De 10 levensgevaarlijkste landen om in te rijden image
Lkoedam

De 10 levensgevaarlijkste landen om in te rijden

Per honderdduizend inwoners vallen in Nederland jaarlijks vier verkeersdoden. Dit aantal valt echter in het niet bij ’s werelds gevaarlijkste landen om in te rijden. Heb jij een rondreis door een van deze landen op de planning staan? Dan is dit een goed moment om Apeldoorn alvast te bellen.



Op dit soort zand- en modderwegen kan één stuurfout fataal zijn (Foto: Reisreporter dannyblom)



10. Mozambique



Jaarlijks vallen er in Mozambique 31.6 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat Mozambikaanse automobilisten te boek staan als ongeduldig en lak lijken te hebben aan de verkeersregels. Bovendien lopen er maar een paar geasfalteerde wegen door het land waarop ze vaak te hard rijden en onverantwoord inhalen. 



9. Rwanda



Jaarlijks vallen er in Rwanda 32.1 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat de Rwandezen er een grillige rijstijl op na houden. Daarnaast worden de verkeersregels er niet altijd even goed nageleefd.



8. Iran



Jaarlijks vallen er in Iran 32.1 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat het asfalt er op veel plekken niet al te best bij ligt. Onder de slachtoffers bevinden zich geregeld voetgangers en fietsers, omdat ze dicht langs de onverlichte wegen lopen en fietsen.



7. Centraal Afrikaanse Republiek



Jaarlijks vallen er in de Centraal Afrikaanse Republiek 32.4 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat het asfalt er slecht aan toe is en haast onbegaanbaar wordt gedurende het regenseizo. Ook niet ongevaarlijk: carjackings komen er regelmatig voor.



6. Tanzania



Jaarlijks vallen er in Tanzania 32.9 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat auto’s er slecht worden onderhouden, wegwerkzaamheden er ongecoördineerd worden uitgevoerd en de snelheidslimieten er regelmatig worden overtreden. Ook het gebrek aan rijlessen speelt weggebruikers parten.





Vergis je niet; rijden in de woestijn vergt een scherpe concentratie (Foto: Reisreporter suzannehulsbos)



5. Democratische Republiek Congo



Jaarlijks vallen er in de Democratische Republiek Congo 33.2 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat ze grotendeels uit modder en zand bestaan. Hierdoor ontstaan er op veel plekken gevaarlijke modderpoelen en kuilen. Ook vinden er regelmatig carjackings plaats.



4. Liberia



Jaarlijks vallen er in Liberia 33.7 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat ze slecht onderhouden worden. Vanwege de criminaliteit wordt zelfs aangeraden om alléén overdag de weg op te gaan.



3. Malawi



Jaarlijks vallen er in Malawi 35 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat de gaten in de weg en loslopende dieren moeilijk zichtbaar zijn. Auto’s worden er bovendien slecht onderhouden. Zo kom je hier en daar achtergelaten, defecte auto’s of voertuigen zonder licht tegen.



2. Thailand



Jaarlijks vallen er in Thailand 36.2 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat veel mensen er dronken achter het stuur kruipen. Bij maar liefst 80% van de ongevallen en 25% van de verkeersdoden, was er alcohol in het spel.



1. Libië



Jaarlijks vallen er in Libië 73.4 verkeersdoden per 100.000 inwoners. De wegen zijn er zo gevaarlijk omdat de verkeersregels automobilisten zich niet aan de verkeersregels en alcohollimiet houden. Maar ook de zandstormen die over de wegen razen leiden geregeld tot dodelijke ongevallen. 



De cijfers zijn afkomstig van de Wereldgezondheidsorganisatie