5 krankzinnige vliegtuigfeitjes die je nog niet wist
Wij beantwoorden vijf vragen voor je, die je stiekem altijd al wilde stellen aan een vliegtuigexpert. Voor als je op een feestje indruk wilt maken met je vliegtuigtrivia …
Hoeveel van deze feitjes kende jij al? (Foto: Gerrie van der Walt, Unsplash)
1. Hoe reageert een vliegtuig op een motorstoring?
In het onwaarschijnlijke geval dat er zich een algehele motorstoring voordoet, komt het vliegtuig in een glijvlucht. Alles wat het toestel immers nodig heeft om te vliegen, zijn snelheid en vleugels. De piloot kan in deze noodsituatie dus alsnog gecontroleerd naar een nabijgelegen vliegveld vliegen. Maar ook tijdens een probleemloze vlucht worden de motoren maar met mate gebruikt. Sterker nog: een vliegtuig heeft eigenlijk maar één motor nodig om te vliegen. Al kan er op deze manier minder ver en minder zuinig worden gevlogen.
2. Hoe kan het dat de vleugels wiebelen tijdens de vlucht
De vleugels – in feite is het één lange deltavleugel met een cabine erbovenop – zijn ontworpen om extreem flexibel te zijn. Zo wordt het risico op metaalmoeheid (vorm van slijtage) tot een minimum beperkt en kunnen de verschillen in brandstofgewicht en liftkracht (de opwaartse kracht die een vliegtuigvleugel ondervindt) worden ondervangen. Als je de vleugels ziet wiebelen, is dat dus een goed teken!
3. Hoe lang gaat een zuurstofmasker mee?
Als het goed is heb je nog nooit een zuurstofmasker uit het compartiment boven je hoofd zien vallen. Maar stel dat je óóit in een noodlandingssituatie verzeild raakt, weet dan dat zo’n masker je maar een kwartiertje van zuurstof kan voorzien. In de praktijk is dit echter meer dan voldoende, want zodra de druk wegvalt in een toestel, daalt het naar een hoogte waar je zonder masker kunt ademen.
4. Hoe kan het dat vliegtuigen witte strepen achterlaten in de lucht?
Lig jij ook wel eens op je rug in het gras, naar de wolken of strakblauwe lucht te staren? Dan zullen de kaarsrechte witte strepen van vliegtuigen je vast al eens zijn opgevallen. Deze strepen ontstaan doordat de hete lucht uit het vliegtuig in aanraking komt met de koude lucht in het luchtruim. Vergelijk het met het uitademen van je eigen adem in de vrieskou.
5. Hoe kan het dat er nog steeds asbakken zitten in vliegtuig-wc's?
Het is géén 1990 meer. Tegenwoordig is roken in de cabine ten strengste verboden. Waarom er dan nog steeds asbakken in de wc’s zitten? Om passagiers die zo stom zijn om wél een peuk op te steken op de wc – dit komt zelden of nooit voor –, te ‘verleiden’ om hun sigaret uit te maken in de asbak en niet in de wc. In dat laatste geval kan er brand ontstaan.