Trans Siberië dag 1
Trans Siberië dag 1
Het is half twaalf in de ochtend als ik plaats neem in de lobby van het hotel, de chauffeur voor het ritje naar het treinstation is inmiddels ook aangekomen. Hij geeft aan dat ik nog wel een kopje thee kan halen bij de bar en dat we over half uur gaan vertrekken. Op de heenweg had hij me verteld dat ik de taxi zou delen met een andere reiziger, verderop zie ik dan al een jonge dame klaar zitten met haar rugzak. Dit zou haar best kunnen zijn, mijn voorgevoel word dan ook niet veel later bevestigd.
Elke is 28 en komt uit Antwerpen en gaat net als mij met de trein naar Irkutsk, omdat er niet heel veel langeafstandstreinen op een dag vertrekken zou het zo maar kunnen dat we in de zelfde trein zitten. Onderweg naar het station halen we dan ook onze tickets tevoorschijn om dit te bevestigen, niet alleen zitten beide in trein nummer 70 ook delen we de zelfde coupe in treinstel 9.
De komende 4 dagen zitten we dus met elkaar opgescheept, iets wat we niet zo heel erg vinden. Het is waarschijnlijk best gezellig om met enkele Russen een coupe te delen, maar om er iemand bij te hebben waarmee je ook zonder handgebaren kunt communiceren is toch wel fijn.
Na een half uur komen we aan op het Yaroslavl station, vanwaar alle treinen richten het verre oosten vertrekken. We hebben nog een uur voordat de trein vertrekt en op het grote informatiebord staat nog geen perron aangegeven achter onze trein, ik ga dan ook nog even rondkijken. Voor een station vanwaar de meest legendarische treinreis ter wereld vertrekt is het best wel klein, op de begane grond zijn wat winkeltjes en op de eerste verdieping bevind zicht de wachtruimte. Dit alles heb je na 10 minuten wel gezien en ben ik blij als niet veel later nummer drie als perron verschijnt en we richting de trein kunnen lopen.
Bij de ingang van wagon 9 staat de Provodnitsa al te wachten om onze tickets en paspoorten te controleren, na goedkeuring kan ik aanboord van de trein welke de komende vier dagen m’n thuis zal zijn.
De trein bestaat uit maarliefst veertien wagons en een restauratie wagen, in elke wagon bevinden zich negen coupes met elk vier bedden. Waarvan de onderste twee overdag als zitplaat worden gebruikt, ook vind je in elke wagon twee toiletten/ wasruimtes. Welke te vergelijken zijn met die van een vliegtuig maar dan net iets ruimer, een lekkere warme douche zullen we de komende vier dagen dan ook niet kunnen nemen. De Samovar (warmwaterketel) is ook een vast onderdeel om zelf koffie, thee of instant noedels mee te kunnen maken, net als een prullenbak om je afval in te deponeren. Dit alles word 24/7 goed schoongehouden door de twee Provodnitsa’s , welke ook hun eigen coupe hebben. Hier kun je ook terecht voor snacks en kleine souvenirtjes, waarvan het aanbod op een poster staat afgebeeld.
Elke en ik mogen plaats nemen in de derde coupe, waar ik m’n rugtas maar even tijdelijk op het bovenste bed neerleg. Niet veel later worden de andere twee bedden bezet door een Russisch stel welke op bezoek gaan bij hun zoon in Prem, wat precies een volle dag reizen is met deze trein. Op de minuut nauwkeurig , verlaten we het station en kan de trans Siberische reis echt beginnen. Ondanks dat de temperatuur buiten rond het vriespunt is geeft de thermometer in de trein een comfortabele 21 graden aan. Het duurt dan ook niet lang voor de truien worden omgewisseld voor T-shirts, als de buitenwijken van Moskou plaats maken voor een bosrijke omgeving.
M’n Vlaamse reisgenoot blijkt net als ik een avontuurlijke persoonlijkheid te zijn, er is dan ook gelijk een klik. Het Russische koppel blijkt ook heel gezellig te zijn, en zitten elkaar constant voor de gek te houden.
In de gang hangt een schema van alle stations waar de trein zal stoppen, inclusief alle aankomst en vertrektijden. Zodat je weet in welke plaatsen er een langere stop is om even uit de trein te gaan. Deze variëren van 2 minuten tot een half uur, ook staan alle tijden in Moskou tijd. Zodat het met het passeren van een tijdzone het s’ochtends een uurtje eerder licht word, maar in de middag ook een uurtje eerder donker is in de trein. De eerste lange stop van 20 minuten is in Nizhny Novgorod, op zo’n 440km van Moskou. Het is er vrij rustig en inmiddels ook al donker, dus zit ik weer snel in de coupe.
We zijn inmiddels redelijk gesetteld en alle bagage is netjes opgeborgen, als ik er aan zit te denken om wat noedels klaar te gaan maken. Nog voor dat ik het potje noedels heb gepakt haalt m’n Russische overbuurvrouw een groot aluminium pak uit haar tas en legt deze op de tafel, hier blijkt een gerookte haas in te zitten. En uiteraard moet ik hier samen met Elke ook van mee eten, met wat brood is dit een prima avondmaaltijd. Als nagerecht haal ik theezakjes en wat stroopwafels tevoorschijn om er een Hollands tintje aan te geven, iets wat goed in de smaak valt bij m’n coupe genoten.
Rond half tien maken we ons gereed voor de nacht, het is nog steeds warm in de trein dus hou ik het bij een laken. Na nog even wat muziek te hebben geluisterd sluit ik ook m’n ogen, terwijl de trein rustig zijn weg vervolgd over de trans Siberische spoorlijn!!!