aanbieder die hij niet kent, als hij daarmee geld kan besparen.
Ook Airbnb ziet een stijging in valse websites, vertelt Amanda Cupples, General Manager van Airbnb Noord-Europa. ‘In slechts een jaar tijd heeft ons team bijna 2.500 phishing-incidenten van derden ontdekt en voorkomen, onder meer door valse websites te verwijderen die zijn ontworpen om op Airbnb te lijken. Zolang mensen boeken, betalen en communiceren via Airbnb, zijn onze veiligheidsmaatregelen van toepassing.’
Jongeren vaker het slachtoffer dan ouderen
Hoewel jongeren zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en veelal denken dat ouderen het meest kwetsbaar zijn online, blijkt uit het onderzoek dat deze millennials en Gen Z-ers, ondanks hun digitale skills, zelf het vaakst slachtoffer worden van fraude. Bijna de helft van de millennials (24-38 jaar) geeft toe bereid te zijn risico’s te nemen bij het boeken van een vakantie als dit hen geld bespaart. Zo zou 44% buiten de vertrouwde boekingsplatforms durven communiceren met een verkopende partij. Bijna een derde van de 18-34-jarigen is bereid om zijn vakantie te betalen via bankoverschrijving, waardoor de betaling niet beschermd is. Ter vergelijking: bij de respondenten boven de 55 jaar is dit slechts 14%.
Tips om online oplichting te voorkomen
Henriëtte Bongers, directeur van Fraudehelpdesk geeft haar tips: ‘Steeds meer mensen boeken hun vakantie online. Het is belangrijk dat we dat veilig en met vertrouwen kunnen doen. Twee goede tips die je moet onthouden als je online een reis boekt: controleer altijd de URL om er zeker van te zijn dat je geen valse website bezoekt en als je via Airbnb boekt, blijf dan altijd op het platform als je met een host communiceert en betalingen doet.’
Airbnb en Fraudehelpdesk delen de volgende belangrijke tips om veilig een vakantie online te boeken:
- Controleer de URL van de website die je bezoekt: check of je boekt via de echte website van het bedrijf. Twijfel je, surf dan naar fraudehelpdesk.nl/check om de link te checken.
- Gebruik voor elk onlineaccount een ander wachtwoord en zet two factor- of multifactor-authenticatie aan: zoveel websites, zoveel accounts, zoveel wachtwoorden. Het kan als een onmogelijke opgave voelen om voor elke website een ander wachtwoord te verzinnen en te onthouden, maar het is wel belangrijk. Stel dat een site wordt gehackt, dan kunnen de hackers niet jouw wachtwoord gebruiken om zich toegang te verschaffen tot je persoonlijke informatie op andere websites. Laat eventueel je browser je wachtwoorden bewaren of gebruik een veilige wachtwoorden-app om je verschillende wachtwoorden te bewaren. Schakel, indien beschikbaar, ook de extra authenticatie aan: dit zorgt voor een extra controle, net zoals banken dat bijvoorbeeld gebruiken. Het vereist dat je je login verifieert via een app of via sms.
- Wees extra alert op e-mails met een hyperlink of bijlage: phishing-e-mails worden steeds overtuigender en kunnen er bijzonder echt uit zien. Valse links en bijlagen proberen je naar websites te lokken die soms een perfecte kopie zijn van een vertrouwde website, maar je vragen om persoonlijke informatie zoals wachtwoorden en creditcardnummers. Klik niet klakkeloos op links en open geen bijlagen als dit niet nodig is of als je niet zeker weet of de mail van een vertrouwde afzender afkomstig is.
- Wees op je hoede voor ongewoon goedkope deals of hoge aanbetalingen: lijkt een deal of aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is de kans groot dat dat ook zo is. Oplichters delen graag aanbiedingen op sociale media, dus wees daarmee extra voorzichtig en stop onmiddellijk eventuele communicatie.
- Betaal vakanties of accommodaties nooit via een directe bankoverschrijving: maak geen geld direct over naar een andere bankrekening; je geld is dan niet beveiligd. Betaal je tóch rechtstreeks, doe dit dan met een creditcard. Betalen met een creditcard biedt vaak een betere kopersbescherming en een grotere kans dat je je geld terugkrijgt als er iets misgaat.
- Blijf op Airbnb om te boeken, betalen en communiceren: ben je van plan om een overnachting te boeken via Airbnb? Laat je dan niet verleiden om te communiceren of te betalen buiten het platform om. Accommodaties moeten altijd op het platform worden geboekt en betaald om te profiteren van Airbnb's beveiligde processen en terugbetalingsbeleid. Elke boeking wordt geleverd met AirCover: als er een ernstig probleem is met je accommodatie dat je verhuurder niet kan oplossen, helpt Airbnb je om een vergelijkbare plek te vinden of om je geld terug te geven. Als iemand je vraagt om van het platform af te gaan, meld dit dan bij Airbnb.
- Let op de ‘geverifieerd’-badge op Airbnb-advertenties: als je een ‘geverifieerd’-badge ziet bij een accommodatie op Airbnb, dan weet je dat de advertentie door Airbnb gecheckt is en dat de accommodatie overeenkomt met wat er in de advertentie staat. Er zijn al ruim 1,5 miljoen advertenties geverifieerd.
Bekijk nog meer handige reistips om misverstanden en corruptie op je vakantie te voorkomen.
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram, Spotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.