Barcelona

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Barcelona image

101 routes door Spanje en Portugal / Onder de Pyreneeën langs / Van Barcelona naar Salamanca (3)

Barcelona
Spanje
Nelita

101 routes door Spanje en Portugal / Onder de Pyreneeën langs / Van Barcelona naar Salamanca (3)

Onder de Pyreneeën langs.
Van Barcelona naar Salamanca. (3)

We hadden een kamer geboekt in een hostal in Andrall, een gehucht een paar kilometer onder La Seu d´Urgell.
De kamers waren in een apart gebouwtje naast het woonhuis van de hele vriendelijke, al wat oudere eigenaars.
Een mooiere plek hadden ze er niet voor kunnen vinden; de kolkende bergstroom, die vlak langs het gebouwtje voortraasde en het uitzicht op de bergen completeerden het geheel.
Na even bijgekomen te zijn van de rit brachten we een bezoek aan La Seu, maar aangezien er niet veel te doen was stapten we na een kort rondje door het stadje in de auto voor een korte rit naar Andorra.

Het is overduidelijk dat dit mini landje een belastingvrij paradijs is; de batterijen tankstations langs de grote, dwars door het land van Spanje naar Frankrijk lopende hoofdweg, worden druk bezocht door dorstige voertuigen en Andorra de Vella, de hoofdstad, wordt overspoeld door vooral Spanjaarden die hier hun drank en sigaretten inslaan.
Andorra zit niet bij de EU, dus officieel zou men bijna niets mee terug mogen nemen, maar aangezien deze kooplustigen een geweldige inkomstenbron vormen wordt hier heel soepel mee omgegaan, zolang de auto maar niet door zijn vering heen zakt.
De hoofdstad heeft juist door die drukte en vooral door het vele verkeer, zijn charme verloren.

Maar even buiten de bebouwde kom waan je je meteen weer in een echt hooggebergte.
De rotsige bergen met hun steile wanden houden hier niet veel groen vast en ook de wind heeft grotendeels vrij spel.
Hier vind je vele karakteristieke dorpen waar de tijd lijkt te zijn stilgestaan.
Naast de koopjesjagers wordt het landje ´s zomers vooral door wandelaars en bergbeklimmers, en ´s winters door wintersporters bezocht.
Vergeleken met de overbekende skigebieden in de Alpen ligt Andorra niet erg gunstig qua verkeersverbindingen, maar wat betreft faciliteiten heeft het zeker net zo veel te bieden en is veel voordeliger.
Vooral de laatste jaren heeft het land veel geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur en stromen steeds meer wintersporters uit noordelijkere Europese landen binnen per bus en per vliegtuig via Toulouse en Barcelona.
We konden nergens in een van de dorpen langs de hoofdweg een restaurant vinden dat open was en in plaats van het drukke Andorra la Vella in te duiken zijn we teruggereden naar het hostal en hebben we een heel pak magdalenas leeggegeten.
Lekker !!! Me gustan !!
De combinatie van het stromende water en de gezonde berglucht zorgde voor een voortreffelijke nachtrust.

Platja d´Aro - Girona - Besulú - 65 km.
Besulú / Olot / Ripoll /Puigcerda / La Seu d´Urgell - 175 km.


De volgende dag stond de rit nar Zaragoza op het programma.
We pakten de hoofdweg van Zaragoza naar Lérida, waarvan vooral het eerste stuk, bergafwaarts tussen de nog gedeeltelijk in de mist verhulde rotswanden, erg indrukwekkend was.
Het langs de río Segre gebouwde lleida, Lérida in het Castiliaans, is een schone, ruim opgezette universiteitsstad met als middelpunt een grote burcht op een berg.
Een prima stop voor een wandeling over de drukke winkelstraten en een overheerlijke sorbet langs de rivier.
Vanuit Lérida lopen de oude hoofdweg én de snelweg naar Zaragoza, maar deze directe route pakten we uiteraard niet en gingen eerst richting Huesca, een oud stadje tussen de Pyreneeën en Zaragoza in.
Huesca ligt temidden van de gele korenvelden, met een gezellig pleintje als middelpunt van de oude kern.
Vanuit Huesca is het nog 70 kilometer over de snelweg naar Zaragoza.

Bij het binnenrijden van de hoofdstad van de Comunidad Aragón vallen gelijk de markante torens op van de grote Basílica de Nuestra Señora de El Pilar, die ligt aan het gelijknamige plein en is na Santiago de Compostella het belangrijkste bedevaartsoord in Spanje voor het katholicisme.
Aan weerszijden van de kathedraal staan in dezelfde stijl opgetrokken overheidsgebouwen.
Verder staat het mooie plein vol met kunstwerken en standbeelden.
Ook de nodige duiven ontbreken niet.
Overdag is het hier een drukte van belang, maar ook ´s avonds trekken de prachtig verlichte gebouwen veel bekijks.
Wel stond er die avond dat wij er waren een ijzig koude wind vanuit de bergen.

Na de traditionele koffie op het vliegveld trokken we de volgende ochtend verder in noordwestelijke richting, naar Santander.
Na de stad Tudela is er een splitsing van de hoofdroutes, verder noordwestwaarts richting Vitotia en Bilbao en naar het noorden richting Irunea/Pamplona en Donostia/San Sebastián.
Aangezien we de route langs de Baskische kust al gereden hadden toen we vanuit Frankrijk naar Salamanca gingen en andersom, besloten we om hier de eerste optie te nemen en dus rechtdoor te gaan.
Het eerste stuk van de route, door de provincie Zaragoza, was niet erg spannend.
Veel “gewone” landbouw afgewisseld door industriegebieden.

Daarna kwamen we in de kleinste Spaanse autonome gemeenschap terecht, La Rioja, dé wijnstreek van het land.
Als we bij alle wijnproeverijen waren gestopt die we tegenkwamen, hadden we niet veel verder kunnen rijden……….
In de hoofdstad van La Rioja, Logroño, stopten we om te lunchen………..met een gewoon glas frisdrank erbij !!

Vanuit daar ging het verder via het vliegveld van Vitoria, ofwel Gasteiz in het Baskisch, door de bergen naar Bolbo/Bilbao, de derde stad van Spanje en de hoofdtad van het Baskenland.
De stad staat, maast de veelvuldige terroristische aanslagen van de Baskische afscheidingsbeweging ETA, in positieve zin vooral bekend door het Museo Guggenheim, gevestigd in een ultra modern, uit metaal opgetrokken gebouw.
Het Baskenland was vroeger het centrum van de mijnindustrie. Nu draait het vooral om de dienstensector, staalindustrie en in mindere mate om de havens. Ook een bezoek aan deze luchthaven mocht niet ontbreken; recentelijk (2001) was namelijk het nieuwe terminalgebouw gereed gekomen, dat aangemerkt werd als een architectonisch hoogstandje.
En inderdaad, het opvallende gebouw mag er wezen.
Het is in een driehoeksvorm gebouwd met een lange punt die naar de hemel reikt en valt vooral door het vele glas rondom.


Dit zijn de kilometers weer:
Zaragoza - Logroño - 160 km.
Logroño - Vitoria/Gazteiz - 80 km.
Vitoria - Bilbao - 60 km.

Foto's

9edef.jpg
9edef.jpg
Nelita
9edef.jpg
9edef.jpg
Nelita
bd76c.jpg
bd76c.jpg
Nelita
bd76c.jpg
bd76c.jpg
Nelita
ce0e1.jpg
ce0e1.jpg
Nelita
ce0e1.jpg
ce0e1.jpg
Nelita