Treingeheimen van Montenegro: dit is waarom je het Balkanland per trein moet verkennen image
Shutterstock .

Treingeheimen van Montenegro: dit is waarom je het Balkanland per trein moet verkennen

Treinen door Zuidoost-Europa is populair, maar Montenegro komt zelden in de treinplannen voor. Montenegrospecialist Hayley van Better Places legt uit waarom het Balkanland in jouw spoorboekje hoort. ‘Een treinreis door Montenegro is slow travel in optima forma.’

Wat mag je verwachten van een treinreis door Montenegro?

‘Montenegro is extreem onherbergzaam. De landschappen behoren tot de wildste en spectaculairste van Zuidoost-Europa. Van achter het treinraam ervaar je die landschappen vanuit een nieuw perspectief. Dwars door het land loopt één centrale spoorlijn, van de grens met Servië tot de Adriatische kust. Onderweg rijd je door talloze tunnels en over hoge bruggen door de beeldschone Morača-rivierkloof. Vlak voordat je aankomt in de kustplaats Bar passeer je het grootste meer in de Balkan: het Skadarmeer, op de grens met Albanië. Er ligt ook nog een kruisend spoor, tussen hoofdstad Podgorica en ’s lands tweede stad, Niksic. Van hieruit kun je met een auto of bus verder reizen naar afgelegen bestemmingen in Noord-Montenegro. Zo kun je een wandel- en canyoningtocht maken in (de buurt van) Durmitor Nationaal Park, raften in de Tarakloof en traditionele dorpjes bezoeken in de Pivabergen. Ook andere hoogtepunten zijn per auto of bus bereikbaar, zoals de Baai van Kotor en de Dalmatische kust van Kroatië.’

Geniet van het landschap van Montenegro tijdens een comfortabele en rustig treinreis. Foto: Better Places.

Welke haltes mogen wat jou betreft niet worden overgeslagen?

‘Kolasin is het enige echte bergoord dat bereikbaar is per trein. Het stadje is populair onder Montenegrijnen omdat er in de winter geskied kan worden en het in de buurt ligt van het ongerepte Biogradska Nationaal Park, waar je enkele van Europa’s laatste primaire bossen vindt. In Kolasin kun je een auto huren of bus nemen richting Durmitor Nationaal Park en de Tarakloof. Ook Bar, het eindstation aan de Adriatische Zee, is de moeite waard. Het historische centrum is meer dan tweeduizend jaar oud en beschikt over een fort. De keuken is een fusion van Ottomaanse en Oostenrijks-Hongaarse invloeden. Tenslotte zou je ook nog kunnen uitstappen aan het Skadarmeer. De oevers zijn een paradijs voor vogelaars en het water nodigt uit tot zwemmen, kajakken en varen.’

Heb je nog praktische tips voor reizigers die deze treinreis willen maken?

‘Een van de redenen waarom Montenegro zelden per trein wordt aangedaan, is de slechte connectie. Er is slechts één verbinding tussen het Montenegrijnse spoornetwerk en de rest van Europa. De trein in kwestie, vanuit het Servische Belgrado, vertrekt elke ochtend en doet er negen uur over om in Kolasin te komen, elf uur om in Podgorica te komen en twaalf à dertien om de kust te bereiken. Op het traject gaat ook een nachttrein. Maar deze zou ik alleen nemen als je weinig tijd hebt of alles al gezien hebt en snel terug wil naar Belgrado. Het is niet mogelijk om vooraf en online een treinreis door Montenegro te boeken. Treinkaartjes kunnen vooralsnog alleen worden aangeschaft bij stationsloketten in Servië of Montenegro zelf. Voor de rit van Belgrado naar Montenegro zul je dus een lokale reisagent in moeten schakelen, zoals een van de reisspecialisten van Better Places. Als je gebruikmaakt van een Eurail-pas is reizen binnen Montenegro meestal inbegrepen, maar je zult je stoelen alsnog moeten reserveren bij een lokaal loket. Je kunt al wel tickets boeken tot Belgrado, via het Europese spoornetwerk.’

Kijk voor een uitgebreid reisverslag op betterplaces.nl/trein-belgrado-bar. Advies nodig? Spreek met een van de reisspecialisten via betterplaces.nl

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Better Places.