'1135150' door TonKuper '1135150' door TonKuper

CambodjaAngkor

Angkor Wat - een reis

TonKuper

Angkor Wat is één van die plekken waarbij je niet alléén kijkt naar een authentiek of oud gebouw, maar echt terug in de tijd reist. Het klimaat, de geluiden, geuren, naast de hele omgeving van oude gebouwen en tempels van immense afmeting geven het gevoel dat dit niet het hier en nu is, maar op bezoek bent in een andere tijd. Een must als je van cultuur en oude architectuur houdt.

'1132595' door TonKuper '1132595' door TonKuper

Zuid-AfrikaDrakensbergen

De band van de Sani..

TonKuper

Als je in Zuid Afrika bent geweest, ken je ongetwijfeld de Sani Pass. De verbinding tussen Zuid Afrika en Lesotho, waarbij je Lesotho vanuit het zuiden binnen kunt komen via 1 van de mooiste routes van het land. Dwars door de drakensbergen kom je uit bij een kronkelige zandweg die je dwars door de fanatstische natuur bij de voet van de Sani Pass brengt. Zonder 4x4 red je het niet de pass op dus zul je met een 4x4 de haarspeldbochten moeten bedwingen om uiteindelijk de top te bereiken. Met een beejte geluk zijn er geen wolken of kijk je over het wolkendek uit en bevind je je op 1 van de mooiste plekken van Zuid Afrika. Wij hebben hier een heel bijzondere tijd gehad, maar vooral bijzondere mensen ontmoet. Zoals deze

'1132263' door TonKuper '1132263' door TonKuper

IndiaMumbai (Bombay)

In the Mumbai slums

TonKuper

India is een land als geen anderen. You either love it or hate it. Tijdens een trip in de slums van Mumbai voor het maken van een awareness film kwamen we allerlei hele bijzondere mensen tegen. Een aantal ervan heb ik op de gevoelige plaat kunnen vastleggen en voor mij vertellen ze allemaal een verhaal. Ze hebben zoveel meegemaakt, want het is een land waar survival of the fittest daily reality is.

'1132261' door TonKuper '1132261' door TonKuper

Zuid-AfrikaKrugerpark

Zuid afrikaanse...str

TonKuper

Zuid Afrika, mijn favoriete land! Het heeft alles en is simpelweg fantastisch om er telkens weer terug te komen. Tijdens onze reis naar Krugerpark reden we met een 4x4 door Sabie Sands en kwamen we oog in oog te staan met een grote groep zebra's, zoals dat regelmatig gebeurd in dit prachtige natuurgebied. Echter was er 1 zebra die ons de hele tijd aan bleef staren. Dit heb ik zo proberen vast te leggen, zodat het niet weer de 1-in-a-million foto van een zebra werd.

'1132142' door TonKuper '1132142' door TonKuper

CanadaBanff National Park

Canada - The amazing.

TonKuper

Één van de hoogtepunten van Canada is zeker de Icefields Parkway (Highway 93) van Banff naar Jasper of vice versa. Er is 1 ding wat je mee moet hebben en dat is het weer. Want als het regent en bewolkt is zie je helemaal niks van al het moois dat je op deze route tegen komt. En niks is zo veranderlijk als het weer in de Canadese Rockies :) . Wij hadden gelukkig ontzettend veel geluk en juist op de 2 dagen dat we deze route deden met onze giga Camper echt top weer. Ongeveer halverwege bij de Saskatchewan River Crossing stopten we onze Camper, wandelden we +- 15 minuten en kwamen we dit waanzinnige vergezicht tegen. En dit is maar 1 van de zoveel prachtige plekken op deze route.....

'1132073' door TonKuper '1132073' door TonKuper

IndonesiëJogjakarta

Sunrise Borobudur

TonKuper

Misschien wel een van de hoogtepunten van Java. De Borobudur tempel nabij Jogjakarta. Mits je een plekje weet te bemachtigen waar je niet met alle andere toeristen staat te kijken naar het adembenemende landschap vol vulkanen en mist die langzaam optrekt zodra de zon tevoorschijn komt. De foto pakt voor mij dit moment perfect. De vulkanen geven een bijna buitenaards gevoel, samen met de eeuwenoude Borobudur tempel is dit een waanzinnige plek. De reis ernaar toe maakt het compleet. Ik ging achterop de scooter van een local naar de tempel en langzaamaan veranderde het omgevingsgeluid van krekels, naar groepen vogels die wakker werden. Eenmaal aangekomen bij de tempel hoor je mysterieuze muziek en zie je her en der mensen in spanning naar naar de tempel toe wandelen om de zonsopgang te bekijken. Samen met de warme en lucht vochtige wind is dit echt een plek die niet in je reis door Indonesië mag ontbreken.

'1131978' door TonKuper '1131978' door TonKuper

Verenigde StatenYosemite NP

Mysterieus Yosemite N

TonKuper

De meeste foto's van Yosemite NP zijn zonnig met vergezichten over half dome. Wat velen vergeten is dat het grootste deel van de tijd niet zonnig is en het er behoorlijk mysterieus kan zijn met de laaghangende wolken en mist die opeens op komt. Dat geeft een heel ander, maar uniek en intrigerend beeld van deze prachtige omgeving.

