Parijs gaat op de fiets
Met de auto Parijs in wordt door menig chauffeur gezien als een ware nachtmerrie. De stad begint dat ook door te krijgen en wil er door middel van een grote campagne iets aan doen: Lang leve de fiets!
De campagne Vélib onttrekt zijn naam aan de combinatie van Vélo
(fiets) en Liberté (vrijheid), wat het doel van deze actie mooi
omschrijft. Het resulteerde in een dozijn fietsers dat afgelopen
weekend hijgend de Champs-Élysées overtrapte, onderwijl
aangemoedigd door een hoop toeschouwers. Het startschot van Vélib
was hiermee gegeven.
Meer dan 10.600 fietsen zijn voor de verhuur beschikbaar gesteld
voor de inwoners of bezoekers van Parijs.
De fietsen kunnen op 750 verschillende stallingen gehuurd of
teruggebracht worden. De actie is opgezet door het gemeentebestuur
in samenwerking met reclamebureau JC Decaux, die voor de
beschikking over zoveel fietsen gezorgd heeft. In rol daarvoor mag
het bureau exclusief gebruik maken van 1628 billboards in de stad
voor eigen promotie.
Burgemeester Bertrand Delanoë is vader van de campagne. Sinds hij
in 2001 zijn positie beklom, zijn er 125 fietspaden bijgekomen in
Parijs.
In 2020 wil de burgemeester het autogebruik in de stad gereduceerd
hebben met twintig procent. Bepaalde centrale wegen in Parijs zijn
nog altijd niet fietsvriendelijk, zoals de Champs-Élysées. Toch
lijkt de campagne Vélib een stapje richting de 'droom van
burgemeester Delanoë'. Degenen die de stad moeten doorkruisen zijn
hem in ieder geval dankbaar!