Waarom zijn er niet méér vrouwelijke piloten? image

Waarom zijn er niet méér vrouwelijke piloten?

In Nederland is zes procent en wereldwijd slechts drie procent van de piloten vrouwelijk. Wij vroegen ons af: hoe is dat nog steeds mogelijk in deze tijd? 


Wist je dat maar 3 procent van de piloten vrouwelijk is? (Foto: Ansley Ventura, Unsplash)

1. Stereotype

Een van de verklaringen, vermoedt Gemma Groen van KLM Flight Academy, is dat vooral mannen op de functie reageren. Vrouwen nemen een carrière als pilote simpelweg niet in overweging, omdat er zo weinig rolmodellen voor ze zijn. Het aloude principe is dus van toepassing: er zijn weinig pilotes omdat ze nauwelijks zichtbaar zijn, en ze zijn nauwelijks zichtbaar omdat er weinig pilotes zijn. Het stereotype schrijft bovendien nog steeds voor dat mannen piloot worden, en vrouwen stewardess. Vandaag de dag zal je nog steeds niet snel een meisje tegenkomen dat droomt van een carrière als pilote. Het zijn toch vooral de jongens die de herrie en het besturen van een vliegtuig interessant vinden. 

2. Vakkenpakket

Een tweede reden voor het gebrek aan vrouwelijke pilotes, verklaart Erik Duijkers van European Pilot Selection & Training, is dat veel vrouwen zich al op de middelbare school onbewust diskwalificeren voor een baan als pilote, omdat ze het verkeerde vakkenpakket kiezen. Om toegelaten te worden tot de pilotenopleiding heb je immers wiskunde, Engels en ook natuurkunde nodig in je pakket. De Amerikaanse Stephanie Wallach – mede-oprichtster van de International Society of Women Airline Pilots – voegt hieraan toe dat “veel vrouwen niet worden opgeleid om aan auto’s of machines te sleutelen, of om broodroosters uit elkaar te sleutelen en na te denken over hoe iets functioneert.”

3. Investering

Ook de investering die je moet doen om piloot te worden – en het terugverdienen ervan – speelt een rol, aldus Duijkers. Het opleidingsproces tot piloot kost om en nabij de honderdduizend euro. Het duurt dus jaren om de investering terug te verdienen. Het ‘probleem’ waar veel vrouwen tegenaan lopen, vervolgt hij, is dat de terugverdientijd onder druk komt te staan als ze het een poosje rustiger aan doen om bijvoorbeeld een huisje-boompje-beestje-toekomstplan te realiseren. Deze verklaring wordt ondersteund door de Amerikaanse Dr. Penny Rafferty Hamilton, wiens onderzoek bevestigde dat “een gebrek aan geld voor algemene luchtvaarttraining” voor vrouwen het grootste obstakel vormt. Om je een voorbeeld te geven: in de Verenigde Staten kost een ‘goedkope’ luchtvaarttraining van een jaar ($ 59.995) méér dan een studiejaar aan de prestigieuze Harvard-universiteit ($ 48.448).