Vliegtuigeten: waarom smaakt het toch zo gek?
We zagen onze medepassagiers al een paar keer tomatensap bestellen. En dat kan maar op één manier verklaard worden: smaak verandert zodra je bent opgestegen. Het zit zo …
Wat vind jij van vliegtuigmaaltijden? (Foto: Bambi Corro, Unsplash)
Als je op kilometers hoogte in een vliegtuig zit, gebeurt er logischerwijs van alles met je zintuigen. Dat heeft weer te maken met het bijstellen van de luchtdruk en de temperatuur in de cabine. Het opwarmen van de frisse buitenlucht heeft immers tot gevolg dat de luchtvochtigheid daalt. De lucht in het vliegtuig wordt daardoor kurkdroog – rond de 10% in plaats van de 75% op vaste bodem. Volkomen logisch dus dat je lichaam plotseling andere behoeftes heeft. Je krijgt er bijvoorbeeld meer dorst van. Maar zelfs als je voldoende drinkt, heeft de droogte een naar gevolg: smaken en geuren komen afgezwakt aan omdat het langer duurt voordat de smaak- en geurreceptoren in je hersenen worden geprikkeld. Voilà, dit is dé verklaring voor je smaakloze vliegtuigdiner. Volg je het nog?
Zoet- en zoutheid
De Duitse airline Lufthansa dook er verder in, en liet een groep vrijwilligers allerlei gerechten en drankjes proeven in een drukcabine. Hun opvallendste bevinding? Zoete en zoute smaken zijn tot dertig procent mínder goed te proeven dan op de grond. Zure, pittige en bittere smaken, daarentegen, bleven prima overeind. Lufthansa paste zijn menu aan naar aanleiding van dit onderzoek; de broodjes zijn zouter en de sausen zijn kruidiger.
Wist je dat ook geluid je smaakervaring kan verpesten? (Foto: Ernanette Carolino, Unsplash)
Storend geluid
Multinational Unilever gooide het in samenwerking met de Universiteit van Manchester over een andere boeg; het bedrijf onderzocht in hoeverre de smaakbeleving wordt beïnvloed door storend geluid. Het resultaat: hoe méér geluid, hoe minder de maaltijd smaakt. Er is dus een verband. De herrie zwakt met name de zoete en zoute smaken – daar heb je ze weer – af. Dit verband geldt overigens alleen als het storende geluid als irritant wordt ervaren. Het gebabbel in een restaurant is voor de meeste eters dus niet irritant.
Tomatensap
Tja, tomatensap. Waarom bestellen zóveel passagiers in godsnaam tomatensap?! De wetenschappelijke verklaring hangt samen met de hartige smaak, die aangenamer is dan iets zoets en ook nog eens versterkt kan worden door peper toe te voegen. Maar het heeft ook iets psychologisch: andere passagiers bestellen het óók en thuis drink je het nooit. De moraal van dit verhaal? Smaak zit toch vooral tussen je oren.