Stappenplan: zó claim je geld terug van de airline image

Stappenplan: zó claim je geld terug van de airline

We zijn uiteraard erg te spreken over de Robin Hood-achtige bureaus die zich hard maken voor de rechten van vliegreizigers. Maar hoe werkt zo’n claim indienen eigenlijk?


Is het jou al eens overkomen dat de airline roet in je eten gooide? (Foto: JESHOOTScom, Pixabay)

Ryanair, Air France; het nieuws over recente stakingen van airlinepersoneel in binnen- en buitenland kan je haast niet ontgaan zijn. Misschien ben jij zelfs iemand die er zélf de dupe van was. Je zou niet de enige zijn, want jaarlijks worden miljoenen vliegtuigpassagiers over de hele wereld getroffen door buitenproportionele vertraging, annulering of overboeking. Als het jou ooit overkwam of overkomt, is het goed om te beseffen dat jij recht hebt op een wettelijk vastgestelde schadevergoeding van maximaal € 600 per persoon. Het zal de geleden ‘schade’, zoals je kunt lezen in onderstaand voorbeeld, lang niet altijd compenseren. Maar allicht wél verzachten.

Bruiloft gemist

Dat een vertraging, annulering of overboeking soms verregaande gevolgen kan hebben, ondervond een Nederlandse vriendinnengroep die onderweg was naar de bruiloft van hun beste vriendin in Málaga. Het viertal zou laat in de ochtend arriveren, zich omkleden en vervolgens aantreden voor de grote dag. Luchtvaartmaatschappij Primera Air gooide echter roet in het eten. De vlucht liep wegens een technisch mankement meer dan vijf uur vertraging op, waardoor de vier vrouwen de bruiloft aan zich voorbij moesten laten gaan. Primera Air bood ze nog wel een voucher aan van € 10 … Eén van de gedupeerden: “Vrienden en familie vertrokken eerder met onze outfits. We hoefden zelf alleen nog maar het vliegtuig te nemen. De bruiloft begon om 15.00 uur en we zouden om 10.00 uur landen. We gingen ervan uit dat vijf uur voldoende tijd was om ons klaar te maken. Door de vertraging misten we echter de belangrijkste dag uit het leven van onze vriendin. Ik begrijp dat er vertragingen zijn, maar nog nooit heb ik zo'n grote vertraging gehad. De irritatie werd nog groter toen we een voucher van € 10 kregen aangeboden. Slechts tien euro, voor ál het ongemak?!”.

Vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt. Wat nu?



Stap 1: check of jij in aanmerking komt voor compensatie

- De luchthaven van vertrek moet in een EU-land liggen. 
- Of: De luchthaven van aankomst moet in een EU-land liggen en de airline moet Europees zijn. 
- De vlucht moet meer dan 3 uur vertraagd zijn. 
- De vlucht moet níét verstoord zijn door overmacht – denk aan extreme weersomstandigheden, een vulkaanuitbarsting, een bommelding, etc. Luchtvaartmaatschappijen zullen zich in de regel altijd op overmacht of 'buitengewone omstandigheden' beroepen; dit betekent echter niet dat dit terecht is.

Stap 2: maak gebruik van een claimcalculator

Als je twijfelt kun je gebruikmaken van een online tool. Zo ontwikkelde Vlucht-vertraagd.nl een claimcalculator, waarmee je gratis en vrijblijvend checkt of je in aanmerking komt én hoeveel je eventueel mag terugvragen. De hoogte van je compensatie hangt af van het aantal kilometers.

Stap 3: schakel een claimbureau in

Dat je als EU-burger in veel gevallen recht hebt op compensatie, is wettelijk vastgelegd. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je zelf in te lezen in deze complexe materie en ook zelf een claim in te dienen bij de airline. Maar je wordt dan vaak van het kastje naar de muur gestuurd en zo’n procedure kan soms wel een jaar lopen. Een claimbureau neemt je dit werk uit handen. Je hoeft zelf dus niet te dealen met de luchtvaartmaatschappij. Claimbureaus werken op no cure no pay basis; bij succes houden ze een percentage van het totaalbedrag in. Bij Vlucht-vertraagd.nl, waarmee wij goede ervaringen hebben, is dit percentage 25%. Schappelijk, vinden wij.