De 5 grootste vliegmythen. Waar of niet? image

De 5 grootste vliegmythen. Waar of niet?

Moeten stewardessen voldoen aan bepaalde uiterlijke eisen? En zijn piloten per definitie rijk? Wij zochten uit in hoeverre de populairste luchtvaartmythen kloppen.


Zou jij als piloot over de Bermudadriehoek durven vliegen? (Foto: Kevin Bluer, Unsplash)

1. Kunnen passagiersvliegtuigdeuren worden geopend tijdens de vlucht?

Het komt weleens voor dat een passagier uit een vlaag van kwaadwilligheid of verstandsverbijstering – bijvoorbeeld als gevolg van slaappillen – tijdens het vliegen de deur probeert te openen. Maar in zo’n geval grijpt een heldhaftige passagier of het cabinepersoneel meteen in. Zelfs al zou zo iemand eraan toe komen, dan nog zou het onmogelijk zijn om de deur open te krijgen. De deur zit door de druk namelijk zó stevig dicht dat er honderd bodybuilders nodig zijn om hem open te krijgen. Je hebt dus geen reden tot zorgen. Tenzij je met honderd bodybuilders aan boord zit …

2. Moeten stewardessen voldoen aan bepaalde uiterlijke eisen?

Tja, airlines uit sommige landen hanteren strengere regels dan airlines uit andere. Zo is het geen geheim dat er Chinese maatschappijen zijn die hun stewardessen in spe selecteren op basis van hun uiterlijk, en hun vervolgens een opleiding aanbieden. Voor verreweg de meeste airlines geldt echter dat ze hun cabinepersoneel níét selecteren op hun uiterlijk. Er gelden géén regels over tailles, zolang stewardessen zich maar snel door het gangpad kunnen bewegen. Lengte is een ander verhaal. Het cabinepersoneel moet langer zijn dan 1,60 meter (om bij de opbergvakken te komen en handmatig de nooduitgangen te openen) en kleiner dan circa 1,87 meter (om zich efficiënt door het gangpad te bewegen).

3. Zitten er nog steeds asbakken in vliegtuigtoiletten?

De FAA (Federal Aviation Administration) schreef namens de VS als eerste voor dat vliegtuigen uitgerust moesten blijven met asbakken. Deze maatregel werd vervolgens overgenomen door airlines wereldwijd. De reden? In 1973 zorgde een weggegooide sigaret voor een vliegtuigcrash. Hoewel roken aan boord al vijftien jaar verboden is, zijn er dus nog steeds asbakken aan boord van vliegtuigen. Voor het geval een roker zich écht niet in kan houden en tegen de regels in een peuk opsteekt. 

4. Zijn piloten rijk?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het leven van een piloot niet altijd even glamorous. Een piloot heeft in veel gevallen slechts tijd voor een korte lunch- of koffiepauze, en moet dan alweer doorvliegen naar de volgende bestemming. Ook het salaris is niet altijd even hoog als dat je zou verwachten. Het duurt immers een poosje voordat je een mooi salaris hebt opgebouwd, aldus een Jet Blue-piloot. Het beginsalaris, zo vervolgt hij, ligt rond de € 25.000. Opbouwen betekent geduld hebben en hard werken. Het behalen van een vliegbrevet kost € 43.000 tot € 62.000. Tegenwoordig worden vaak alleen jonge kandidaten gesponsord door luchvaartmaatschappijen.

5. Vermijden piloten de beruchte Bermudadriehoek?

De Bermudadriehoek is het stuk zee tussen Bermuda, Puerto Rico en Florida. Er zouden volgens legendes ruim duizend schepen en vliegtuigen zijn verdwenen. Wij zouden het dus hartstikke logisch vinden als piloten er met een grote boog omheen sturen. Maar dit zou betekenen dat ze maar liefst 2800 kilometer moeten omvliegen. Piloten zijn daardoor (min of meer noodgewongen) altijd over deze zone heen blijven vliegen, en zullen dat ook blijven doen.