Er is een piloot en copiloot. Maar wat is het verschil?
Zit de copiloot erbij voor spek en bonen? Of is hij juist onmisbaar? Wij zochten uit wat nou precies het verschil is tussen een piloot en copiloot, en kwamen tot een opmerkelijke conclusie ...
Kijk jij wel eens door de cockpitdeur naar binnen? (Foto: Jon Flobrant, Unsplash)
Het eenvoudige antwoord luidt dat er geen verschil is. De term ‘copiloot’ bestaat officieel niet eens. In de vliegtuigindustrie spreken ze liever van een kapitein (‘piloot’) en eerste officier (‘copiloot’). Beiden beschikken over de benodigde kennis, ervaring en licenties en beiden zijn in staat om een vliegtuig te besturen.
Als een pilotenkoppeltje meer dan een vlucht achter elkaar uitvoert, is het zelfs gebruikelijk dat de rollen tijdens de volgende vlucht omdraaien. De hoofdverantwoordelijkheid ligt te allen tijde bij de kapitein – dat dan weer wel. Maar dit is, zeker gezien de veiligheid van vliegtoestellen, meer een formaliteit. Kortom, als we de volgende keer vol ontzag door de openstaande cockpitdeur naar de kapitein kijken, moeten we de eerste officier misschien ietsje meer krediet geven ...
Wie doet wat?
De Europese regelgeving schrijft voor dat passagiersvliegtuigen door twee piloten worden bediend. Een van de twee zit achter de stuurknuppel en de ander monitort en assisteert. Het vliegtuig kan echter vanuit beide stoelen worden bestuurd, wat betekent dat de eerste officier de knuppel over zou kunnen nemen wanneer het nodig blijkt.