Q&A: kun je uit een vliegtuigraam worden gezogen? image

Q&A: kun je uit een vliegtuigraam worden gezogen?

Het léék ons iets uit een film. Maar in april werd een passagier gedeeltelijk uit een gebroken vliegtuigraam gezogen. Dit gebeurt er als een raam breekt.


Het zal je maar gebeuren ... (Foto: Maria Butyrina, Unsplash)

Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen. Het was niet de eerste keer dat iemand uit het toestel werd gezogen. Zo werd in 2016 een Daallo Airlines-passagier boven Somalië uit een gapend gat in het vliegtuig gezogen na een vermoedelijke bomaanval. En in 1988 werd een stewardess plotsklaps door een gat gezogen toen een deel van het cabinedak losliet.

Explosieve decompressie

De slachtoffers uit voorgaande voorbeelden kregen allen te maken met explosieve decompressie. Hiervan is sprake als de perslucht in de cabine de ruimte in héél snel tempo verlaat. En toch heeft bij lange na niet elk geval van explosieve decompressie tot gevolg dat iemand het vliegtuig uit wordt gezogen. Volgens KLM-piloot Jonathan Franklin is het verschil tussen de cabinedruk en de druk daarbuiten zelden zó groot dat iemand gevaar loopt als er een gat ontstaat. In een KLM-blogbericht schreef hij dat er ‘eerst een windvlaag zal ontstaan, die slechts sterk genoeg is om losse papiertjes en kledingstukken in het rond te blazen. Ongeveer een seconde later egaliseren de binnen- en buitendruk, en dan loeit er alleen nog maar wind langs het gat in de romp. Het zal luidruchtig zijn, het zal koud zijn en de zuurstofmaskers zullen naar beneden vallen, maar het zal géén 007-taferelen opleveren; mensen die zich ternauwernood aan een naar buiten waaiend gordijntje vastklampen.’ Het gaat er in werkelijkheid dus ietsje minder overdreven en dramatisch aan toe dan in films. Maar wij gespen onze riem in het vervolg toch nét effe wat strakker aan ...