Verkeersregels en -gedrag in China
Verkeersregels en -gedrag in China
Verkeersregels hebben we in China nauwelijks kunnen ontdekken, maar ze moeten er wel zijn getuige de strepen op de weg, snelheidsborden en flitspalen.
Ook hier schijnt een doorgetrokken streep midden op de weg geen betekenis te hebben, de borden die de maximum snelheid aangeven staan langs de weg maar kunnen ook boven de weg in een boom hangen!
Snelwegen, jawel hoor, soms wel 8-baans. De gemiddelde reistijd in China bedraagt dan ook beduidend minder dan in Vietnam.
Er staat en rijdt veel politie, maar ze schijnen er meer te zijn om gezag uit te stralen dan om verkeersgedrag te kontroleren. Af en toe zie je een agent op zijn hurken langs de snelweg met een radarpistool in zijn hand. Zijn gehurkte houding moet blijkbaar verhullen dat hij de snelheid meet!
Ook in China oogt het verkeer chaotisch, maar bijna alles verloopt desondanks vlekkeloos. Het grootste gevaar komt vaak niet van buitenaf, getuige de chauffeur van onze luxe bus die meende even zijn benen te moeten strekken en gewoon ging staan. Het stuur, dat voor onze begrippen toch al laag zit, kan hij alleen nog maar met zijn knieen bestuurd hebben! Snelheid: gewoon 120!!
Het verkeer rijdt hier rechts, maar alles schijnt zich op de linker weghelft af te spelen. De doorgetrokken streep vormt geen enkele belemmering. Als er meerdere rijbanen zijn, rijdt men ook vooral links, inhalen gebeurt dus zowel links als rechts.
En altijd weer die claxon, de een nog luider dan de ander. De hoogte en duur van zijn toon bepaalt meestal de grootte van wat er achter je zit of op je afkomt!
Het had voor ons in ieder geval een afschrikwekkend effekt. Hier blijft iedereen stoicijns rustig, zelfs de voetgangers!
Halverwege onze reis van Dali naar Yangshuo passeerden wij een legerkolonne. Deze reed uiteraard ook op de linkerbaan en was zo lang dat we dachten dat het hele Chinese leger op de been moest zijn!
Het werd ons niet duidelijk of er daadwerkelijk verkeersregels bestaan, er is echter wel sprake van enige vorm van verkeersgedrag.
Er is wel een duidelijk verschil tussen het gedrag overdag en 's avonds/'s nachts:
zet alle, liefst 4 of 6, koplampen op groot licht en ga zoveel mogelijk links rijden. Dat schijnt de snelste en veiligste plek te zijn.
Besef tegelijk dat iedereen zo rijdt. Probeer dus zoveel mogelijk koplampen te ontwijken en bedenk dat fietsers en voetgangers geen verlichting dragen!
In de verkeersregels en -gedrag ligt de nadruk vooral op het zo snel en zoveel mogelijk inhalen van voorgangers!!
Wil je het eventueel nog wat spannender maken in de duisternis, zet jouw groot licht dan pas aan als je een tegenligger ziet (het liefst op ongeveer 20 meter) zodat hij verblind wordt!
Vergeet als tegenligger nooit om hetzelfde te doen!!