Siberie

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Siberie image

Voorbereiden op Siberië

Siberie
Rusland
Sgtravel

Voorbereiden op Siberië

Een tweeweekse tocht door de woestijn van Algerije, terwijl Al Qaeda de ene na de ander bom laat afgaan in het noorden van het land. Twintig dagen wandelen rondom de Annapurna’s in Nepal, met een bergpas van 5400 meter. Op vakantie naar de Noordpool (Spitsbergen), terwijl het in Nederland hoog zomer is. Ja ik word wel eens met vreemde ogen aangekeken door vrienden en collega’s, als ik vertel wat mijn volgende reisbestemming word. Maar deze keer word ik echt voor gek verklaard!!

Want de volgende reis gaat naar Siberië en wel deze kerstvakantie, grotendeels met de Trans Siberië express. Als je aan dit gebied denkt staat dat gelijk aan uitgestrekte toendra’s, met kleine dorpjes, het Baikal meer en natuurlijk de vrieskou met temperaturen ver onder nul. Uiteraard kun je hier ook in de zomer naar toe, iets wat de meeste mensen doen. Maar als de thermometer dan ruim 20 graden aan geeft, vind ik niet dat je Siberië echt beleeft waar het om bekend staat. Siberisch koud inderdaad, op het moment dat ik dit schrijf is het in Irkutsk -18 en in de nacht -28. Dit is het Siberië zoals ik het me voorstel en over twee weken mag ik dit gaan ervaren.

Als eerste moest natuurlijk een route worden uitgezet, de legendarische reis tussen Moskou en Vladivostok was dan ook mijn eerste gedachte. Een reisgids van dit gebied stond al enkele jaren in de kast en deze heb ik er bij gepakt voor wat inspiratie. De Trans Siberische spoorlijn is ook meer een route naast de werkelijke trein. Vanuit Moskou heb je dan ook verschillende mogelijkheden, de meeste bekende is de reis naar Vladivostok van ruim 9300 kilometer lang. De tweede optie is de trans Mongolië Express, deze trein vertrekt ook vanuit Moskou en volgt tot Irkutsk het zelfde traject, daarna slaat hij rechtsaf en rijd dan door Mongolië naar Beijing . Een derde optie is de Trans Manchurian, ook deze legt tot Irkutsk de zelfde route af maar rijd dan langs de Mongoolse grens. Pas bij noordoost China rijd hij de grens over en gaat dan via Harbin en Shenyang, naar Beijing. Lezend door de reisgids kwam ik er achter dat in deze periode Harbin het grootste sneeuw&ijs festival ter wereld organiseert, mijn keuze was dan ook snel gemaakt!!

Om de reis een beetje soepel te laten verlopen heb ik een gespecialiseerd reisbureau gevraagd, om de treinkaartjes en overnachtingen voor mij te regelen. Na mijn wensen te hebben doorgegeven, bleek ik slechts twee weken nodig te hebben om de route af te leggen. Omdat ik graag 3 weken weg wil zijn is de reis verlegd met een start in Sint Petersburg en een paar dagen Beijing. Het grote voordeel om dit bij een gespecialiseerde organisatie te boeken is dat hun ook een uitnodigingsbrief kunnen regelen, die nodig is voor een visumaanvraag. Ook kennen ze het gebied op hun duimpje, waardoor er verrassende excursies toegevoegd kunnen worden waar je zelf niet zo snel aan zou denken.

Na de reis te hebben vastgelegd is het aanvragen van de visa altijd een leuke ervaring, waarbij de ambassades het altijd net iets gecompliceerder maken dan je zou willen. Als eerste was het visa voor Rusland aan de beurt, naast de gebruikelijke info en vragen moesten ze naast de uitnodigingsbrief ook nog een verzekeringsbewijs hebben van de zorgverzekeraar in het Engels. Nu heb ik al aardig wat visums aangevraagd maar dit was toch weer nieuw voor mij. Gelukkig krijgen ze bij de zorgverzekeraar wel vaker deze vraag voorgelegd en had ik het benodigde document binnen enkele dagen in huis.
Dan het visum voor China, deze had ik vier jaar geleden ook al eens aangevraagd dus verwachte ik hierbij geen oponthoud. Maar ook hier weten ze me weer te verrassen, tijdens het lezen van de aanvraagformulieren. Deze keer verlangen ze een werkgeversverklaring in het Engels en gedrukt op officieel bedrijfspapier!! Je begrijpt het al ook deze aanvraag kon ik niet in één keer voltooien en moest ik eerst langs personeelszaken. Gelukkig had ik een voorbeeld meegenomen en was ook dit papiertje binnen een dag gereed.

De reis en de visa zijn geregeld en kan ik verder met de uitrusting, waar ik het één en ander voor moest aanschaffen. Nu ben ik niet echt een koukleum, sterker nog ik heb alleen maar een zomerjas welke ik ook in de winter elke dag draag. Maar bij mogelijke temperaturen van -30 is dat zelfs voor mij niet genoeg, een warme donsjas is dan ook de eerste aankoop. Echt warme broeken heb ik ook niet dus een geïsoleerde skibroek zal ik zeker nodig gaan hebben. Een warme sjaal en ski sokken worden ook snel aan de uitrusting toegevoegd, een warme must en geïsoleerde handschoenen had ik al en zal ik zeker nodig hebben.
Verder zijn laagjes erg belangrijk, want ondanks dat het buiten Siberisch koud is kan het in de trein zelf vrij warm zijn tot boven de 20 graden. Dus op de paklijst staan ook T-shirts,een trui en een lichte outdoor broek. En als belangrijkste, thermo ondergoed voor als al het eerder genoemde niet warm goed blijkt te zijn. Nu is het algemeen bekend dat het eten in de trein zelf niet van hoogstaand niveau is, maar gelukkig zijn daar de baboesjka's!! Nee niet die houten poppetjes, maar de huisvrouwen van Rusland die je bij elk station staan op te wachten met huisgemaakte delicatessen. In de zomer voldoet dit beeld dan ook prima, maar bij -20 is de kans vrij groot dat de meeste perrons vrij leeg zijn. Dus zal ik ook nog voldoende eten meenemen om niet afhankelijk te zijn van de restauratiewagen , instant noedels en ontbijtcracker zijn hier zeker onderdeel van. Net als drop en stroopwafels, om uit te delen aan mijn locale medereizigers.
De visa staan inmiddels in het paspoort en kan ik 23 December beginnen, aan een droomreis die al lang op de bucket list stond!!!

Foto's

c955e.jpg
c955e.jpg
Sgtravel