'1104110' door TonKuper '1104110' door TonKuper

Vind iets in het...on

TonKuper

Na met de auto 6500 meter te zijn gepasseerd dalen we af naar de shyok rivier, die we volgen en een oneindig niets laat zien. Daar waar de rivier splitst kun je kilometers ver kijken door de kraakheldere lucht. Een adembenemend uitzicht zo hoog in de bergen.

'1104109' door TonKuper '1104109' door TonKuper

Zonder toeristen in..

TonKuper

Na ons bezoek aan de school nabij de monastry troffen we een groep kinderen aan die al dansend hun weg maakten naar huis. Caught in the moment vind ik een mooie titel voor deze foto, je ziet het plezier in hun blikken.

'1104108' door TonKuper '1104108' door TonKuper

Volg het geluid

TonKuper

We liepen door de ijle lucht en in de verte hoorden we zacht iemand een mantra neuriën op het ritme van een zware trom. Dit wekte onze nieuwsgierigheid en gingen op zoek. Na een aantal huizen gepaseerd te zijn kwamen we op de top van een bergkam bij een monstry uit en vonden de ingang. Daar eenmaal naar binnengegaan werd het geluid sterker en waanden we ons 100 jaar terug in de tijd. Van het ene kamertje naar het andere. Er was niemand, maar toch het geluid. Een paar ruimtes verder kwamen we hier uit. Een monnik sloeg ritmisch op zijn trom en hummde een mantra. Het maakt eveel indruk omdat de monnik zo inzichzelf gekeerd was. Uit respect zijn we hier kort daarna weer vertrokken, op zoek naar het volgende bijzondere moment.

'1104107' door TonKuper '1104107' door TonKuper

Geniet van de...gastv

TonKuper

Een van de meest bijzondere dingen die je kunt doen in Ladakh is het bezoeken van een Monastry en daar meelopen met de dagelijkse gebruiken van de monniken die daar aanwezig zijn. Het is bijzonder mee te maken hoe zij met een temperatuur van -15 het proberen behaaglijk te maken en eten maken voor iedereen. We waren de enige toeristen en dat maakt dat we voelden of we op een andere planeet waren. Deze dame hielp met het schoonmaken van de verblijven en nam tussendoor een hete kop thee bij het raam, wat dit bijzondere beeld gaf. Heel bijzonder om zo een dag in het leven van ... mee te mogen maken.

'1104106' door TonKuper '1104106' door TonKuper

Geniet van de...gastv

TonKuper

Een van de meest bijzondere dingen die je kunt doen in Ladakh is het bezoeken van een Monastry en daar meelopen met de dagelijkse gebruiken van de monniken die daar aanwezig zijn. Het is bijzonder mee te maken hoe zij met een temperatuur van -15 het proberen behaaglijk te maken en eten maken voor iedereen. We waren de enige toeristen en dat maakt dat we voelden of we op een andere planeet waren. Heel bijzonder om zo een dag in het leven van ... mee te mogen maken.

'1104105' door TonKuper '1104105' door TonKuper

Volg je...nieuwsgieri

TonKuper

Soms tref je mensen die je een heel verhaal vertellen doordat ze je enkel en alleen aankijken. In Ladakha is dat me meermaals overkomen. Net als deze man die om de gebedsmolens (Khorten) loopt. De zon, de kou en het leven hebben hem getekend en laten zien dat hij veel heeft meegemaakt. Een prachtig beeld, waarvan dit niet de eerste is die je daar zult treffen.

'1104104' door TonKuper '1104104' door TonKuper

Golden hour in Ladakh

TonKuper

Soms heb je van die zonsondergangen dat alles goudkleurig wordt. Dit was er zo een, maar dan op 5000 meter hoogte tegen de himalaya aan. Het uitzicht was adembenemend, waarbij we in de verte uitkeken op een monastry die met het mistige weer een fantastisch en mysterieus gevoel geeft.

'1104103' door TonKuper '1104103' door TonKuper

Bezoek een morning...

TonKuper

Heel vroeg in de ochtend namen we deel uit van het ochtendritueel dat de monniken uitvoerden in hun monastrie uitkijkend over de himalaya toppen. Veel specialer wordt het niet. Met gehum van monniken op de achtergrond, de opkomende zon en een temperatuur van -15 voelt het on-westers. Zeker als je hartelijk welkom wordt geheten door de groep monniken in hun domein. Jong en oud, alle leeftijden zijn aanwezig. Het contrast tussen jong en oud is grappig om te zien. De jonge monniken ginnegappen en zijn als het even kan met elkaar aan het ouwehoeren. De ouderen zijn serieus maar laten de jeugdigheid toe in al hun wijsheid. Na de morning prayer lopen we naar buiten en kom ik deze monnik tegen en kan ik hem perfect op de foto zetten. Het voelde als the right moment en right place.

'1104101' door TonKuper '1104101' door TonKuper

Zonder toeristen in..

TonKuper

Op een hoogte van 4500 meter vind je in India verschillende prachtige monastries. Daaromheen is vaak een hele community ontstaan met huizen, scholen en andere voorzieningen. Wij waren vroeg in de ochtend op bezoek bij een monastry en namen een kijkje in 1 van de scholen en werden uitgenodigd om in een klas te komen kijken. Het licht dat door de ramen naar binnen viel was van ongekende schoonheid en zorgde voor een sfeer dat in deze foto heel mooi naar voren komt. Een groep van jongetjes die ons westerlingen stiekem erg interessant vonden. Een aantal van hen was stoer en deed net of er niks aan de hand was waardoor ik een aantal hele mooie portretten kon maken, waaronder deze.