Riyad
Verkeer regels???????
Nu op het moment dat ik dit blog schrijf stap ik net uit mijn auto, opgefokt en kokend van de slechte manieren en mentaliteit welke me hier heeft in het verkeer. Krijg soms echt het idee dat men hier een rijbewijs kan kopen in de supermarkt.
Gezien het in de Arabische wereld nu weekend is, welke op woensdag avond start, wil iedereen er lekker op uit. Maar dat moet allemaal met de eigen iets te grote auto, openbaar vervoer kent men hier niet en als het er al was is men te lui om er gebruik van te maken, Nou ja ik trof het vandaag weer, had een afspraak in een paleis waar ik de bloemen moest verzorgen. Wachtende voor een stoplicht begint de ellende al, men heeft hier geen geduld.....licht op rood maar toch onophoudelijk beginnen te toeteren, hoe kan ik in Gods naar door rood gaan rijden wetende dat ik dan geflits wordt. Vervolgens springt het licht op groen, lichtsignalen van koplampen versterken het irritante getoeter. Ik begin te rijden en aan alle kanten links en recht willen auto's je voorbij rijden omdat ze naar mijn idee hebben dat ze aan de start staan van het circuit van Zandvoort.
Ik probeer rustig te blijven en me niet op te fokken.....vervolgens neem ik de snelweg. Hier staat een enorme file, later blijkt dat iemand zo slim is om midden op een 5 baans weg zijn autoband te verwisselen. Langzaam begint het verkeer weer wat vaart te maken, en vervolg mijn reis. De verdeling op een snelweg is als volgt, de linker baan is voor auto gebruikers met snelheid van een formule 1 wagen, de 2e baan voor de iets mindere gevorderde snelheid duivel (maar nog steeds voor weggebruikers die het maximum van 120 km/uur aan hun laars lappen). De 3e en overige banen is voor de trage weggebruikers en vrachtwagens en auto's die eigenlijk niet meer op de weg mogen rijden. Maar nu komt het als je erg haast hebt is het gewoon gebruikelijk dat je gewoon tussen al deze banen heen slalomt. Nergens in de wereld zou het er zo aan toe gaan dan dat ik hier gezien heb, zelf in het drukke Mumbai en Delhi kan ik me niet voorstellen dat ik me in de auto zo heb opgevreten.
Na dorst te hebben gekregen besloot ik even wat drinken te halen in een klein winkeltje aan de rand van de snelweg......parkeer plekken zijn allemaal in gebruik.....nou ja de meeste auto staan dubbel geparkeerd of gewoon dwars in een vak. Ook hier kan je als Nederlander die altijd druk is en in de weer, zeer slecht mee omgaan.
Stap weer in mijn auto en al het bovenstaande herhaald zich wederom, eindelijk na een uur bereik ik mijn bestemming en meld me bij de beveiliging die mij melden dat de prinses nog slaap en of ik zo vriendelijk kan zijn vanmiddag terug te komen. AAAAAAAAAWWWWWWWW ik wordt gek!!!!!!!!!!!!! Ik stap weer in mijn auto om mijn weg terug te vinden naar de winkel, tja dit is hier erg gebruikelijk, en per dag maak honderden kilometers. Bij de winkel stap ik uit de auto en begin aan dit blog te schrijven, om mijn frustratie van me af te zetten.....ondertussen belt de klant mij weer op of ik misschien nu kan komen in plaats van deze middag......ik tel tot tien wetende wat me onderweg te wachten staat.
Hier volgen een aantal punten zoals men hier eigen regels maakt;
1). Langzame voertuigen dienen altijd ander verkeer te blokkeren.
2). Op een afrit of zeker geen vaart minderen tenzij je uit de bocht dient te vliegen of een ander voertuig raakt. Inhalen op een afrit is ook zeker geen probleem.
3). Geef vooral nooit je richting aan, andere weggebruikers zien vanzelf wel waar je naar toe wilt.
4). Stop alleen voor een rood verkeerslicht als de auto voor je ook stopt, ook al staat er een flitspaal.
5). Op een kruising; wil je naar recht blijf altijd in de meest linker baan, rijd vervolgens voor al het rechtdoor gaande verkeer zo snel als je kan. Voor links afslaand verkeer geld het tegenovergestelde.
6). Als je een taxi raakt rijd je te langzaam.
7). Als een politieauto jou raakt rijdt je te roekeloos.
8). Als een Saudi jou raakt heb jij altijd schuld.
9). Als je een Koreaan raakt is het zijn schuld.
10). Als een Yemeni jou raakt ga zo snel mogelijk na het dichtstbijzijnde politiebureau om je geld op te eisen.
11). Rijd altijd te hard, probeer in ieder geval anderhalf maal de advies snelheid te behalen.
12). Het is een zware belediging tegenover andere weggebruikers als je klakson niet werkt.
13). Spiegels dienen alleen gebruikt te worden voor het in model brengen van je kapsel, of voor het corrigeren van je kleding.