De trein is terug: 4x nieuwe Europese routes in 2020
Duurzame reizigers, slow travellers en treinliefhebbers kunnen hun hart ophalen met deze nieuwe verbindingen binnen Europa. Welk traject neem jij?
1. Boarden in Graz, uitstappen in Berlijn
Wij nomineren Graz voor de titel ‘Leukste stad van Oostenrijk’. De tweede stad van het land steekt Wenen naar de kroon en is een dikke aanrader: schitterende architectuur, een spannende kunstscene, eten en drinken van topkwaliteit en een bijzonder relaxte sfeer − om maar te zwijgen over de locatie aan de voet van de Alpen. Bekijk hier de 10 toptips voor je citytripje Graz.
Na de ontdekking van Graz begint je reis met de trein. Via Wenen en Praag kom je 11 uur na vertrek aan in Berlijn. Let op: de trein rijdt pas vanaf 4 mei 2020. Houd de site van de Deutsche Bahn in de gaten voor meer informatie.
2. Boarden in Dresden, uitstappen aan de Baltische Kust
De scheiding tussen Oost- en West-Duitsland is officieel opgeheven in 1990, maar verschillen zijn er nog tot op de dag van vandaag. Niet alleen politiek en cultureel, ook in de ontwikkeling van het treinnetwerk. Met de nieuwe hogesnelheidstrein van de Deutsche Bahn (DB) en InterCity (IC) is in een klap een belangrijke ontwikkelingsslag geslagen. Dresden, Berlijn en Rostock zijn met 4 uur treinen aan elkaar verbonden. Het eindpunt aan de Baltische kust is voormalige Hanzestad Rostock. De toerismesector is hier nog allerminst ontwikkeld, voor pioniers onder de citytrippers ligt de weg open om de rijke geschiedenis en de ligging direct aan zee, met fijn zandstrand ertussenin, te ontdekken.
Dit prachtige ritje duurt slechts 4 uur. Je treinkaartje koop je hier.
De skyline van Graz is een panoramisch plaatje (Foto: Margriet Hoekstra)
3. Boarden in Hamburg, uitstappen in Kopenhagen
Het toppunt van de jarenlange onhandigheid en inefficiëntie met internationale treinverbindingen was te vinden tussen Hamburg en Kopenhagen. De gehele trein werd bij Puttgarden (Duitsland) op een ferry geplaatst, om aan de andere kant van het water bij Rødby (Denemarken) weer op het juiste spoor te komen. Dit was weliswaar hemelsbreed de kortste route en de overstap ging gemakkelijk via roll-on/roll-off, maar deze verbinding was niet het snelst en had geregeld mankementen. De Deense treindienst (DSB) neemt in 2020 de dienstregeling volledig op zich, waardoor de hogesnelheidstrein via Jutland en Odense door kan denderen. Het is een stukje om, maar nu zijn de twee steden in 4 uur met elkaar verbonden.
Eenmaal aangekomen in de Deense hoofdstad kan je wel wat ontspanning en verkoeling gebruiken. Wat Zandvoort is voor Randstedelingen, is Amager Strandparken voor Kopenhagenaars. Dit opgespoten eiland beschikt over een fijn zandstrand, duinen en een promenade. Dé plek dus voor een zomers uitje. Fiets er in een half uurtje naartoe of neem de metro richting de luchthaven. Voor een sprong in het diepe loop je door naar Kastrup Søbad. Dit houten, slakvormige bouwwerk in zee vormt een beschut natuurzwembad, met duikplanken en ligstoelen.
4. Boarden in Wenen, uitstappen in Roemenië
Wenen is uitgegroeid tot de hub van het internationale treinnetwerk. Dat komt niet alleen door de centrale ligging binnen het continent, maar ook doordat de Oostenrijkers altijd een voortrekkersrol pakken in de ontwikkeling van internationale trajecten. Waar veel andere vervoerders zich gewonnen gaven aan de opkomst van het vliegverkeer, bleef de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) zich inzetten voor het realiseren van goede treinverbindingen tussen internationale steden.
Het nieuwste traject vanuit Wenen gaat in oostelijke richting, richting het noorden van Roemenië. De stad Satu Mare is na 9 uur het eindpunt en vormt voor reizigers de toegangspoort tot de regio Maramureș. Dit bosrijke gebied staat bekend om zijn houten kerken en plattelandsdorpen, waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan.
Wist je dat je ook heel makkelijk met de trein naar je wintersport kunt? Lees hier welke routes je kunt nemen >>