Met de Hopp-On-Hopp-Off bus door Parijs
Met de Hopp-On-Hopp-Off bus door Parijs
Het is misschien wat ongewoon, maar de wereld is zo klein als je denkt. Het was een normale donderdagochtend, maar ik stond 's ochtends vroeg klaar voor vertrek om Amsterdam Centraal. Hier zou ik voor het eerst met de Thalys naar Parijs reizen. Dit is met mijn liefde voor treinen al een uitje op zich.
Thalys bracht me naar Parijs
Mijn plan was om slechts één dag naar Parijs te gaan. De trein vertrok rond 07:15 uur vanaf spoor 15. De reistijd was ongeveer 3 uur en 20 minuten en voor de heenreis had ik voordelige 1e klas treinkaartjes weten te regelen via een kennis. Voor de terugreis had ik een 2e klas zitplaats, zodat ik uiteindelijk alles van de trein had meegemaakt.
Eerste klas had brede zitplaatsen met catering aan de zitplaats. Dit was tot mijn verbazing zelfs gratis, waardoor je je gaat afvragen of je niet altijd 1e klas moet reizen. Met tussenstops in Schiphol en Rotterdam zat de Thalys uiteindelijk vol. Via de HSL reden wij richting België met een stop in Antwerpen en Brussel. Vanuit daar reden wij met 300 kilometer per uur richting de stad van liefde en licht.
Parijs ontwaakt
Het mooie aan treinreizen is dat je uitstapt en direct kan beginnen met het uitstapje. De hogesnelheidstreinen maken een dagje Parijs mogelijk en dan moet je dat gewoon doen. Het ochtendzonnetje was nog maar net doorgebroken en de Parijzenaren ontwaakten.
Zowel toeristen als de lokale bewoners trokken door de straten en ik begon aan mijn trip. Nog voor het middaguur was ik op het topje van de Sacre Coeur. Hier even genoten van het uitzicht, muzikanten en groepjes toeristenoplichters op de trap.
Hop-on-Hop-off als vervoersmiddel
Vanaf de Sacre Coeur heb ik eerst een uurtje door de straten gestruind en uiteindelijk terechtgekomen in een klein lokaal koffiehuis. Hier een espresso in het zonnetje gedaan, terwijl ik mijn opties bekeek. Twijfelde tussen de metro en de Hop-on-Hop-off bussen die tegenover het cafétje stopten. Uiteindelijk gekozen voor de bussen, omdat je bovengronds meer ziet dan ondergronds.
Bleek een geniale zet!
Was uiteindelijk zeer tevreden met mijn keus. Direct werd een kaart in mijn hand gedrukt met 4 verschillende routes en een audio gids. De routes hadden af en toe overlap, waardoor je kon overstappen naar een andere route. Denk dat je zeker twee of drie dagen nodig hebt om alle routes af te leggen. Zeker als je bij de grote bezienswaardigheden uitstapt voor een bezichtiging.
Bij de meeste bezienswaardigheden ben ik uiteindelijk blijven zitten, maar heb uiteindelijk een groot deel van Parijs bekeken. Bij de Eiffeltoren, het Louvre, de Notre Dame en de Tromphboog ben ik natuurlijk even uitgestapt. Had deze al vaker gezien, maar een tweede keer zie je toch andere dingen en neem je net iets meer tijd voor de details.
Naar huis met Thalys
Uiteindelijk met de Hop-on-Hop-off bus afgezet bij Gare du Nord. Nabij het internationale treinstation heb ik nog even een restaurantje opgezocht. Hier heb ik gegeten en gedronken, waarna ik alweer naar de trein moest. Rond half 9 vertrok de Thalys naar Amsterdam. Hier heb ik tweede klas gereisd en dit was minimaal net zo leuk. Extra comfortabel, omdat er niemand naar mij kwam zitten.
Ook nog even een drankje gehaald in het bistrorijtuig, waarna ik deze op mijn zitplaats heb opgedronken. Bij aankomst op Amsterdam Centraal was ik een ervaring rijker en moesten de vele indrukken van de dag nog op mij indalen.
Aanrader voor iedereen die het maximale uit één dag wilt halen.