De treinen van India.
De treinen van India.
De Indiase Spoorwegen en 15.000 doden per jaar.
Reizen door India doe je veelal per bus, maar soms is het onvermijdelijk om per trein te reizen, en met name de nachttrein in India lijkt een ideaal transport. Lijkt, want ik vind dat niets is minder waar. De slaaptreinen zijn de gewone treinen waar je zit, twee zitbanken tegen over elkaar, een gangpad en dan daarnaast weer een persoonsbankjes, ook tegenover elkaar. Het zijn geen ruime treinen en al je mede passagiers lopen vlak langs je heen, passeren is ruggelings schuifelen langs elkaar heen en van de treinstelsels zijn de deuren vaak open en als de trein hard rijdt, kan je er uitgezogen of gestoten worden, want de trein gaat vaak met horten en stoten. De ramen zijn voorzien van stevige tralies, om het eruit springen tegen te gaan, maar wat mij een naar gevoel gaf.
Ga je slapen, dan heb je een deken , kussen en laken en daar maak je het bed mee op. Het ruggedeelte word opgeklapt, vastgezet en klaar is het bovenbed. De bank, waarop je zit, is ook een slaapgelegenheid en nu maar hopen dat je kunt slapen. En alles slaapt door elkaar, elke nationaliteit, man en vrouw, met of zonder kinderen. De bagage moet je streng in de gaten houden en wij hadden die dan ook aan een ketting liggen, zodat die niet zomaar mee genomen kon worden. Wij sliepen met een Amerikaan, die netjes ging slapen en met Indiase mensen, maar die gingen bijna de hele nacht bij elkaar buurten en ’s morgens vroeg stonden ze alweer volop met elkaar te kleppen. Het was dus een korte nacht. Schoon was de trein ook allerminst, de kakkerlakken en ratten liepen door de trein heen, maar daar keek je al niet meer van op.
Nu lees ik in de krant, dat de Indiase Spoorwegen een onderzoek hebben gedaan naar de vele ongelukken die er in India plaatsvinden met dodelijke afloop. Het zijn er maar liefst 15.000 doden per jaar en dat komt omdat er geen spoorwegovergangen zijn, langs het spoor worden sloppenwijken clandestien gebouwd en door de overvolle treinen vallen er meer dan 16 doden per dag uit de trein. Er moet wat aan gedaan worden vindt de commissie, die dat onderzocht heeft en geeft adviezen om bruggen en tunnels te bouwen op de onbewaakte plaatsen, maar ieder advies voor verbetering op het spoor is door verschillende regeringen in de wind gelagen. Maar het word dan toch wel eens echt tijd om er iets aan te gaan doen, met zoveel doden per jaar. Laten ze dan ook de (nacht)treinen verbeteren en vooral veiliger maken.
Met hoop voor de toekomst.