Slapend op je bestemming aankomen: de grote comeback van de nachttrein
De nachttrein is weer helemaal terug van weggeweest. Waar slechts enkele jaren geleden Europese treinmaatschappijen en masse hun nachtcoupés ophieven, staan ze nu weer te popelen om je slapend door ons continent te loodsen.
Boarden in Amsterdam, wakker worden in Wenen
We kunnen haast niet beginnen met het delen van treintips zónder de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) een speciale vermelding toe te kennen. Waar zo ongeveer alle Europese vervoersbedrijven de nachtcoupés van de hand deden, ging de ÖBB er juist mee aan de haal. De ongewilde slaapcabines kregen een nieuw leven in Oostenrijk, dat zich ontpopte tot de hub van het Europese (nacht-treinnetwerk. Daar plukt de maatschappij nu de vruchten van. Eind dit jaar is de nachttrein van Nederland naar Centraal-Europa weer up and running. De trein gaat dagelijks rijden vanuit onze hoofdstad naar Wenen, via München en Innsbruck. Wenen is een bestemming op zich, maar de mogelijkheden om verder te treinen zijn legio.
Boarden in Berlijn, wakker worden in Scandinavië
Nachttreinen van het Europese vasteland naar Scandinavië gaan alleen nog via Berlijn naar Malmö. De Berlin Night Express is de uitvoerder van dit traject en doet er veertien uur over. In de zomer rijdt de trein dagelijks, buiten het hoogseizoen beperkter, vanaf € 47. Er liggen concrete plannen om de verbinding door te trekken naar Keulen, maar de realisatie daarvan laat nog tot zeker 2022 op zich wachten.
Boarden in Trondheim, wakker worden in Bodø
Noorwegen kan bogen op enkele van de mooiste treinroutes ter wereld, zéker dit traject van 727 kilometer tussen kustplaatsen Trondheim en Bodø. Waarom zou je dan in hemelsnaam voor de nachttrein kiezen? Twee steengoede redenen: ten eerste gaat de zon in de zomer nauwelijks onder, je mist dan dus helemaal niets van de adembenemende uitzichten. Maar ook in de winter is er ’s nachts nog genoeg te zien, mits met een beetje mazzel het noorderlicht tevoorschijn komt. Ten tweede is het leven in Noorwegen duur – door te overnachten in de trein bespaar je op je accommodatiekosten. De trein doet er tien uur over en rijdt elke dag, vanaf € 60. Je ticket boek je hier: vy.no/en
Boarden in Parijs, wakker worden in Venetië
Parijs, Venetië én de nachttrein: romantici hebben al genoeg gehoord. Je moet alleen wel zélf van de 14,5 uur lange Thellotreinreis een romantisch uitje maken: de service is basic, zonder enige franje, maar schoon en gunstig geprijsd, € 85 voor een bed, € 29 voor een stoel.
Boarden in Londen, wakker worden in Schotland
Reizen om het reizen zelf – voor slow travellers is de legendarische Caledonian Sleeper op hun buik geschreven. Vanuit Londen Euston Station – net geen Perron 9¾ maar het zou zomaar kunnen – vertrekt de trein richting Schotland. Je kunt uitstappen in onder andere Glasgow, Edinburgh, Inverness en Aberdeen. Of wrijf de slaap uit je ogen om 13,5 uur na vertrek aan de voet van Schotlands hoogste piek, de 1345 meter hoge Ben Nevis, te staan.
Slapen in Moskou, wakker worden in Sint Petersburg
De meeste reizigers combineren tijdens hun bezoek aan Rusland de wereldsteden Moskou en Sint Petersburg en maken die reis met de trein. Maar wat maar weinigen weten is dat je de 634 kilometer lange route ook ’s nachts kunt overbruggen. Elke dag laat vervoerder The Red Arrow oude tijden herleven met een 8,5 uur lange tocht in een klassiek, vroeg twintigste-eeuws treinstel. Met een goed bed én een wodka schnaps voor het slapengaan, vanaf € 95.